logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan Juke I

Gebruikte Nissan Juke: Lekker gek!

De Nissan Juke is als occasion populair bij een heel specifieke groep kopers. Dit geldt exact hetzelfde bij de kopers van een nieuwe Juke. Met z’n zeer uitgesproken vormgeving verdeelt hij iedereen in direct twee groepen: je vindt ‘m geweldig mooi, of gruwelijk lelijk.

Pluspunten
  • Sterk onderscheidend uiterlijk
  • Rijdt behoorlijk comfortabel
  • Geweldig of gruwelijk
Minpunten
  • Enkele vaker optredende euvels bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Als één van de nokkenas-sensors kapot gaat, blijft de motor normaal lopen, maar op het dashboard brandt wel het motormanagement-lampje. De Wegenwacht constateert dit slechts en zal adviseren in de garage zo snel mogelijk de kapotte sensor te laten vervangen.
  • Een uitvoering met ‘keyless-entry’ zal eerst niet open willen en vervolgens niet willen starten als de batterij van de sleutel leeg is. De Wegenwacht kent een noodgreep om de auto toch rijdend te krijgen, maar uiteraard moet er een nieuwe batterij in de sleutel.
  • Een automatische transmissie die niet uit ‘P’ gaat, kan worden veroorzaakt door een lege accu –maar dan start de motor ook niet-, maar ook door een defecte remlichtschakelaar. De Wegenwacht kent een trucje om de transmissiepook toch uit ‘P’ te halen, maar die schakelaar moet wel z.s.m. worden vervangen.
  • Een motor die afslaat onder het rijden en niet meer wil starten, dat kan worden veroorzaakt door een losse turbodruk-sensor en dat komt weer door lekkage van de inlaatluchtleiding. De Wegenwacht kan een noodreparatie plegen, de definitieve reparatie moet in de garage gebeuren.
  • Een andere mogelijkheid als de motor afslaat onder het rijden kan worden veroorzaakt door een doorgeslagen zekering. Dat wordt weer veroorzaakt doordat de bedrading van de bobines tegen het kleppendeksel loopt en op termijn daarop doorslijt.

Tot slot komt het voor dat versies met automatische transmissie sterk inhouden bij 20 km/u. Als de Wegenwacht dan bepaalde foutcodes kan uitlezen, is er ter plekke niets meer aan te doen. De auto gaat op transport naar de garage en vervanging van heel de automaat is de enige –kostbare- oplossing.

Over de Nissan Juke

De Juke leent links en rechts wel de nodige onderhuidse techniek van andere Nissans, maar als model staat hij helemaal op zichzelf. Hij verscheen tegelijk met de al even eigenzinnige Cube. In alle objectiviteit kan alleen worden gesteld dat Nissan enorm veel lef en zelfvertrouwen toonde door twee zulke uitgesproken modellen te introduceren. De Juke kan worden gezien als middenklasse SUV, maar wie ‘m koopt, doet dat vooral omdat ze ‘m zo leuk vinden.

Wie alleen ruimte nodig heeft, kan ook bij andere merken terecht voor een SUV. Nissan heeft gelijk gekregen, want de Juke is veel beter verkocht dan de vele criticasters ooit hadden verwacht. Het is trouwens opvallend dat een Juke bovengemiddeld vaak wordt gereden door een vrouw. Vrouwen durven in het algemeen beter uit te komen voor een afwijkende smaak. Prima toch!?

Uitvoeringen en varianten

  • De eigenzinnige Juke is er maar in één carrosserievariant.
  • Medio 2014 is een kleine facelift doorgevoerd, waarbij het front iets anders is gestileerd.
  • Aanvankelijk was er een versie met een normale 1,6 liter benzinemotor met 86 kW/117 pk en daarnaast een àndere 1,6 liter met een turbo, goed voor 140 kW/190 pk.
  • De enige diesel is de van Renault afkomstige 1,5 liter dCi met 80 kW/109 pk.
  • Bij de facelift verandert het motorenprogramma.
  • De normale 1,6 liter levert nu 69 kW/94 pk.
  • Daarnaast is er een 1,2 liter DIG-T, een viercilinder met turbo, die goed is voor 85 kW/115 pk.
  • De 1,6 liter Turbo blijft ongewijzigd beschikbaar.
  • Na de facelift is er ook een zeer sportieve versie, de Nismo RS, met een tot 160 kW/218 pk opgevoerde versie van de 1,6 Turbo, maar die versie is knap zeldzaam.
  • De diesel blijft ook ongewijzigd, al wordt die nu aangeduid met 110, als verwijzing naar het motorvermogen.
  • Alleen de 1,6 Turbo is ook geleverd als ‘all mode’, wat staat voor vierwielaandrijving.
  • De facelift betekent ook de invoering van een flink aantal mogelijkheden om de Juke helemaal naar eigen smaak te ‘personifiëren’, met name in de vorm van in kleur contrasterende wielen en carrosseriedelen.
  • De normale uitvoeringen van de Juke zijn een verder naamloze basisversie (alleen 1,6, tot de facelift), gevolgd door de bekende Nissan-benamingen Visia, Acenta en Tekna.
  • Er zijn nogal wat tijdelijke uitvoeringen op de Juke geleverd, zoals de Connect Edition, Business Edition, Urban Premium en Ministery of Sound (!).
  • Na de facelift is er opnieuw een Connect Edition en de N-Connecta.

De Nissan Juke als occasion

Op zoek naar een gebruikte Juke staan je soms verrassingen te wachten. Juist omdat dit model zo’n specifieke groep kopers aanspreekt, komt het voor dat de auto wel eens wordt ingeruild bij een bedrijf –geen Nissan-dealer- dat de auto eigenlijk niet zo ziet zitten en er niet echt raad mee weet.

Dat is de verklaring waarom je soms een mooie gebruikte Juke ziet voor een naar verhouding heel scherpe prijs. De Juke is typisch een auto die vrijwel uitsluitend wordt gekocht door particuliere autobezitters. Dit verklaart ook waarom maar een fractie van het aanbod (rond 3%) een dieselmotor heeft.

Toch zijn er ook Jukes die behoorlijk intensief worden gebruikt en in vrij korte tijd de nodige kilometers op de teller draaien. Een bezwaar hoeft dat niet te zijn, daar kan een normaal onderhouden Juke prima tegen. Overigens is de Nissan-dealer wel een logisch startpunt als je op zoek bent naar een mooie gebruikte Juke. Ongeveer de helft van alle Juke-occasions die in het land staan, wordt aangeboden door de dealer van het eigen merk, die de auto vaak ook zelf nieuw heeft geleverd. De sterk gepersonifieerde exemplaren, met gekke kleuraccenten en dergelijke, liggen in de occasionmarkt wat lastiger. Je moet het maar net mooi vinden, donkergrijs met knaloranje, bijvoorbeeld, of zwart met felgele accenten.

De proefrit

Alles staat of valt bij de vraag of je ‘m leuk vindt. Zo niet, niet aan beginnen, dit is geen model ‘waar je wel aan went’. Andersom, wie een Juke, liefst ook nog in een leuke kleur helemaal te joepie vindt, zal bereid zijn in ruil voor die uitstraling veel van de auto te accepteren. En dat hoeft nou juist niet, want de Juke rijdt echt prima. Voorin is hij ondanks de wat hogere zit lekker ruim, met hoofdruimte te over. Door de aflopende daklijn valt de hoofdruimte achterin tegen, maar voor kinderen bijvoorbeeld gaat het prima.

De bagageruimte is met 354 liter minimale inhoud niet zo overtuigend groot, het kan ermee door. Het hele interieur is zoals je van een Nissan mag verwachten heel keurig afgewerkt. De veerwegen zijn relatief lang, wat betekent dat de Juke ook best mooi geveerd is en dat is wel zo comfortabel. Wij reden een ‘gewone’ 1,6 en die is bij normaal gebruik echt al sterk genoeg. Die doet het ook erg fijn in combinatie met automatische transmissie.

Gemiddeld komt die combinatie bij normaal Nederlands verkeer zo’n beetje aan 1 op 12 en dat is alleszins acceptabel.

Conclusie

Ja, je moet er van houden, dat staat als een paal boven water. Als je de Juke leuk vindt, heb je er een prima auto aan. Hij rijdt fijn, is best comfortabel en al kent de Wegenwacht wel wat Juke-euveltjes, kwalitatief is het nog steeds een prima auto.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Nissan Juke.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.