logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 3008 I

Eigenzinnig, maar wel doordacht

De Peugeot 3008 is als occasion nooit de populairste in zijn klasse geworden. Andere merken waren eerder op de markt met een uitgekiende MPV in deze klasse. De opvallende vormgeving speelt hierbij ook een rol. Hij zit een beetje tussen stationcar en MPV in.

Pluspunten
  • Ruim en praktisch
  • Comfortabel weggedrag
Minpunten
  • Uiterlijk niet ieders voorkeur
  • Vooral elektronische euvels

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde ‘PureTech’-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. We verwijzen u graag naar de pagina 1.2 Pure Tech motorproblemen elders op deze site, die uitgebreide informatie omvat over wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft.
  • De 1,6 liter motor kan oververhit raken door een niet werkende waterpomp. Afhankelijk van hoe lang er mee is doorgereden, kan dit alleen vervanging van de aandrijving van de waterpomp betekenen, of een heel zware motorschade. Helaas kan de Wegenwacht hier ter plekke niets mee.
  • Inwendige koelvloeistoflekkage waardoor er koelvloeistof ìn de centrale computer komt, betekent ook dat de motor er mee stopt. De Wegenwacht kan de boel droog maken en waarschijnlijk werkt de motor dan weer, maar dat is alleen het gevolg verhelpen, de oorzaak moet z.s.m. in de garage worden opgelost.
  • De meeste elektronische euvels zoals de uitval van het hele dashboard, kan de Wegenwacht ter plekke en zonder kosten verhelpen.
  • Specifiek voor de 3008 is nog de elektrisch bediende handrem, die soms niet los wil. Voor de bestuurdersstoel zit in de bodem een noodvoorziening, waarmee de Wegenwacht met behulp van het boordgereedschap de handrem kan losdraaien. Het is even lastig, maar de auto rijdt dan in elk geval weer en er zijn geen kosten aan verbonden.
  • Bij de bijzondere versie 3008 Hybrid4 is het belangrijk te weten dat die in geen geval langdurig opgesleept mag worden. Als transport, bijvoorbeeld naar de garage, noodzakelijk is, dan moet er een oprijwagen komen.

Waar praten we over?

De 3008 blinkt uit door een paar slimme en vooral praktische vondsten en dat is nou net de reden waarom je kiest voor een ruimte-auto. Zo is de tweedelige achterklep handig: als je alleen even iets kleins achterin wilt leggen, is dit gemakkelijker dan met een klep tot aan de bodem. De vloer van de bagageruimte kan op drie verschillende niveaus liggen. De omklapbare rugleuningdelen van de achterbank zijn ook om te klappen als je zelf àchter de auto staat. Al die kwaliteiten zijn verpakt in een uiterlijk dat nogal opmerkelijk is, met veel eigenzinnige details. Dat weerhoudt sommigen er beslist van zich verder in de 3008 te verdiepen, waardoor de auto een beetje miskend is.

Uitvoeringen en varianten

  • De 3008 is afgeleid van de 308 en de motoren zijn dus ook uit dat model afkomstig. Er zijn twee benzinemotoren en twee diesels.
  • De basismotor is een 1,6 liter (VTi) met 88 kW/120 pk. Er is ook een 1,6 turbo (THP) met 115 kW/156 pk.
  • In het voorjaar van 2015 is de 1,6 VTi vervangen door de 1,2 liter driecilinder ‘PureTech’ met turbo en 96 kW/130 pk.
  • Tegelijk werd de THP een e-THP, waarbij het vermogen steeg naar 121 kW/165 pk.
  • Er is een 1,6 liter HDiF met 82 kW/112 pk en een 2,0 HDiF met 110 kW/150 pk.
  • De 1,6 liter is in de zomer van 2014 vervangen door de ‘BlueHDI’ met 88 kW/120 pk. Bij de 2,0 veranderde wel de naam in BlueHDI, maar het vermogen bleef identiek.
  • Een heel bijzondere variant is met ingang van 2012 de Hybrid4, waarbij de 2.0 HDiF wordt geassisteerd door een elektromotor die de achterwielen aandrijft. De Hybrid4 is in het voorjaar van 2015 uit het programma verdwenen.
  • De 1,6 THP is geleverd met een zestraps automaat, de e-HDI is standaard gekoppeld aan een zestraps semi-automaat, die eerder als optie ook op de HDi leverbaar was. De Hybrid4 had die semi-automaat eveneens.
  • De uitvoeringen heetten aanvankelijk SR, ST en GT. In 2011 is dit gewijzigd in Access, Active en Allure.
  • De Premiére was alleen in het eerst begin een actieversie, de Blue Lease was nieuw voorbehouden aan zakelijke rijders.
  • Tijdelijke versies zijn onder meer de Online (2012), Roland Garros (2012/3), BlueLease Executive (2014/6), Crossway (21014/5) en Style (2016).

De Peugeot 3008 als occasion

Er is een flink aanbod gebruikte 3008-en te koop in het land. De normale benzineversies zijn daarbij volop te vinden, diesels zijn uitermate schaars, hetzelfde geldt voor de hybrides. Ongeveer een kwart van het aanbod beschikt over automatische transmissie. Deze generatie 3008 is vrijwel uitsluitend nog te vinden bij niet-merkgebonden autobedrijven en soms bij dealers van andere merken.

De proefrit

De 3008 is niet alleen een heel ruime, maar ook een heel prettige auto om te rijden en te reizen. Dat zit ‘m vooral in het fijn afgestemde onderstel, dat grote en kleine oneffenheden heel doeltreffend verwerkt. De voorstoelen zitten ook erg prettig. Opvallend is de enorm brede middenconsole tussen de voorstoelen, waar mensen met lange benen last van kunnen hebben. Achterin is de 3008 ook bijzonder ruim. De bagageruimte (minimaal 432 liter) is normaal voor een MPV van dit formaat. Aan opbergruimte is ook in het interieur geen gebrek. Voor de elektrisch bediende handrem is ook gekozen om ruimte te winnen, maar niet iedereen is blij met die keuze. Heel bijzonder is de ‘head-up display’, een kunststof scherm dat uit het dashboard komt en waarop verschillende belangrijke gegevens zijn af te lezen, in de jaren waarin de 3008 nieuw was, kwam dit in deze klasse vrijwel niet voor. De 3008 is natuurlijk geen lichte auto, maar de 1,6 liter VTi blijkt sterk genoeg. Ondanks dat gewicht is met die motor een gemiddeld verbruik rond 1 op 12,5 prima haalbaar.

Conclusie

Middenklasse MPV’s zijn populair bij kroostrijke gezinnen en bij hen mag de 3008 niet op het lijstje van mogelijke auto’s ontbreken. Ook al vind je ‘m lelijk –of bepaalde gezinsleden- moet je ‘m toch zeker even bekijken. Deze Peugeot overtuigt met zijn doordachte details en heel prettige rijeigenschappen. Let wel even op de specifieke problemen van de ‘PureTech’-motoren.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Peugeot 3008.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Alphen Peugeot, Den Haag

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.