Auto Review Renault Zoe I
Meer dan kilometers
Renault - Zoe R90 Bose Z.E. 40
Conclusie
Net nu elektrische auto’s fiscaal interessanter zijn dan ooit, biedt Renault een Zoe aan met de actieradius van een vroege Tesla. In de wedloop om het grootste aantal kilometers zijn de Fransen echter de actieve hulpsystemen uit het oog verloren. De mogelijkheid om de compacte gezinsauto compleet met batterij aan te schaffen, maakt hem bijna even duur als de Hyundai IONIQ electric, die over meer binnenruimte en een rijkere veiligheidsuitrusting beschikt.Type auto en prijs
Renault raakt maar niet uitgesleuteld aan de Zoe. De compacte elektrische gezinsauto onderging sinds zijn introductie in 2013 al meerdere opfrisbeurten, die hoofdzakelijk onderhuids plaatsvonden. Met de laatste reeks aanpassingen is voor het eerst ook het uiterlijk aangepakt, al beperkt zich dat tot een grotere keuze aan buitenkleuren en lichtmetaal. Het accupakket, dat dankzij een grotere capaciteit een theoretisch rijbereik van 403 kilometer biedt, blijft het belangrijkste nieuws. Een dergelijke actieradius maakt de Renault breder inzetbaar en dat zal de fabrikant geen windeieren leggen, nu elektrische auto’s de enige modellen zijn waarvoor in ons land nog noemenswaardig fiscaal voordeel geldt. De Zoe wordt voor het eerst zowel zonder als met batterij te koop aangeboden. Instappen kan vanaf € 22.180, maar wil je niet vastzitten aan een batterijhuurconstructie, dan ben je op zijn minst € 30.080 kwijt. Voor de grotere actieradius moet minimaal het tweede uitrustingsniveau worden aangevinkt, wat het prijskaartje op € 24.680 (of € 32.580) brengt. De Hyundai IONIQ electric en BMW i3 gelden als belangrijkste alternatieven.Hoe rijdt de Renault Zoe R90 Bose Z.E. 40
De Zoe is de eerste Renault die vanaf de tekentafel als elektrisch model is ontworpen. De motor ligt voorin, het batterijpakket onder de achterbank. Dankzij die gewichtsverdeling is het een lekker wendbare auto, die voor een Franse wagen wel wat stug is geveerd. Bovendien helt hij dankzij de hoge koets over in de bocht. Je zit ook hoog, op comfortabele stoelen die echter weinig zijdelingse steun bieden. Een groot pluspunt van de Renault is zijn verwarming, die kan worden ingeschakeld zonder gevolgen voor de actieradius. Tijdens een actieradiusproef lieten we hem toch uit, om de Zoe alle kansen te bieden om in de praktijk in de buurt te komen van het in de folder vermelde rijbereik. Wij reden de auto in de winter, bij een buitentemperatuur die schommelde tussen 5 graden Celsius en het vriespunt. We vertrokken met 234 kilometer in de batterij en reden volgens een gevarieerde route van het centrum van Den Haag naar het hart van de Flevopolder. Na een afstand van 109 kilometer hadden we nog 140 kilometer over; we hadden er dus 15 kilometer bíj gereden. Hoewel we enthousiast zijn over de betrouwbaarheid van de getoonde actieradius, valt het daadwerkelijke rijbereik (249 kilometer) tegen. Tenslotte geeft de fabrikant zelf een actieradius van 403 kilometer op. Verder maakt de Zoe voor een elektrische auto best veel geluid, omdat bandenrumoer en windgeruis eenvoudig hun weg vinden naar het inzittendengedeelte. Dat Renault hun elektrische boegbeeld niet van de voor brandstofmodellen wel beschikbare veiligheidsuitrusting heeft voorzien, beschouwen we als een gemiste kans. Temeer daar het zicht rondom te wensen overlaat: de B-stijl is hinderlijk aanwezig en over je schouder zie je maar weinig. Een actief hulpsysteem als dode hoek signalering had op de Zoe dus niet misstaan.De Renault Zoe R90 Bose Z.E. 40 van binnen
De Zoe heeft de buitenmaten van een Renault Clio, maar biedt tot 79 liter extra bagageruimte. Met de achterbank op zijn plek slikt de kofferbak 338 liter aan spullen, klap je de bank neer dan kun je maximaal 1.225 liter bagage kwijt. Een in delen neerklapbare achterbank behoort niet tot de mogelijkheden. Ook zoek je vergeefs naar een vlakke laadvloer. In de door ons gereden Bose-uitvoering ligt de subwoofer bovendien als een permanent pak laminaat in de kofferbak. Slordig, net als de onhandige locatie van de stoelverwarming. Een welkome optie, waar in het oorspronkelijk ontwerp niet in was voorzien. Daarom is het knopje ondergebracht in de voetenbak, waar je hem op de tast zult moeten bedienen. Wanneer je de stoelverwarming inschakelt, gaat er op het dashboard weliswaar een lampje branden, maar daaraan kun je niet aflezen hoe heet de stoel gaat worden. Iets dat de concurrentie ondervangt met een, twee of drie lampjes op de bedieningsknop zelf. De binnenruimte is voor een auto van dit formaat in orde, al zitten achterpassagiers met een lengte boven de 1.90 meter met hun hoofd tegen het dak. De standaarduitrusting maakt een hoop goed. Die bevat allerlei zaken waar elektrische rijders blij van worden: cruise control bijvoorbeeld en een navigatiesysteem. Bij de concurrentie moet voor zulke extra’s meestal worden bijbetaald.De Renault Zoe R90 Bose Z.E. 40 en het milieu
Renault levert de Zoe in een drietal versies. Het basismodel is in feite de uitvoering van voor de facelift. De auto ziet er weliswaar nieuw uit, maar biedt de beperkte actieradius van voorheen (240 kilometer). De door ons gereden uitvoering met een theoretisch rijbereik van 403 kilometer kan niet snelladen. Wil je een Zoe waarmee je aan ieder oplaadpunt terecht kunt, dan lever je daar wel wat kilometers voor in. De actieradius van die versie, in de brochure aangeduid met de code ‘Q90’, bedraagt 370 kilometer. Iedere Zoe beschikt over een zogenaamde ‘Cameléon’-lader. Dankzij die onderhuidse omvormer benut de Renault het volle potentieel van een laadpunt. In theorie zou een laadbeurt bij een publieke laadpaal je daarmee niet langer dan drie uur mogen kosten. Opmerkelijk genoeg duurt snelladen minstens een uur. Maar dat is altijd nog beter dan de Zoe aan een huis-, tuin- en keukenstopcontact koppelen. In dat geval ben je zomaar 25 uur zoet…Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
