Michelin Crossclimate 2
Allseasonbandentest 2025 - 225/45 R17W
ANWB eindoordeel: voldoende
Testbeoordeling
Hoewel al langer bekend is dat er in 2025 een nieuwe CrossClimate 3 op de markt gaat komen hebben we er toch voor gekozen de CrossClimate 2 nog eens mee te nemen in onze test. Het is één van de populairste all seasonbanden en een vergelijkende test is eigenlijk niet compleet als de CrossClimate ontbreekt.
- Op droog wegdek fijne rijeigenschappen, een korte remweg en goede veiligheidsreserves. Na de (nieuwe) Pirelli de beste en fijnste band op droog uit de test.
- Op nat wegdek heeft de Michelin goed gescoord op remmen maar er zijn tekortkomingen op de weerstand tegen aquaplaning en op de handling. De band heeft op een natte weg niet zoveel grip en kan ook niet zo goed langs- en dwarskrachten (tegelijkertijd remmen en sturen bijvoorbeeld) combineren.
- Op winters wegdek dan weer de beste uit de test, goed tot zeer goed op remmen en tractie op sneeuw en uitzonderlijk goede handling (wegligging) op sneeuw.
- Op milieu-eigenschappen een prima slijtvastheid met een lange te verwachten levensduur en maar weining vrijkomende slijtagedeeltjes. Het gewicht en het verbruik zijn bovengemiddeld laag.
Rijeigenschappen en veiligheid
225/45 R17W | Weging | Beoordeling |
---|---|---|
Droog wegdek | 35% | + |
Rijeigenschappen | 40% | + |
Veilig weggedrag | 40% | + |
Remmen | 20% | +/++ |
Nat wegdek | 45% | Ø/+ |
Remmen | 30% | + |
Aquaplaning - lengterichting | 20% | Ø/+ |
Aquaplaning -dwarsrichting | 10% | Ø |
Wegligging | 30% | Ø |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | Ø/+ |
Winters wegdek | 20% | +/++ |
Remmen op sneeuw | 25% | +/++ |
Tractie op sneeuw | 15% | +/++ |
Wegligging op sneeuw | 40% | ++ |
Remmen op ijs | 20% | +/++ |
Score (70% van totaalscore) | 100% | 6,2 |
Milieu-eigenschappen
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | + |
Slijtage deeltjes | 20% | +/++ |
Brandstofverbruik | 20% | +/++ |
Gewicht van de band | 50% | +/++ |
Verbruik | 50% | +/++ |
Geluid | 10% | Ø/+ |
Geluid in de auto | 50% | Ø/+ |
Geluid buiten de auto | 50% | Ø/+ |
Duurzaamheid productie | 10% | Ø/+ |
Score (30% van totaalscore) | 100% | 7,9 |
Eindcijfer Michelin Crossclimate 2: 6,7
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieu-eigenschappen)
Testdetails Michelin Crossclimate 2 (pdf: 788kB)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
7,0 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,9 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 7,0 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,9 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning) .Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.