Auto Review Hyundai I10 I 1e facelift
Opgefrist en schoon
Hyundai - i10
Conclusie
De vlot ogende Hyundai i10 is een handelbare auto. Hij is ruim van binnen. Maar de claim dat het een volwaardige vijfpersoons auto is, lijkt te hoog gegrepen. Er zitten wel drie gordels achterin. Maar wie in het midden zit, heeft niet veel bewegingsruimte meer. Alleen de handgeschakelde versies zijn vanwege hun geringe CO2-uitstoot BPM- en motorrijtuigenbelastingvrij. Dat verklaart het grote prijsverschil tussen de handgeschakelde versies en de automaat. Verder geeft Hyundai 5 jaar garantie op de i10. En die is nog overdraagbaar ook.Type auto en prijs
Zowel de 1.1 als de 1.2 motoren zijn ook sterker geworden. De 1.1 levert nu 51 kW (69 pk). En de 1.2 is goed voor 63 kW (85 pk). Aan de buitenzijde is het een en ander gewijzigd. Zo heeft de i10 nieuwe koplampen. De verchroomde grille is vernieuwd en sluit beter aan op de huisstijl van het merk. De bumpers zijn in de kleur van de carrosserie gespoten. En de achterlichten zijn vernieuwd. Vanaf de i-Motion zijn de richtingaanwijzers in de buitenspiegels geïntegreerd. Voorts zijn de 13 en 14 inch lichtmetalen wielen opnieuw vormgegeven. De i10 is er vanaf € 7.995.Hoe rijdt de Hyundai i10
In het stadsgewoel is die i10 goed handelbaar. De besturing is redelijk direct en voldoende licht. Het schakelen gaat prima. Typisch zo’n gevalletje van ‘een kind kan de was doen’. Voorts is 1.2 liter motor waar wij mee rijden redelijk stil. Alleen bij het optrekken laat hij zich nadrukkelijk horen. Verder is het niet moeilijk een goede positie ten opzichte van het stuur te vinden. Met dank aan het in hoogte verstelbare stuur en de goede verstelmogelijkheden van de bestuurdersstoel.De Hyundai i10 van binnen
Binnenin is de interieurverlichting aangepast. Er is een USB-aansluiting te vinden op alle modellen. En een toerenteller is standaard op elke i10. Verder ziet het er binnenin aardig uit. Alleen de op metaal lijkende afdekplaat is van goedkoop plastic. Hyundai claimt nu dat de i10 een volwaardige vijfpersoons auto is geworden. Er mogen dan wel drie gordels op de achterbank te vinden zijn, maar als je een trio op de achterbank plaatst, moeten de passagiers niet al te groot zijn. Hoofdruimte vind je echter volop, zowel voor- als achterin. Het kofferbakje is met een inhoud van 225 liter nog redelijk.De Hyundai i10 en het milieu
De verbeterde viercilinder motoren van de i10 zijn zuiniger en schoner. Daardoor hoeft er (voor de handgeschakelde versies) geen BPM en motorrijtuigenbelasting meer te worden afgedragen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
