Pirelli Cinturato All Season SF 3
Allseasonbandentest 2025 - 225/45 R17W
ANWB eindoordeel: goed
Testbeoordeling
Nieuw product van Pirelli, opvolger van de All Season SF2, die we vorig jaar nog in de test hadden. Deze nieuwe band doet het vooral op droog wegdek en op slijtvastheid duidelijk beter.
- De Pirelli is op droog (bij zomerse temperaturen) de beste band uit de test. Er is veel feedback in het stuur en de testauto stuurt met deze band mooi precies. De remweg vanaf 100 km/h is met 38 meter echt kort, het gemiddelde van alle banden uit de test is 41,8 m.
- Ook op nat wegdek is de Pirelli de beste uit de test. De band heeft op nat veel grip en de testauto laat zich met deze band veilig en precies over het natte circuit jagen. Slechts op aquaplaning zijn er lichte tekortkomingen.
- Ook op winters wegdek zijn er lichte tekortkommingen ten opzichte van een goed niveau. De remweg is wat langer dan gemiddeld en de band zou langs- en dwarskrachten wat beter mogen combineren.
- De milieu-eigenschappen zijn van goed niveau met een prima slijtvastheid en een laag gewicht.
Rijeigenschappen en veiligheid
225/45 R17W | Weging | Beoordeling |
---|---|---|
Droog wegdek | 35% | +/++ |
Rijeigenschappen | 40% | +/++ |
Veilig weggedrag | 40% | +/++ |
Remmen | 20% | +/++ |
Nat wegdek | 45% | + |
Remmen | 30% | + |
Aquaplaning - lengterichting | 20% | Ø/+ |
Aquaplaning -dwarsrichting | 10% | Ø/+ |
Wegligging | 30% | +/++ |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | Ø/+ |
Winters wegdek | 20% | Ø/+ |
Remmen op sneeuw | 25% | Ø/+ |
Tractie op sneeuw | 15% | + |
Wegligging op sneeuw | 40% | Ø/+ |
Remmen op ijs | 20% | + |
Score (70% van totaalscore) | 7,3 |
Milieu-eigenschappen
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | + |
Slijtage deeltjes | 20% | +/++ |
Brandstofverbruik | 20% | +/++ |
Gewicht van de band | 50% | +/++ |
Verbruik | 50% | +/++ |
Geluid | 10% | Ø/+ |
Geluid in de auto | 50% | + |
Geluid buiten de auto | 50% | Ø |
Duurzaamheid productie | 10% | Ø/+ |
Score (30% van totaalscore) | 7,8 |
Eindcijfer Pirelli Cinturato All Season SF 3: 7,5
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieu-eigenschappen)
Testdetails Pirelli Cinturato All Season SF 3 ( pdf: 783kB)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
7,0 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,9 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 7,0 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,9 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning) .Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.