Auto Review Nissan Qashqai II (J11) 1e facelift
Vernieuwde Qashqai nog beter met nieuwe motor
Wat hebben de nieuwe Mercedes-Benz A-klasse, de Renault Scénic en de vernieuwde Nissan Qashqai met elkaar gemeen? Juist, een zeer moderne 1,3 liter benzinemotor. En dat is precies de reden dat we opnieuw met de Nissan Qashqai gaan rijden.
- Pluspunten
- Fijne motor
- Gebruiksvriendelijk
- Ruim
- Rijhulpsystemen
- Minpunten
- Brede raamstijlen beperken zicht naar achteren
Type auto en prijs
De Nissan Qashqai kwam in 2007 op de markt en was toen de enige in zijn soort: een crossover. Zeg maar een kruising tussen een SUV en een stationwagon. Een gouden vondst, zo bleek al snel. De Qashqai’s gingen als warme broodjes over de toonbank. Had Nissan in het begin het crossover-rijk alleen, al snel volgden er meer merken met eenzelfde concept. Des te knapper is het dat de Qashqai jaar na jaar onafgebroken de bestverkochte crossover van Nederland is gebleven in zijn prijsklasse. De Kia Sportage, Peugeot 3008 en VW T-Roc zijn momenteel de voornaamste concurrenten. Wat Nissan goed doet is dat het de Qashqai blijft verbeteren en vernieuwen. Zo was er in 2017 een geslaagde facelift en komt het merk nu, in december 2018, met een gloednieuwe motor en een licht gewijzigd dashboard. In de zomer van 2019 komt daar nog ProPilot bij, een systeem waarmee de Qashqai min of meer autonoom kan rijden op de snelweg. Dat systeem gaat ongeveer 1.000 euro kosten.
De Qashqai is er nu met één type benzinemotor met naar keuze 140 of 160 pk. Nissan belooft vooral dat deze motor meer koppel onderin biedt en sowieso meer trekkracht heeft over een breder toerengebied. De krachtbron is ontwikkeld door Daimler en de alliantie Renault/Nissan/Mitsubishi. Het is een relatief kleine viercilinder met 1,3 liter inhoud, met een turbo en intercooler en variabele nokkenas timing. Heel modern kortom en zeer efficiënt. De cilinderwanden zijn zelfs voorzien van een speciale coating, om zo de wrijving te verminderen. En dat is dan weer gunstig voor het brandstofverbruik en de uitstoot. De oude 1,2 liter en 1,6 liter benzinemotoren komen te vervallen. Prijzen beginnen bij ruim 28 mille voor de eenvoudigste uitvoering (140 pk Visia) en lopen op tot 42 mille voor de zeer rijk uitgeruste 160 pk sterke Tekna+. Er is tevens een dieselmotor beschikbaar.
Hoe rijdt de Nissan Qashqai
Bij het rijden concentreren we ons om te beginnen natuurlijk op die nieuwe motor. De testauto is uitgerust met de 140 pk krachtige versie. Er is vooral voelbaar meer kracht onderin, wat je goed merkt bij tussenacceleraties. Dat komt door een slimme aanpassing aan de werking van de turbo. Je hoeft niet steeds terug te schakelen en toch pakt de motor mooi soepel op. De nieuwe krachtbron is gekoppeld aan een prima werkende handgeschakelde zesbak. Neem je de 160 pk versie dan kun je ook kiezen voor een zeventraps DCT automaat. De krachtbron is keurig stil. Wat opvalt is dat hij kwiek reageert op de bewegingen van je rechtervoet. Al met al een levendige machine die prettig is in de omgang. Hij stuurt keurig precies en met verrassend veel gevoel voor het type auto. De vering en demping zijn afgestemd op een comfortabele rit, wat vooral tijdens langere reizen erg prettig is. Dit is echt zo’n auto waarmee je fluitend naar je vakantieadres in Frankrijk rijdt.
De Nissan Qashqai van binnen
De vernieuwde Qashqai krijgt een nieuw infotainmentsysteem: Dat is leverbaar vanaf het tweede uitrustingsniveau en omvat een mooi 7 inch aanraakscherm met onder meer Apple Carplay en Android Auto kunt bestellen. Verder vind je tussen de klokken in het instrumentarium een extra kleurenscherm. En je zou het haast vergeten, maar de Qashqai is ook gewoon een prettige gezinsauto met voldoende binnenruimte zowel voor- als achterin, en met een ruime kofferbak. Hij is gebruiksvriendelijk. Bijvoorbeeld ook omdat hij gewoon lekkere grote buitenspiegels heeft en goed afleesbare meters.
Nissan Qashqai maatgevend in rijhulpsystemen
Vanaf het derde uitrustingsniveau heb je standaard een noodstopassistent met voetgangersherkenning, rijstrookassistent, grootlichtassistent en verkeersbordherkenning. En dan zijn er nog zaken te bestellen zoals dode hoek bewaking en waarschuwing voor kruisend verkeer. In deze prijsklasse is de Qashqai wat die rijhulpsystemen betreft echt maatgevend. En nu we het toch over die hulpsystemen hebben, deze Qashqai wordt binnenkort ook leverbaar met ProPilot. De naam zegt het al, met dat systeem is de auto in staat om in beperkte mate op de snelweg autonoom te rijden. De Qashqai bepaalt dan zelf of er wordt geremd, bijgestuurd of gasgegeven. We kennen dat al van Nissan Leaf en van duurdere auto’s van andere merken. Inhalen doet ProPilot niet.
Conclusie
De conclusie is heel eenvoudig: de Nissan Qashqai is weer een stukje beter geworden. De nieuwe motor biedt veel trekkracht en reageert levendig op bewegingen van het gaspedaal. De auto is bovendien weer stiller geworden en het nieuwe infotainmentscherm is een verbetering.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
