Auto Review Volkswagen Up! I 1e facelift
Tijdloos geslaagd
De Volkswagen Up! is als occasion al jaren heel gewild. Dit is één van de meest gevraagde auto’s in de meest compacte klasse. Dat is wel verklaarbaar. De keuze voor een Volkswagen behoeft nooit uitleg en ook objectief bezien is het nog steeds een zeer goed product.
- Pluspunten
- Lekker wendbaar, handig en praktisch
- Relatief best betrouwbaar
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
- Er is één euvel dat we vaker bij Up!’s met de 1,0 liter driecilinder benzinemotor terugzien. Dat is een kapotte elektronische gasklep, die de bestuurder niet kan missen, want de motor reageert gewoon niet meer op het gaspedaal.
- Het komt voor dat bij een koude start de motor niet aanslaat en het dashboard geeft aan dat de motortemperatuur al 130 graden bedraagt. Dat kan natuurlijk niet, maar dit wordt veroorzaakt door slecht of niet werkende sensoren die de koelvloeistof-temperatuur meten.
Over de Volkswagen Up!
De Up! is tijdloos! Hier hebben we het over de versie na de bescheiden facelift in 2016. Dat was heel slim van Volkswagen, commercieel gezien. Trouwe en tevreden Up!-rijders werden aangespoord tot een herhalingsaankoop, maar wie gewoon bleef doorrijden met de eerder versie reed niet meteen ‘in een oud model’.
Die ‘facelift’ heeft uiterlijk betrekking op het front. De koplampen zijn iets anders, de mistlampen zitten in de voorbumper, die daardoor natuurlijk ook iets is aangepast. In het interieur treffen we een nieuw en modern infotainmentsysteem, waaraan een smartphone is te koppelen, die in een instelbare houder op het dashboard kan worden geplaatst. De overige wijzigingen komen zo nog te sprake.
Uitvoeringen en varianten
- De facelift van de Up! betekende dat de driedeurs-versies geschrapt ziojn, opde absolute basisversie (‘take-up!) en de sportieve GTI na. De GTI is er overigens ook met vijf deuren.
- Alle Up!’s zijn voorzien van de 1,0 liter driecilinder benzinemotor, maar daarvan kennen we wel in totaal vijf varianten. De basisversie levert 44 kW/60 pk. Die is er ook met 55 kW/75 pk. Die motor, maar dan voorzien van een ‘turbootje’ krijgt de aanduiding TSI. Die heeft 66 kW/90 pk, of, alleen in de topversie, zelfs 85 kW/115 pk.
- Daarnaast is er een versie die rijdt op aardgas, aangeduid als EcoFuel, die 50 kW/68 pk aan vermogen levert.
- Alle versies hebben standaard een handgeschakelde vijfbak, alleen de GTI heeft een zesbak.
- De twee minst sterke motoren, de non-turbo’s dus, zijn als optie ook enige tijd geleverd (tot 2019) met een vijftraps semi-automaat.
- De normale uitvoeringen heetten take-up! (alleen 44 kW, dus), move up!, high up! en cross up!.
- De TSI GTI staat geheel op zichzelf.
- De drie normale motorvarianten zijn er ook geweest in een langer meelopende, tijdelijke uitvoering ‘beats’ (tot 2019).
- In 2020 is het leveringsprogramma opnieuw op de schop genomen. De driedeurs-versies zijn nu helemaal vervallen. In het najaar van 2020 is de 44 kW/60 pk versie door een 48 kW/65 pk motor. Tegelijk verviel de EcoFuel. Kortstondig is opnieuw de uitvoering ‘beats’ geleverd. Daarnaast is er alleen nog een naamloze basisversie en de R-line.
- De elektrische e-Up! valt buiten het bestek van deze occasiontest.
De Volkswagen Up! als occasion
De Up! is als occasion al vele jaren onverminderd enorm populair als occasion. Het is maar goed dat de kleinste Volkswagen ook ‘nieuw’ onophoudelijk zeer goed wordt verkocht, met als gevolg dat er ook een heel groot aanbod gebruikte exemplaren bestaat. Dit is uiteraard in de praktijk typisch een auto die particulier wordt verkocht, niet zelden als tweede auto. Dat ligt als occasion niet anders.
De TSI-uitvoeringen zijn naar verhouding schaars, waarschijnlijk komt de 44 kW-basismotor het meest voor. Versies met automaat maken hooguit 5% van het totale aanbod uit, dus als dat een absolute vereiste is, wordt het wel een beetje een zoektocht.
Door de lange looptijd zijn er Up!'s te vinden voor best overzichtelijke bedragen, het is maar net wat je wilt uitgeven. Niettemin blijft het een feit dat een gebruikte Up! altijd een relatief dure occasion is, gewoon op grond van de flinke vraag die er naar bestaat. Natuurlijk is het altijd slim om eerst eens naar de naburige Volkswagen-dealer te gaan, al is het maar om de nodige kennis op te doen.
De proefrit
Voor een auto in deze compacte klasse rijdt de Up! verrassend goed. In een serieuze proefrit met de minst sterke (44 kW) versie kwamen we al niks echt te kort. Ja, het is steeds waarneembaar dat de motor in kwestie een driecilinder is. Bezwaarlijk? Niet echt. Natuurlijk is zo’n auto van dit formaat lekker wendbaar in de stad en handig bij inparkeren. De kracht van de Up! is juist dat het daarnaast ook op de snelweg een heel goed ding is. Dat zit ‘m in het bescheiden geluidsniveau, de erg goede voorstoelen en de prima afstemming van het onderstel. De Up! is een heel compacte auto, die zich ook prima leent voor grotere afstanden. Achter die fijne voorstoelen is met enige inschikkelijkheid nog nèt genoeg ruimte voor nog twee volwassenen, mits die ook niet te groot van postuur zijn. De achterbank is voor kinderen prima, door de vijf deuren is ook de bereikbaarheid van de achterbank heel goed. De bagageruimte is met een minimale inhoud van 251 liter een normaal formaat voor een auto in deze klasse, niet de àllergrootste, maar hij behoort ook zeker niet tot de kleinsten.
Conclusie
Volkswagen heeft met de Up! intussen al vele jaren een ijzersterke aanbieding in de allerkleinste klasse. In alle eigenschappen scoort dit model een dikke voldoende en ook kwalitatief heeft Volkswagen de zaken nu best goed voor elkaar. Eén opmerking moeten we wel maken: kijk in de lagere prijsklasse ook naar de vrijwel identieke Seats en Skoda’s!
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen Up!.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
