logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Smart Fortwo III 1e facelift

Open podium

Smart EQ Fortwo Cabrio Comfort+

Pluspunten
  • Uniek concept
  • Lage prijs (voor een EV)
  • Snelle boordlader
Minpunten
  • Beperkte actieradius
  • Bescheiden ruimteaanbod
  • Matige afwerking

Met zijn open dak is de Smart EQ Fortwo Cabrio hét uithangbord voor de elektrische autofabrikant. Vanwege die unieke eigenschap vergeef je het autootje een boel tekortkomingen. Maar niet allemaal.

Conclusie

Tijdens een open podium word je ontdekt of ga je onderuit. De Smart EQ Fortwo Cabrio blijft halverwege de zaal steken. In de stad - of aan de boulevard - is het een regelrechte hartendief, met zijn zonnige voorkomen en ultrakorte draaicirkel. Maar wanneer je niet aan de kust woont, vormt het afleggen van een grotere afstand een beproeving. Vanwege de beperkte actieradius, maar vooral om het matige veercomfort. De afwerking is bovendien niet in overeenstemming met het verschuldigde prijskaartje. Zelfs met een paar duizend euro subsidie van de overheid!

Type auto en prijs

Hoewel Smart al sinds 2012 een open, volledig elektrische versie van hun beroemde stadsauto aanbiedt, heeft die carrosserievariant nooit navolging gekregen. Daarmee is het eigenzinnige merk nog altijd de enige volumefabrikant die een cabriolet op stroom verkoopt. De Citroën e-Mehari laten we buiten beschouwing, want die wordt in Nederland officieel niet gevoerd. Met een beetje fantasie zou je de Renault Twizy (minimaal € 12.390) ook een open auto kunnen noemen, maar dat komt omdat er geen portieren in zitten. Bovendien gaat het apparaat maar 80 kilometer per uur. De Smart is weliswaar twee keer zo duur als het Renaultje - prijzen beginnen bij € 26.995 - maar daar krijg je dan ook een hogere topsnelheid en een groter rijbereik voor terug. Daarnaast komt de Fortwo wél en de Twizy niét in aanmerking voor de aanschafsubsidie die politiek Den Haag sinds de zomer van 2020 aan particuliere kopers van een elektrische auto verstrekt. Bij Smart kun je ook terecht voor een gesloten- en een vierdeurs variant van de stadsmini. Beide versies hebben een drie mille lagere vanafprijs dan de cabriolet.

Hoe rijdt de EQ Fortwo Cabrio

Niet alleen de carrosserievorm van de EQ Fortwo Cabrio is uniek; die omschrijving gaat net zo goed op voor diens rijkarakter. De Smart heeft de motor achterin en is daarnaast achterwielaangedreven; dat maakt een draaicirkel mogelijk van 6,95 meter. Spectaculair klein; je kunt bij wijze van spreken in je voortuin een rondje draaien. De zitpositie is hoog, zonder dat het je een beter overzicht oplevert. Wel ervaar je de auto als beweeglijker dan hij in werkelijkheid is. Het feit dat de stoelen petieterig aandoen, zodat je eenvoudig van je plek glijdt, helpt dan niet. Vanwege het beperkt verstelbare stuurwiel is het sowieso lastig om in de Fortwo een goede zitpositie vinden. De bescheiden afmetingen van de voetenbak maken verder, dat je slecht jouw linkerbeen kwijt kunt. Onze testauto mag met een Brabus spoilerkit dan sportief aandoen, maar die verwachtingen worden niet waargemaakt. Zijn korte wielbasis is misschien nog wel de grootste spelbreker. In combinatie met de stugge demping vormt een verkeersdrempel een serieuze hindernis. Gelukkig ben je met de 82 pk en 160 Nm sterke aandrijflijn snel weer op weg: het batterijpakket van de Smart is niet zo groot en weegt daardoor ook minder dan bij de concurrentie. De accu’s passen in hun geheel onder de passagiersstoel. Aan de beschikbare veiligheidsuitrusting kun je merken dat de Smart alweer uit 2014 stamt. Je zoekt vergeefs naar hulpsystemen als vermoeidheidsherkenning en rijstrookassistentie. De EQ Fortwo remt hooguit met je mee, wanneer de stadsmini ziet dat een botsing onvermijdelijk is. Een achteruitrijcamera is voorbehouden aan het duurste uitrustingsniveau. Geen overbodige luxe, want zelfs met de kap open tref je over jouw schouder een aanzienlijke dode hoek aan. Het speciale geluid waarmee voetgangers en fietsers op jouw komst worden geattendeerd, zit gelukkig wel bij de vanafprijs inbegrepen.

De EQ Fortwo Cabrio van binnen

De elektromotor van de EQ Fortwo ligt weliswaar achterin, maar dat betekent niet dat je er aan de voorzijde bergruimte bij krijgt: op die plek kun je alleen de ruitensproeiervloeistof bijvullen. De achterklep gaat naar beneden open; er is geen speciale voorziening getroffen om de laadkabel op te bergen. Weliswaar beschikt de kofferklep zelf over een opbergruimte, maar die is bedoeld voor de dakbogen van de cabriolet. Die kun je desgewenst demonteren en meenemen. Jammer dat de laadkabel nu permanent door de bagageruimte slingert, want de kofferbak mag je met een inhoud van minimaal 260- en maximaal 340 liter gerust bescheiden noemen. Kenmerkend voor Smart is het frivole interieur, dat is bekleed met verschillende materialen. Het geheel oogt verzorgd en fris, maar plezierig om aan te raken is het allemaal niet: zelfs de stoffen gedeeltes voelen hard aan.

De EQ Fortwo Cabrio en het milieu

Bezint eer gij begint: met het dak open neemt het rijbereik van de elektrische Smart met ongeveer een kwart af. De accu’s hebben slechts een omvang van 17,6 kWh: een retourtje Den Haag - Zoetermeer kostte ons de halve batterij! Onze actieradiusproef verreden we daarom wijselijk met de kap dicht. We vertrokken na een nacht laden bij het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag, om na een gevarieerd traject aan te komen bij de luchthaven van Lelystad. Daar moest de EQ Fortwo aan de laadpaal achterblijven, 109 kilometer na vertrek. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg over die afstand 15,4 kWh per 100 kilometer. Volgens de boordcomputer hadden we nog veertien kilometer verder kunnen rijden, maar dat heeft met de Smart weinig zin. De open EV heeft namelijk geen snellaadmogelijkheid. De Nederlandse importeur levert de EQ Fortwo wel met een krachtiger boordlader, die raad weet met laadsnelheden tot 22 kW. Tweeënhalf uur oponthoud is vervelend wanneer je daadwerkelijk zit te wachten tot je verder kunt, maar als je ondertussen iets anders te doen hebt, vliegt de tijd voorbij. Wij vonden het veel ergerlijker dat de Smart onder de 14 kilometer rijbereik alleen nog streepjes laat zien als resterende actieradius. Juist op het moment dat dergelijke informatie er toe doet! Bovendien opereert het (optionele) navigatiesysteem separaat van de rest van de cabriolet. Bij het invoeren van een bestemming moet je dus zelf nagaan of je genoeg stroom aan boord hebt om jouw reis tot een goed einde te brengen. Wie meer invloed wil uitoefenen op de mate waarin de EQ Fortwo remenergie terugwint, is echter op het systeem aangewezen. Alleen dan kan de stadsmini met behulp van radartechniek bepalen of hij gaat regenereren of uitrollen. Op papier klinkt het allemaal prachtig, maar in de praktijk merkten we er niet veel van. De standaard spaarstand inschakelen is effectiever, al beperkt de Smart dan wel het beschikbare vermogen en de gebruiksmogelijkheden van de airconditioning.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.