Nexen N'Blue 4Season 2
Allseasonbandentest 2025 - 225/45 R17W
ANWB eindoordeel: net onvoldoende
Testbeoordeling
Nexen is een merk uit Zuid-Korea, het zit een beetje tussen een kwaliteitsmerk en een budget merk in. Eigenlijk is het een kwaliteits- of B-merk die zich richt op het goedkopere segment. In 2018 hadden hadden we de 1e generatie van deze N-blue 4Season al eens in de test. Nu dan voor het eerst de 2e generatie.
- Op droog wegdek (bij zomerse temperaturen) is de Nexen onnauwkeurig en reageert vertraagd op stuurcommando's. Hierdoor ben je zowel bij het insturen als in het verdere verloop van de bocht continu aan het corrigeren. De band houdt ook geen mooie gelijkmatige bochtstraal aan. In noodsituaties ontstaat er snel overstuur.
- Op nat wegdek zien we dat de weerstand tegen aquaplaning in bochten onvoldoende is. Op de overige natte testonderdelen zijn er lichte tekortkomingen. De band heeft wat te veel onder- of overstuur op nat wegdek.
- Op winters wegdek is de Nexen na de Michelin de beste uit de test. De band is zeker en precies op sneeuw met goede reserves in het grensbereik. Remmen op ijs gaat deze band zeer goed af.
- Op milieu-eigenschappen zien we lichte tekortkomingen op slijtvastheid. Het verbruik is mooi laag ondanks dat dit een zware band is.
Rijeigenschappen en veiligheid
225/45 R17W | Weging | Beoordeling |
---|---|---|
Droog wegdek | 35% | -/Ø |
Rijeigenschappen | 40% | - |
Veilig weggedrag | 40% | - |
Remmen | 20% | + |
Nat wegdek | 45% | Ø/+ |
Remmen | 30% | Ø/+ |
Aquaplaning - lengterichting | 20% | Ø |
Aquaplaning -dwarsrichting | 10% | - |
Wegligging | 30% | Ø/+ |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | Ø/+ |
Winters wegdek | 20% | +/++ |
Remmen op sneeuw | 25% | +/++ |
Tractie op sneeuw | 15% | + |
Wegligging op sneeuw | 40% | + |
Remmen op ijs | 20% | ++ |
Score (70% van totaalscore) | 5,1 |
Milieu-eigenschappen
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | Ø/+ |
Slijtage deeltjes | 20% | + |
Brandstofverbruik | 20% | + |
Gewicht van de band | 50% | Ø/+ |
Verbruik | 50% | +/++ |
Geluid | 10% | Ø/+ |
Geluid in de auto | 50% | + |
Geluid buiten de auto | 50% | Ø/+ |
Duurzaamheid productie | 10% | Ø |
Score (30% van totaalscore) | 7,2 |
Eindcijfer Nexen N'Blue 4Season 2: 5,1
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieu-eigenschappen)
Testdetails Nexen N'Blue 4Season 2 (pdf: 783kB)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
7,0 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,9 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 7,0 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,9 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning) .Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.