Auto Review Dacia Duster I
Betaalbare SUV
De Dacia Duster is als occasion beslist de meest ‘gezochte’ Dacia. Veel mensen willen tegenwoordig in een stoere SUV rijden. De Duster is nieuw één van de meest betaalbare in dat soort en dat werkt natuurlijk door in de occasionprijzen, ook als de auto wat ouder is.
- Pluspunten
- Aardig grote interieurruimte
- Acceptabel rijcomfort
- Best betrouwbaar
- Stoere verschijning voor bescheiden prijs
- Minpunten
- Brandstofverbruik
Wat vindt de Wegenwacht?
De Dacia Duster heeft zoals veel auto’s individuele bobines op de 1,6 liter motor. Daarvan heeft de motor er vier en elk daarvan kan zonder concrete aanleiding zo maar kapot gaan. De motor gaat dan direct op drie cilinders lopen, dat voel je echt meteen, direct gaat ook het motormanagementlampje branden. Niet doorrijden, want daar kan de katalysator niet tegen en dat is een dure jongen om te vernieuwen. Als er snel aan zo’n bobine is te komen, is vervanging voor de Wegenwacht het bekende fluitje van een cent, de kosten blijven ook onder de honderd euro. De andere drie kunnen natuurlijk ook zo maar kapot gaan, dus deze pech kan vaker terug komen. Deze constructie zit alléén op de ‘oude’ 1,6 liter benzinemotor, dan andere Dusters hebben dit niet. De auto kan ook ineens stilvallen omdat de brandstofpomp in de tank ermee ophoudt. Dit kan worden veroorzaakt door een slechte of losse stekkerverbinding op de pomp zelf, of een defecte zekering. In beide gevallen fikst de Wegenwacht dat ter plaatse.
Over de Dacia Duster
Als model heeft de Duster veel goeds gedaan voor het hele merk Dacia. Hier hebben we het over de allereerste generatie van dit model. De combinatie van de no-nonsense stijl van het merk en de stoere uitstraling van een SUV blijkt heel goed te werken. De Duster is met ingang van dit model een vaste waarde in het Dacia-programma en kent intussen veel trouwe berijders.
Uitvoeringen en varianten
Aanvankelijk was er maar één benzinemotor en één diesel. Die eerste was een 1,6 liter met 77 kW/105 pk, de 1,5 liter dCi-diesel leverde 79 kW/107 pk. De benzinemotor was er in een erg ‘basic’ versie zonder verdere aanduiding, de normale uitvoeringen heten Ambiance en Lauréate. Elk van die varianten was er bovendien als voorwielaandrijver (4x2) en als vierwielaandrijver (4x4). In 2011 verscheen aanvullend een versie van de 1,6 met een autogasinstallatie af fabriek. In 2012 kwam er ook een 1,5 dCi met 66 kW/90 pk, maar uitsluitend als Ambiance 4x2. Aanvullende, tijdelijke uitvoeringen waren de Anniversaire (2011/12) en de Delsey (2012). In 2012 verscheen ook een nieuwe topversie, de Prestige.
De Dacia Duster als occasion
De meeste Dusters zijn particulier verkocht, maar er zijn ook echte ‘werkpaarden’, die vaak veel kilometers hebben gereden, of alleen maar een zwaar leven hebben gehad. Opvallend is dat het aandeel diesels in ons land echt heel klein is gebleven. De autogas-uitvoeringen zijn nog schaarser en ook de 4x4-uitvoeringen zijn niet echt gemakkelijk te vinden. De Lauréate is duidelijk de meest verkochte versie. Blijkbaar willen ook deze ‘budgetkopers’ toch een aantal luxe zaken in de auto. De keuze is dus best beperkt, als het om varianten gaat, maar het gevolg is dat er wel een groot aanbod bestaat van de 1.6 Lauréate. Als die de voorkeur heeft, is het dus zinloos daarvoor het halve land af te rijden, ze staan ook gewoon in de buurt. Ondanks de insteek als budgetmerk valt op dat de restwaardes van de Duster aardig onder druk staan. Er is dus vanaf nieuw vaak al behoorlijk op afgeschreven. Dat is mooi, een gebruikte Duster is daardoor heel betaalbaar. Je vindt deze eerste generatie Dusters nog vrijwel uitsluitend bij niet-merkgebonden occasionbedrijven.
De proefrit
Bij dit soort auto’s hoort een relatief hoge instap en zitpositie. Vaak is dat zelfs een van de aankoopargumenten voor een SUV. Daarmee geeft de Duster zelf al aan, dat het geen sportwagen is en ook geen limousine. Niettemin is het rijcomfort heel acceptabel. De voorstoelen en de achterbank zijn wat vlak, maar vooral de afstemming van het onderstel is best prettig. De Duster is ook behoorlijk ruim. Vier volwassenen kunnen er prima in zitten, met een inhoud van 475 is de bagageruimte ook zeer behoorlijk. De afdekking van die laadruimte is slap en niet heel handig. Heel goed: de Duster heeft wel een echt reservewiel, juist bij zo’n auto hoort dat. De achterbank is handig in twee ongelijke delen neerklapbaar. Vooral in de Lauréate kom je eigenlijk niks te kort, met standaard onder meer handbediende airco, elektrisch bediende zijruiten en centrale vergrendeling. De hele afwerking van het interieur is wel erg ‘plastic’, maar ja, ergens moet ook blijken dat het om een ‘budgetauto’ gaat, toch? De 1,6 liter benzinemotor is bij normaal gebruik krachtig genoeg. Bij lage toerentallen is er niet zoveel trekkracht, maar dat ga je pas echt merken als je de Duster gaat beladen en belasten, of als er bijvoorbeeld een caravan aan de trekhaak hangt. De benzineversie mag 1.200 kilo trekken, de diesel 1.500. Bij een normale rijstijl en gewoon hier in Nederland, komt het gemiddelde verbruik van een benzineversie uit rond 1 op 10.
Met dank aan:
N.v.t.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
