logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Fiesta VII

Blijft modern, stuurt heerlijk

Ford - Fiesta

Pluspunten
  • Veel trouwe kopers
  • Rijdt erg goed
  • Uiterlijk nog steeds heel modern
Minpunten
  • Wat kleine (elektronische) euvels bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij deze Fiesta-generatie zijn diverse euvels bekend bij de Wegenwacht, maar gelukkig geen heel grote problemen. Het komt voor dat de versnellingspook ‘lam’ aanvoelt en de auto niet meer is te schakelen. In dat geval is de bevestiging van een van de schakelkabels los. Het is even sleutelen, maar de Wegenwacht kan dit oplossen. Een eigenaardigheidje van onder meer deze Fiesta is het gebruik van een rekbare snaar voor de aandrijving van de waterpomp. Daardoor is geen spanrol nodig, maar als die snaar eens breekt of gewoon vervangen moet worden, is daarvoor wel speciaal gereedschap nodig. Als de motor niet meer reageert op het gaspedaal, is een los massacontact bij de voetsteun vaak de oorzaak. Het gaspedaal werkt elektronisch en de sensor daarvoor zit op een onhandige plek, waar die wel eens per ongeluk met de voet kan worden losgetrapt. Elektronica speelt ook de Fiesta parten. Een motor die niet aanslaat kan worden veroorzaakt door een loszittende nokkenassensor, dat is snel opgelost. Bij een defect hoofdrelais is wel een noodoplossing te bedenken, maar de definitieve reparatie moet in de garage volgen. Een slechte verbinding tussen de accu en de zekeringkast kan tot allerhande klachten leiden en is in principe een kwestie van de hele boel een keer opnieuw goed vastzetten. Een koelfan die blijft draaien komt door een ‘plakkend’ relais. Met een gerichte tik is dit wel weer tot de orde te roepen, als het vaker voorkomt moet er een nieuw relais in. Er zit een massacontact bij het linkerachterlicht, dat wel eens los wil raken, maar dan wel de hele auto in de war schopt. De Wegenwacht kent het euvel en zet het contact vast. Als de motor stopt, of slecht gaat lopen, dan kan de elektrische brandstofpomp de boosdoener zijn. Het wordt saai: dat is ook een kwestie van het contact goed vastzetten, verder is er niets aan de hand. Een Fiesta met dieselmotor geeft op het dashboard een voor de bestuurder onverklaarbaar geel lampje met een golfje eronder te zien als het tijd is om de olie te verversen. Voor de zekerheid even peilen kan geen kwaad, maar feitelijk is er niets aan de hand.
De Ford Fiesta is als occasion enorm populair. Vooral deze generatie heeft steeds zeer goed gescoord, over de hele productieperiode van het model. Dat gold voor de nieuw-verkoop, maar ook als occasion is en blijft dit nog jaren een bestseller. Op zich is dat ook terecht.

Waar praten we over?

De Ford Fiesta is al vanaf medio jaren zeventig een hoofdrolspeler in de compacte klasse. De laatste jaren is het belang van dit formaat auto’s sterk gegroeid, ten koste van de klasse erboven. Autokopers die eerder in een grotere auto reden, stellen wel dezelfde eisen als voorheen. De keuze ‘kleiner te gaan rijden’ heeft vooral economische motieven. Ford zag deze ontwikkeling op tijd en had met deze Fiesta opnieuw een bestseller in huis. Trouwe Fiesta-kopers zijn gewoon ‘meegegaan’ en hebben ook deze Fiesta in het hart gesloten, daarnaast waren er dus veel nieuwe kopers. Als occasion is de Fiesta supercourant: er zijn er heel veel van beschikbaar, maar de vraag is ook enorm. Veel mooie exemplaren zijn binnen een week alweer verkocht.

Uitvoeringen en varianten

Vrijwel alle uitvoeringen van deze Fiesta-generatie zijn er als drie- en als vijfdeurs. De variatie in het aanbod is heel groot, want er zijn liefst negen verschillende benzinemotoren, één op autogas en drie diesels beschikbaar. De 1,25 liter motor is er in twee specificaties, met 44 kW/60 pk en 60 kW/82 pk. Eerst genoemde is wel wat erg tam voor deze auto, dus kijk bij twijfel wat de exacte specificatie is. De 1,4 liter met 71 kW/96 pk is de meest populaire motor, die is ook prima in balans met de auto. Deze motor is vanaf medio 2009 ook geleverd met autogas-installatie. De 1,6 liter met 88 kW/120 pk doet er qua prestaties nog een schep bovenop. De 1,6 TDCi diesel komt voor met twee specificaties. Tot medio 2010 levert die 66 kW/90 pk en daarna 70 kW/95 pk. Eind 2012 heeft de Fiesta een ingrijpende facelift gehad. In de compleet nieuw gelijnde neus kwam een compleet nieuwe ‘benzinemotoren-familie’, plus een nieuwe diesel. De 1,0 liter driecilinder benzinemotor, sindsdien veruit de belangrijkste Fiesta-motor, deed hier zijn intrede. Die is er in liefst vijf verschillende specificaties. Zonder turbo is er de keuze uit 48 kW/65 pk of 59 kW/80 pk. Met turbo (‘Ecoboost’= turbo, interkoeler en directe injectie) bedragen de vermogens 74 kW/100 pk, 92 kW/125 pk of 103 kW/140 pk. De viercilinder Ecoboost 1,6 liter met liefst 134 kW/182 pk is uitsluitend voorbehouden aan de sportieve topversie ST. De 1,6 liter diesel bleef in productie, begin 2015 is die vervangen door een nieuwe 1,5 liter TDCi met eveneens 70 kW/95 pk. De autogas-versie is na de facelift niet meer geleverd. Alleen de 1,0 liter met 74 kW is ook geleverd met een zestraps automaat met dubbele koppeling. De normale uitvoeringen van de Fiesta heten Trend, Ghia en Titanium. De Econetic is een extra-zuinige variant op de diesel, vanaf medio 2010. De Fiesta Sport is er alleen als driedeurs 1.6. Na de facelift zijn de namen Ambiente, Style, Sport, ST en Titanium voor de vaste uitvoeringen gebruikt. Tijdelijke versies zijn ook de Champions Edition, Titanium X, Red Edition, Black Edition, Hot Hatch Edition en er is een aantal Lease-uitvoeringen gevoerd.

De Ford Fiesta als occasion

We zeiden het al, deze Fiesta’s zijn supercourant. Er staat steevast een heel groot aanbod occasions in het land. Daardoor is de kans aanzienlijk dat u exact de gewenste Fiesta vlak in de buurt kunt vinden. Als dat gebeurt, is het zaak snel te reageren, er zijn gegarandeerd ‘kapers op de kust’. Door de grote populariteit zijn Fiesta’s gemiddeld ook flink aan de prijs, maar ze bieden vooralsnog ook een relatief hoge restwaarde. Als de klanten ‘in de rij staan’, valt er natuurlijk weinig te onderhandelen. Grijpt u mis: niet getreurd, het land staat vol Fiesta’s en in no-time duikt er wel weer een ander geschikt exemplaar in de buurt op. Als we naar het aanbod kijken, valt op dat er Fiesta’s van de eerste bouwjaren zijn die al een heel grote boodschap hebben gereden, maar ook exemplaren met juist heel weinig kilometers, terwijl de prijzen elkaar niet veel ontlopen. Elke occasion staat weer op zichzelf, maar vaak zijn ‘snelwegvreters’ ondanks hun hoge kilometerstand technisch een betere koop, dan een auto die amper ooit de stad uit is geweest. Diesels zijn relatief schaars: ongeveer één op de tien Fiesta’s is een TDCi. Versies met automaat maken minder dan 5% van het aanbod uit. De officiële Ford-dealers hebben vaak een ruime sortering gebruikte Fiesta’s in huis. Onder het ‘A1’-label worden die ook met mooie aanvullende voorwaarden geleverd, zoals twaalf maanden uitgebreide garantie.

De proefrit

Een Fiesta is een echte Ford en dat is vooral een compliment. De Fiesta stuurt mooi precies, heeft een heel goed afgestemd onderstel en is dus een plezier om te rijden. Dat geldt in principe met elke motor. Veel kopers hebben echt al genoeg aan de 80 pk-driecilinder. Verder vallen de goede voorstoelen op, waarbij de bestuurdersstoel over een opmerkelijk grote afstand in hoogte is te verstellen. Het stuur kan in twee richtingen verstellen, dus ongeacht het postuur van de bestuurder (m en vooral ook v!) is een ideale zit te vinden. Hoe hoog je ook gaat zitten, de neus loopt zo sterk af dat je ‘m niet kunt zien. Het uitzicht naar achteren is ook niet ideaal. De zitruimte achterin is niet overdadig, maar twee volwassenen kunnen er wel zitten. Met 295 liter inhoud is de bagageruimte één van de ruimste in deze klasse. Het dashboard is vooral in het midden erg ‘druk’, dat vraagt wel even studie. Met een Fiesta 1,0 met 80 of 100 pk is bij normaal gebruik met gemak 1 op 15 te rijden.

Conclusie

Het is niet verbazend dat deze Fiesta bijzonder populair is. Het is gewoon één van de aantrekkelijkste compacte auto’s in zijn klasse. Daarbij is de kwaliteit heel behoorlijk, de meest bekende euvels zijn kleinigheden. De prijzen voor goede occasions zijn stevig, maar hou je ‘m netjes, dan brengt-ie over een paar jaar ook een mooie inruilprijs op.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Kalmthout, Lisse

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.