Auto Review Volkswagen Up! I 1e facelift
Compact, betaalbaar en… elektrisch!
De Volkswagen e-Up! is als occasion heel interessant. ‘Nieuw’ is de auto destijds, in eerste instantie, alleen verkocht op basis van een abonnement. Die exemplaren zijn na enkele jaren uiteraard als occasion vrijgekomen. Dat maakt de e-Up! tot een slimme ‘startersauto’.
- Pluspunten
- Groot bedieningsgemak
- Opvallend comfortabel
- Overzichtelijk en wendbaar
- Actieradius (WLTP) 260 km
- Minpunten
- Bescheiden interieurruimte
Wat vindt de Wegenwacht?
- Er zijn bij de Wegenwacht geen vaker optredende euvels bekend bij de Volkswagen e-Up! maar er kan natuurlijk altijd iets mis gaan, een lekke band is ook bij een elektrische auto vervelend.
- Dat geldt ook voor een snoer dat na een laadsessie niet meer los wil komen, van de auto of van de laadpaal. De Wegenwacht kent hiervooreen trucje.
Over de Volkswagen e-Up!
Die keuze voor een abonnement ‘inclusief alles’ was een heel slimme zet van de Volkswagen-organisatie in Nederland. Een van de gunstige aspecten voor de huidige occasionkopers is immers dat de afschrijving over de eerste jaren al mooi door die abonnees is weg gehaald. OK, dat geldt ook voor andere occasions, maar bij elektrische auto’s was dit lang nogal een groot vraagteken. Het is als buitenstaander steeds lastig geweest om in te schatten hoe goed dit abonnementensysteem heeft gewerkt. Punt is namelijk dat de e-Up! uiterlijk feitelijk niet is te onderscheiden van de benzineversies en daar wemelt het van!
Uitvoeringen en varianten
- De e-Up! is in alle gevallen een vijfdeurs. In 2016 is er een op het oog minimale wijziging geweest. De 60 kW-elektromotor blijft ongewijzigd, maar nu is de e-Up! ook van nieuwe energie te voorzien via een snellader.
- De officiële actieradius op de 18,7 kWh-accu bedraagt 160 kilometer. In 2019 is er opnieuw een kleine wijzigingsronde. Er komt een iets andere elektromotor in (61 kW), maar vooral ook een veel grotere (36,8 kWh) accu. De actieradius verdubbelt niet, maar veel scheelt het nieuw: 260 km.
- Tot 2019 is er steeds meer één uitvoering, vanaf 2019 zijn dat er twee; er is een naamloze basisversie en een iets luxer uitgeruste ‘Style’.
De Volkswagen e-Up! als occasion
Een gebruikte Up! is intussen op elke straathoek te vinden, bij wijze van spreken. Dat ligt even anders als het gaat om een elektrisch exemplaar. Gemiddeld staan er in het land wel de nodige tientallen. Via de diverse occasionsites zijn die gemakkelijk te vinden, maar dat wil niet zeggen dat het aantrekkelijkste aanbod op korte afstand staat. Rustig rondkijken en verschillende exemplaren vergelijken kan heel nuttig blijken. Daarbij heeft de potentiële occasionkoper het voordeel dat de vraag nog steeds vrij bescheiden is. Aan het begin van het jaar lijkt dat wel het geval, wat heeft te maken met het dan tijdelijk beschikbare subsidiepotje van de overheid, maar dat verstoort de markt alleen maar. In de basis moet de overtuiging liggen dat je elektrisch wilt gaan rijden, dat extraatje kan dan mooi meegenomen zijn. De e-Up! is wel een heel goede entree tot elektrisch rijden.
De proefrit
Net als de populaire benzine-‘broertjes’ weet de e-Up! te overtuigen met zijn rijeigenschappen. Dit is natuurlijk op de eerste plaats een stadsauto, maar ook op de autosnelweg voelt de e-Up! heel vertrouwd en solide aan. Uiteraard is het geluidsniveau laag en een kruissnelheid rond 100 km/u is prima vol te houden. De afstemming van het onderstel is wel een stukje steviger dan in een benzine-Up!, wat alles heeft te maken met het wat hogere gewicht van de accu. Voor bijvoorbeeld dagelijks woon-werkverkeer en wat boodschappenritjes is de e-Up! uitstekend geschikt. Het lijkt een omgekeerde redenering, maar de vrij bescheiden capaciteit van de accu is in die zin ook een voordeel, dat het niet zo lang duurt om die weer vol te laden, bijvoorbeeld aan een openbare laadpaal, of thuis aan het normale stopcontact.
De e-Up! heeft standaard vijf deuren. Daarmee is het natuurlijk nog geen limousine. De achterportieren zijn wel handig, als er bijvoorbeeld op de achterbank kinderzitjes zijn bevestigd. Dit is bij uitstek een tweede auto in het gezin en daarmee ook ‘mama’s taxi’. De bagageruimte meet 251 liter en dat is voor een zo compacte auto best een goede score. Of het genoeg is voor de wekelijkse boodschappen… ach, anders leg je de achterbank even plat. De losse laadkabel moet ook wel in de bagageruimte worden meegenomen.
De actieradius, alias het ‘rijbereik’ van de e-Up! hangt los van de gekozen versie (zie Uitvoeringen en varianten) ook sterk af van de wijze van gebruik. Wie veel snelweg rijdt komt snel een heel stuk minder ver dan wie de auto alleen in stadsverkeer inzet. Het stroomverbruik schommelt tussen de 15 en 18 kWh/100 km. Met de kleinere ‘oude’ 18,7 kWh accu en 18 kWh verbruik op de snelweg is de stroom bij zo’n 100 kilometer ‘op’. De grotere 36,8 kWh accu haalt dan al het dubbele en bij een stadsverbruik van zo’n 15 kWh/100 kilometer komt er nog wel zo’n 50 kilometer bij. Simpele rekensom!
Conclusie
De e-Up! is een vrij onopvallende elektrische auto, maar wel een heel goede mogelijkheid voor wie elektrisch een tweede auto wil rijden, of gewoon als enige auto voor het eerst elektrisch gaat. In die situatie heeft deze Volkswagen voorlopig niet veel concurrentie te duchten, los van de twee vrijwel identieke modellen van Seat en Skoda.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen e-Up!.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
