Auto Review Toyota Prius IV
Nog steeds de beste betaalbare hybride
De vierde generatie van de Toyota Prius is als occasion minder geliefd dan zijn voorgangers. Dat is vreemd, want het is in vrijwel elk opzicht de betere auto en hij laat op belangrijke punten ook veel concurrentie roemloos achter zich. Maar ja, wie vindt ‘m mooi? U? Goed zo!
- Pluspunten
- Zeer bescheiden brandstofverbruik
- Uitstekende betrouwbaarheid
- Uitgebreide veiligheidsuitrusting
- Ruim en zeer modern gestileerd interieur
- Minpunten
- Extreem gestroomlijnd uiterlijk niet ieders voorkeur
Wat vindt de Wegenwacht?
Wat vindt de Wegenwacht van de Toyota Prius als occasion?
Deze Prius is net als zijn voorgangers zeer betrouwbaar. Er zijn bij de wegenwacht maar twee minimale euveltjes bekend, die kunnen voorkomen. Als de zogenaamde ‘servicestekker’ van het hybridesysteem losraakt, stopt de auto compleet. De Wegenwacht weet niet alleen waar die stekker zit, maar heeft ook tegen hoogspanning geïsoleerde handschoenen om deze op de juiste wijze weer vast te zetten. Hoe ver Toyota doordenkt, blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat alle hybride-modellen zijn voorzien van een ‘shift-lock’-mogelijkheid. Met dit knopje is de automaat altijd uit de P-stand te halen, zelfs als die volledig is stil gevallen. Dat kàn heel erg handig zijn.
Een eigenaardigheidje van veel Toyota’s is dat bij een auto met ‘keyless entry’ deze niet meer is af te sluiten, als de batterij van de afstandsbediening leeg is. De auto starten kan nog wel, door met de afstandsbediening op de startknop te drukken. Gauw naar huis voor de reservesleutel, òf om ergens een nieuw batterijtje te kopen! Nog slimmer: koop alvast een batterijtje ‘op voorraad’ en bewaar dit goed in het handschoenenkastje. Mòcht het dan voorkomen, dan is het zó op te lossen.
De Wegenwacht kent ook de juiste procedure om verkeerd getankte brandstof –diesel, in dit geval- uit de auto te krijgen. Uiteraard is dat geen euvel dat iemand Toyota kwalijk kan nemen, dat is alleen de bestuurder te verwijten.
Over de Toyota Prius:
Dit is inderdaad al de vierde generatie van de Prius. Toyota begon met een ‘full-hybrid’ toen andere merken daar hooguit experimenteel mee bezig waren. Bij de meeste merken is het daarbij gebleven. Intussen is heel de techniek van Toyota flink gerijpt en daarmee is de Prius zo’n beetje de koning in een land zonder onderdanen. Echte concurrentie, die dezelfde technische uitdaging aangaat, is er feitelijk niet, hoewel sommige merken het wel hebben geprobeerd. Zijn zeer lage brandstofverbruik bereikt de Prius niet alleen dank zij de superslimme hybride-aandrijflijn, maar ook door zijn aerodynamisch geoptimaliseerde uiterlijk. ‘Vorm volgt functie’, geldt hier heel sterk. Tegelijk is dat bijzondere uiterlijk ook één van de redenen waarom deze Prius niet de populariteit heeft bereikt van zijn voorgangers. Een ander belangrijk aspect –maar dat geldt alleen voor de nieuw-verkoop- is het feit dat de Prius in tegenstelling tot zijn voorgangers geen fiscale voordelen meer biedt, waarmee voor de zakelijke markt een sterke stimulans is vervallen.
Uitvoeringen en varianten:
Deze Prius-generatie bestaat in twee technische varianten. Veruit de meest voorkomende is de ‘full-hybrid’, wat inhoudt dat de auto ook beperkt elektrisch kan rijden, maar nooit ‘aan de stekker’ hoeft. Daarnaast is er een Plug-in Hybrid. Die kàn wel ‘aan de stekker’ en heeft daarna een veel grotere elektrische actieradius, tot wel veertig kilometer. Wie vooral korte ritten rijdt (woon-werk-verkeer?) en consequent bijlaadt, verbruikt helemaal geen benzine. De Plug-In-versies zijn herkenbaar aan een afwijkend front. De normale hybride-versie is er in een flinke reeks uitvoeringen: Aspiration, Active, Business, Dynamic en Executive. De Aspiration en Business zijn begin 2018 komen te vervallen. De First Edition is alleen in het eerste halfjaar geleverd, de tijdelijke White Edition en Dark Edition zijn eveneens begin 2018 verdwenen. De Plug-in Hybrid was er aanvankelijk alleen als Business Plus, in de lente van 2018 is die vervangen door de uitvoeringen Dynamic en Executive.
De Toyota Prius als occasion:
Als particuliere koper is er best veel te zeggen voor de aankoop van een gebruikte Prius, al is het maar vanwege het lage verbruik en dus relatief bescheiden kosten per kilometer. Al staan ze niet direct op elke straathoek, is er voor de overtuigde koper keuze genoeg. Een belangrijk deel van dat aanbod staat bij de officiële dealers van Toyota. Hun complete, actuele aanbod is te zien op www.toyota.nl/occasions. Ongeveer een kwart van het aanbod betreft een plug-in hybride. Misschien is dat wel de slimste koop, vooropgesteld dat er bijvoorbeeld een publieke laadpaal in de buurt staat. Online zoekend naar gebruikte Priussen van dit model valt op dat er nogal wat exemplaren van de Prius+ in dit overzicht sluipen, maar dat is toch echt een andere auto. Het zou ons ook niet verbazen als er al wat import vanuit de ons omringende landen plaatsvindt, al zijn die auto’s nog niet direct zo herkenbaar. Een bezwaar is dat niet, mits er een duidelijke onderhouds- en kilometerhistorie beschikbaar is. Zodra de Prius wat langer op de markt is, kunnen er ook keurige exemplaren opduiken in de outlets van de grote leasemaatschappijen. Een belangrijk deel van alle exemplaren wordt immers zakelijk ingezet en komt aan het einde van een leasecontract vrij. Tegen die tijd zullen de oudste exemplaren flinke kilometerstanden gaan vertonen, maar dat is allerminst een bezwaar. De techniek van de Prius blijkt uitermate probleemloos en betrouwbaar en dus kan ook de particuliere occasionkoper er nog gerust veel kilometers bijzetten. De fabrieksgarantie op de hybridetechniek –dat is wat niet-ingewijden al gauw vrezen- bedraagt vijf jaar.
De proefrit:
Om met de deur in huis te vallen: hèt sterke punt van de Prius is natuurlijk het lage brandstofverbruik. Volgens de officiële meetgegevens is deze Prius nog ruim 20% zuiniger dan de vorige. In de praktijk rij je met deze Prius altijd minstens 1 op 20, maar in de regel nog een stuk zuiniger. Praktijkvoorbeelden van zelfs 1 op 24 zijn geen uitzondering. Het verschil zit ‘m vooral in de omstandigheden, niet in rijkunst. Oftewel: iederéén kan heel zuinig rijden met de Prius, de gecompliceerde techniek wijst zichzelf. Op kruissnelheid op de snelweg is hij mooi spaarzaam, maar de echte grote winst boekt hij juist in file- of stadsverkeer als de elektromotor zijn werk doet. Bij de Plug-In Hybrid ligt het wat ingewikkelder. Hierin telt naast de wijze van gebruik ook mee hoe serieus en consequent de accu’s aan de stekker worden bijgeladen. Zo haal je desnoods 1 op 100, of zelfs dat nog niet eens. Te ingewikkeld? Kies dan een gewone Prius, die hoeft nooit aan de stekker. De Prius heeft een heel ruim interieur. De sterk aflopende daklijn is wat lastig bij instappen achterin, maar vier volwassenen hebben volop ruimte. De bagageruimte bedraagt 500 liter en behoort nu tot de ruimste in deze klasse. Opvallend zijn ook de prettige rijeigenschappen. Hij stuurt heerlijk, zit goed, lekker laag en hij heeft een goede balans tussen vering en schokdemping, met een prima wegligging èn prettig veercomfort als resultaat. Gecombineerd met de vrijwel serene rust in het interieur plus het bedieningsgemak is dit een heel fijne auto, ook op lange ritten. Overigens valt juist door dat lage geluidsniveau het afrolgeluid van de banden extra sterk op. Kies bij vervanging van de banden altijd voor de ‘stilste’ optie, anders gaat dat storen. Heel goed is het ook dat Toyota èlke Prius voorziet van een flink pakket aanvullende veiligheids- en comfortitems. Rijstrookherkenning, automatisch stoppen voor voetgangers, maar ook adaptieve cruise control, die juist in die file en op lange afstanden heel prettig is: allemaal standaard op elke uitvoering.
Conclusie
Tja, de Prius staat bol van de uitstekende kwaliteiten en eigenschappen. Bijna letterlijk. Het zeer eigenzinnige uiterlijk zal veel kopers weerhouden van aankoop. Wie verder kijkt, ziet pas wat de Prius allemaal heeft te bieden. Hij overtuigt door ‘m te gebruiken en dan liefst lang en intensief.
Concurrenten
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
