logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW I3 I (I01)

Destijds sterk vernieuwend, want elektrisch

De elektrische aandrijving is maar één aspect dat van de i3 een bijzondere auto maakt. De hele constructie is gemaakt voor een zeer lang leven. Kijk, dàt is nou duurzaamheid! Ondanks die zeer eigenzinnige techniek en vormgeving, is de i3 tòch een echte BMW! Knap!

Pluspunten
  • Bijzonder en sterk onderscheidend model
  • Milieuvriendelijk
  • Ook met range extender
Minpunten
  • Enkele kleine euveltjes bekend
  • Geen allemansvriend, zeker niet als occasion

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Zoals bij elke geheel of gedeeltelijk elektrische auto komt het ook bij de i3 voor dat de laadstekker niet los komt uit de auto. Daarvoor is een noodvoorziening in de auto aangebracht. In de regel lukt het de bestuurder in samenspraak met een specialist van de Wegenwacht aan de telefoon wel om hiervoor een oplossing te vinden.
  • In de exemplaren met een range extender staat het brandstoftankje onder druk. Als het al eens nodig is brandstof bij te vullen, kan het hierdoor even duren voordat de tankdop los wil komen. Eigenlijk is dit geen pech, alleen een beetje onhandig.
  • Dit alles wil niet zeggen dat er nooit iets misgaat met een BMW i3. Er zijn gevallen bekend, waarbij de auto ook na net volledig bijladen in een noodloopmodus gaat en maximaal 10 km/u rijdt. Dan is een soort ‘reset’ nodig, maar die voert alleen BMW zelf uit.
  • Het komt voor dat er een accupool van de 12V-accu los gaat zitten. Hierdoor kunnen diverse elektronische storingen ontstaan, maar dit is uiteraard een kleinigheidje.

Over de BMW i3

Zelden nam een automerk zó’n lange aanloop om tot een productiemodel te komen. Veertig jaar was BMW al bezig met de ontwikkeling van elektrisch aangedreven auto’s, voordat de i3 definitief in productie ging. Naast die aandrijving, met een sterke elektromotor tussen de achterwielen, is er veel meer dat de i3 tot een bijzondere auto maakt. De structuur van de carrosserie bestaat uit lichte en zeer sterke met koolstofvezel versterkte kunststof, het plaatwerk aan de buitenkant is van door-en-door gekleurde kunststof en het geheel staat op een aluminium frame, dat we het beste kunnen aanduiden als chassis, waarin ook de batterijen zijn ondergebracht. Zaken als corrosie zijn daardoor onbekend, maar het zeer lage zwaartepunt is een sterke eigenschap en bijvoorbeeld ook schadereparatie is heel eenvoudig. Voeg daarbij de herkenbaar gerecycleerde materialen in het interieur en niet te vergeten de opmerkelijke vormgeving. Juist door het zeer hoge technische niveau èn de goede rijeigenschappen kan deze opmerkelijke i3 toch alléén maar een BMW zijn.

Uitvoeringen en varianten

  • Van de i3 bestaan in totaal vijf technische uitvoeringen. In alle gevallen levert de elektromotor een vermogen van 125 kW/170 pk en 250 Nm koppel.
  • De absolute basisversie, aangeduid als 60 Ah, beschikt over een 22 kWh grote accu. Deze is geleverd tot aan een minimale facelift in 2017.
  • Daarnaast is er een versie die wordt aangeduid als 94 Ah, met een 33 kWh grote accu.
  • De meest voorkomende versie is de 120 Ah, met een 42 kWh grote accu, deze is geleverd vanaf 2018.
  • Twee bijzondere varianten zijn de versies met een ‘range extender’. Deze zijn voorzien van een 647 cm3 grote tweecilinder benzinemotor, die zorgt voor extra lading van de accu, waardoor, zoals de naam al aangeeft, de actieradius flink wordt vergroot.
  • Deze range extender-versie is als 60 Ah geleverd vanaf de introductie, in 2016 kwam er een sterkere 94 Ah-versie bij. Beide zijn in 2017 uit het leveringsprogramma verdwenen.

Met ingang van 2019 is er een aantal verschillend uitgeruste versies geïntroduceerd, aangeduid als Executive Edition, vanaf 2020 als Corporate Executive, plus de tijdelijke versies ‘For the Oceans’-Edition, Dark Shadow Edition en in 20221 maakten die weer plaats voor de Business Edition en de Business Edition Plus.

De BMW i3 als occasion

Er bestaat een behoorlijk aanbod gebruikte BMW’s i3, voor wie zo’n bijzondere auto als occasion wil aanschaffen. Dit kan nog steeds een heel interessante optie zijn voor wie in plaats van een normale zakenauto rijdt op basis van een mobiliteitsbudget.

Een groot deel van alle occasions wordt aangeboden door officiële BMW-dealers, die ook de i3 leveren onder het ‘Premium Selection’-label, met onder meer dezelfde garantie als geldt voor een splinternieuwe BMW. Bij het totale aanbod valt op dat de range extender-uitvoeringen hooguit zo’n 10% van het hele aanbod uitmaken is.

Wat ook opvalt, is het enorme verschil in kilometrages van de aangeboden auto’s. Er zijn inderdaad exemplaren die in betrekkelijk korte tijd al vele tienduizenden kilometers op jaarbasis hebben gereden.

De proefrit

Rijden met de i3 is een beetje een ‘alles is anders’-show en toch… is het BMW dna heel herkenbaar, na een periode van gewenning. Natuurlijk is de bediening anders, het kost even tijd om te kijken wat-waar zit. Als die fase achter de rug is, volgt de verwondering over de moeiteloosheid waarmee de i3 zich laat rijden, het bedieningsgemak is heel groot en dat is met het zeer lage geluidsniveau ook een bijdrage aan het hoge comfortniveau.

De zit is wel relatief hoog, mede door de accu’s in de bodem, maar overhellen en andere dwarskrachten blijven zeer binnen de perken. In stadsverkeer is de bijzonder gevormde BMW als de bekende vis in het water. Daar voegen we direct aan toe dat het ook op de snelweg met normale kruissnelheden prima toeven is in de i3. Het geluidsniveau blijft laag, met alleen wat banden- en windgeruis. De stabiliteit is voldoende en de i3 stuurt mooi precies, eigenlijk zoals in een BMW wordt verwacht.

De sterke mate waarin de i3 afremt zodra het ‘gas’-pedaal wordt losgelaten, vraagt ook veel gewenning. Zonder het rempedaal aan te raken, gaan dan toch de remlichten branden. Op dat moment wint de i3 energie terug, waarmee de actieradius wordt vergroot. De mate van vertraging is overigens instelbaar. De achterportieren openen tegengesteld en mede daardoor is ook de instap naar de achterbank ánders, maar wel heel gemakkelijk. Voor volwassenen is het ook op de achterbank goed uit te houden, zowel in ruimte als qua comfort. De bagageruimte is bescheiden, maar voor een auto die voornamelijk voor stadsverkeer wordt gebruikt is dat minder belangrijk.

De elektrische actieradius is flink afhankelijk van de gekozen versie. Veel belangrijker is het bescheiden stroomverbruik, dat uiteraard wel afhankelijk is van de wijze waarop de auto wordt gebruikt en de actuele omstandigheden. Een gemiddeld verbruik rond 15 kWh/100 km is prima realiseerbaar.

Conclusie

BMW heeft nooit eerder een auto als de i3 gemaakt, geen enkel merk eigenlijk, maar toch is dit een echte BMW. Dat komt door de fijne stuureigenschappen en door het technologisch zeer hoge niveau waarop deze zeer vooruitstrevende auto zich bevindt. Zowel aanbod als vraag zijn bescheiden, maar dat neemt niet weg dat BMW veel waardering voor de i3 verdient.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de BMW i3.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.