Auto Review Dacia Spring I
Goedkoopste EV van Nederland
Dacia Spring Comfort Plus
- Pluspunten
- Prijs, zeker voor een EV
- Zeer geschikt voor stadsgebruik
- Kofferruimte
- Minpunten
- Karige (veiligheids)uitrusting
- Rumoerig
- Ruimte achterbank
De Dacia Spring is de voordeligste elektrische auto van Nederland. Daarmee neemt het dochterbedrijf van Renault een unieke positie in, maar heeft de stadsauto meer te bieden dan alleen dat scherpe prijskaartje?
Conclusie
De Dacia Spring is op dit moment de enige EV met een prijs onder de twintig mille. Ondanks datlage bedrag is de stadsmini prima bruikbaar tijdens korte ritten. De actieradius is dan groot genoeg en wie wil, kan met de Spring zelfs snelladen. Voor dit geld mag je echter niet teveel rijcomfort verwachten. Dat ook op de veiligheid is beknibbeld, valt Dacia zwaar aan te rekenen.
Type auto en prijs
Met een vanafprijs van € 18.250 mag de Dacia Spring gerust baanbrekend worden genoemd. Er bestonden weliswaar al elektrische auto's onder de twintig mille, maar daar kon je geen vier personen in kwijt. De eerstvolgende EV die we voor dit soort bedragen tegenkomen, is de Renault Twingo Z.E. Die kost net geen twintig mille. Daarna volgt de Smart EQ Forfour voor 24.000 euro. De Spring Electric is een kleine crossover en biedt daarmee een iets hogere zit dan de concurrentie. De auto staat op bijzondere wielen; zogeheten Flexwheels. Die zijn van staal, maar lijken op lichtmetaal. Op die manier kan de aanschafprijs scherp worden gehouden.Wat ook helpt, is dat de Dacia niet gloednieuw is. In feite hebben we te maken met een Renault K-ZE,die in China al een tijdje wordt verkocht. Het model is doorontwikkeld, aangepast voor Europa én voorzien van een elektrische aandrijflijn. Dacia levert 8 jaar of 120.000 kilometer garantie op de benodigde batterijen.
Hoe rijdt de Dacia Spring?
Voor zo’n kleine, goedkope dreumes rijdt deze Dacia helemaal niet verkeerd. Tot 70 kilometer per uur is de Spring lekker vlot. Daarboven kun je goed merken dat de elektromotor maar 45 pk levert. Gelukkig weegt de stadsmini nog geen 1.000 kilo: op die manier kun je alsnog goed met het verkeer meekomen. De draaicirkel is met 9.60 meter ook opvallend klein: ideaal voor in de stad! Het veercomfort is soepeler dan je wellicht zou verwachten door de korte wielbasis. Wat wel jammer is: de auto valt niet al te best te overzien. De A-stijl is fors en over je schouder tref je opnieuw een lelijke dode hoek aan. DeSpring voorziet in je basale mobiliteitsbehoeften, maar werkelijk comfortabel wordt het nooit. Daarvoor zijn de zittingen van de voorstoelen te kort. Verderis het stuur niet verstelbaar. Wie langer is dan gemiddeld, zit sowieso met zijn schouder tegen de deur en z'n knie tegen het contactslot aan. En dan is de Spring ook nog eens behoorlijk rumoerig: wind- en rijgeluiden strijden om voorrang in de cabine. Je hoort de wind niet alleen; je voelt hem ook. Het is zaak het stuur goed in je handen te houden wanneer het onstuimig weer is of jij een vrachtwagen inhaalt. Sowieso had de besturing wel een tandje zwaarder gemogen: even opzij kijken naar het landschapen je belandt al bijna op de verkeerde weghelft! Standaard beschikt de Dacia over de complete aanvullende veiligheidsuitrusting die voor het model beschikbaar is. Dat klinkt ruimhartiger dan het is: met een noodremsysteem en een hellingassistent heb je het wel gehad. Cruise control is bijvoorbeeld niet eens leverbaar.Een achteruitrijcamera wel, maar die accessoireis voorbehouden aan een duurder uitrustingsniveau. De karige veiligheidsuitrusting is ook Euro NCAP opgevallen: bij zijn botsproef ontving de Spring 1van de 5sterren. Die schamele score dankt de elektrische stadsauto slechts ten delen aan de beperkte hoeveelheid hulpsystemen. De botsproefinstantie rekent Dacia vooral aan, dat de constructie vande Spring diens inzittenden niet voldoende beschermd bij frontale en zijdelingse aanrijdingen. Er ontstaat in zulke situaties een groot risico op verwondingen aan hoofd en borst, die zelfs levensbedreigend kunnen uitpakken.
De Dacia Spring van binnen
Hoewel de Dacia rudimentairvervoer biedt is het geen kale kerkrat. Een handmatige airconditioning, Bluetooth radio, een USB-aansluiting en een Mennekes-laadkabel zijn altijd aan boord. In de door ons gereden Comfort Plus krijg je ook nog een mooi 7-inch navigatiescherm, Apple Carplay/Android Auto-ondersteuning, een achteruitrijcamera en parkeersensoren. Wil je de beste restwaarde, dan raden we aan deze versie te kiezen.Op de achterbank zitten volwassenen oké, zolang ze niet te lang zijn en het niet om grote afstanden gaat. Een middentunnel ontbreekt, maar dat geldt helaas ook voor bekerhouders, ventilatieroosters en stroompunten voor de achterpassagiers. De kofferbakinhoudmeet 290 liter. Omdat er niet is voorzien in een opbergruimte voor de laadkabels, slingeren die door de kofferbak en nemen zo een aanzienlijk deel van de beschikbare ruimte in beslag. Een neerklapbare achterbank is op de Spring optioneel, een variabele bagagebodem schittert in zijn geheel door afwezigheid. Daardoor kamp je met een flinke tildrempel en kun je een vlakke laadvloer wel vergeten.
De Dacia Spring en het milieu
Op een elektrische auto zijn stoelverwarming en cruise control onontbeerlijk. De Dacia moet het in beide gevallen zonder stellen. De Spring beschikt wel over een speciale telefoonapplicatie, waarmee je vanuit jouw luie stoel vast de verwarming in kunt schakelen. In het instrumentarium vind je een klein scherm met laadinfo. Hierop lees je af hoeveel stroom er in de batterij zit, maar je kunt ook zien hoe lang de stadsauto nog aan de laadpaal moet staan.Gebruik je een 7,4 kW thuis-laadpunt, dan heb je volgens de fabrikant4,5 uur laadtijd nodig. Prik je de Dacia in een 3,7 kW Wallbox, dan moet je rekenen op 8,5 uur laadtijd. En wat als je thuis helemaal geen laadpunt thuis hebt? Dan steek je de stekker in het stopcontact en duurt het iets minder dan 14 uur, aldus Dacia. Optioneel kun je de duurste versie van de Spring laten uitrusten met een snellaadmogelijkheid. Echt snel is dat niet: de maximale laadsnelheid bedraagt 30 kW. Het batterijpakket van de Spring is bovendien luchtgekoeld. We weten van de Nissan Leaf dat een tweede keer snelladen op een en dezelfde dag dan al heel wat minder rap gaat, omdat het anders de levensduur van de accucellen zou kunnen beknotten.In het ideale geval ben je langs de snelweg in 50 minuten weer onderweg met een voor 80 procent volgeladen batterijpakket. Dat heeft een totale inhoud van 27,4 kWh, goed voor een theoretisch rijbereik van 230 kilometer. In de praktijk strandden we iets over de de helft van onze actieradiusproef. We reden bij een buitentemperatuur van 3 graden Celcius binnendoor van Den Haag naar Lelystad Airport en over de snelweg weer terug, maar kwamen niet verder daneen snellaadpaal langs de A1 bij Muiden.We hadden op dat moment 150 kilometer afgelegd, bij een gemiddeld stroomverbruik van 16,3 kWh per 100 kilometer. Bij laadstresskun je eventueel de Eco-modus activeren. Dan schroeft de Dacia zijn vermogen terugen kun je niet harder dan 100 km/h. Niet ideaal, maar wellicht dat je dan nog wel op eigen kracht kunt thuiskomen.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
