Petlas Multi Action PT565
Allseasonbandentest 2025 - 225/45 R17W
ANWB eindoordeel: zeer slecht
Testbeoordeling
Merk uit Turkije dat zich met goekope banden ook op de Europese markt richt. Petlas zomerbanden scoorden in 2023 en 2021 voldoende in onze test. Nu hebben we voor het eerst een all seasonband van Petlas in de test, maar deze band is volgens onze normen onveilig op winters wegdek en daarom afgewaardeerd.
- Op droog wegdek (bij zomerse temperaturen) is de Petlas onnauwkeurig en reageert vertraagd op stuurcommando's. Hierdoor ben je zowel bij het insturen als in het verdere verloop van de bocht continu aan het corrigeren. De band houdt ook geen mooie gelijkmatige bochtstraal aan. In noodsituaties ontstaat er snel overstuur.
- Op nat wegdek heeft de Petlas tekortkomingen ten opzichte van een goed niveau, maar de band scoort wel (op alle testonderdelen) voldoende.
- Op winters wegdek presteert de Petlas ronduit slecht. De band lukt het niet om tegelijkertijd langs- (bv remmen of aandrijving) en dwarskrachten (sturen) over te brengen. Daardoor verliest de band al snel de aandrijving en ontstaat er direct onder- en in het verdere verloop van de bocht overstuur. Er zijn vrijwel geen reserves, het is niet mogelijk met deze band veilig op sneeuw te rijden. De slechte beoordeling op winters wegdek slaat door op het blok rijeigenschappen en veiligheid en daarmee op het eindcijfer.
Rijeigenschappen en veiligheid
225/45 R17W | Weging | Beoordeling |
---|---|---|
Droog wegdek | 35% | -/Ø |
Rijeigenschappen | 40% | - |
Veilig weggedrag | 40% | - |
Remmen | 20% | Ø |
Nat wegdek | 45% | Ø |
Remmen | 30% | Ø |
Aquaplaning - lengterichting | 20% | Ø/+ |
Aquaplaning -dwarsrichting | 10% | Ø/+ |
Wegligging | 30% | Ø |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | Ø/+ |
Winters wegdek | 20% | -- |
Remmen op sneeuw | 25% | -- |
Tractie op sneeuw | 15% | -/Ø |
Wegligging op sneeuw | 40% | -- |
Remmen op ijs | 20% | - |
Score (70% van totaalscore) | 1,0 |
Milieueigenschappen
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | + |
Slijtage deeltjes | 20% | +/++ |
Brandstofverbruik | 20% | + |
Gewicht van de band | 50% | Ø/+ |
Verbruik | 50% | +/++ |
Geluid | 10% | Ø |
Geluid in de auto | 50% | Ø |
Geluid buiten de auto | 50% | Ø |
Duurzaamheid productie | 10% | - |
Score (30% van totaalscore) | 7,5 |
Eindcijfer Petlas Multi Action PT565: 1,0
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieueigenschappen)
Testdetails Petlas Multi Action PT565 (pdf: 775kB)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
7,0 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,9 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 7,0 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,9 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning) .Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.