Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
Allseasonbandentest 2025 - 225/45 R17W
ANWB eindoordeel: goed
Testbeoordeling
In onze all seasonbanden test van vorig jaar in de maat 205/55R16 was deze Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 de eerste all seasonband ooit die tot een goed eindoordeel kwam. In deze test in de maat 225/45R17 halen 4 banden die score. Ook nu eindigt de Goodyear helemaal bovenaan. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen ruimte voor verbetering is.
- Op droog wegdek bij zomerse tempraturen zijn er lichte tekortkomingen. Er is niet zo veel feedback in het stuur en de band mist precisie. Zeker in lange bochten zijn er dan steeds kleine stuurcorrecties nodig.
- Op nat wegdek presteert de Goodyear goed, vooral op remmen en op wegligging. Op aquaplaning en zijdelingse grip zijn er lichte tekortkomingen.
- Op winters wegdek is de Goodyear bovengemiddeld goed. Er is een korte remweg op zowel sneeuw als ijs en een goede grip op sneeuw. Alleen als de band, op wegligging in de sneeuw, langskrachten en dwarskrachten moet combineren zijn er lichte tekortkomingen.
- Op het blok milieu-eigenschappen mist de Goodyear maar net een zeer goed eindcijfer. De slijtvastheid is zeer goed met een heel lange levensduur en maar weinig vrijkomende slijtage deeltjes.
Rijeigenschappen en veiligheid
225/45 R17W |
Weging |
Beoordeling |
---|---|---|
Droog wegdek | 35% | Ø/+ |
Rijeigenschappen | 40% | Ø/+ |
Veilig weggedrag | 40% | + |
Remmen | 20% | Ø/+ |
Nat wegdek | 45% | + |
Remmen | 30% | + |
Aquaplaning - lengterichting | 20% | Ø/+ |
Aquaplaning -dwarsrichting | 10% | Ø/+ |
Wegligging | 30% | +/++ |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | Ø/+ |
Winters wegdek | 20% | + |
Remmen op sneeuw | 25% | + |
Tractie op sneeuw | 15% | + |
Wegligging op sneeuw | 40% | Ø/+ |
Remmen op ijs | 20% | +/++ |
Score (70% van totaalscore) | 7,3 |
Milieu-eigenschappen
|
Weging |
Beoordeling |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | ++ |
Slijtage deeltjes | 20% | ++ |
Brandstofverbruik | 20% | +/++ |
Gewicht van de band | 50% | +/++ |
Verbruik | 50% | +/++ |
Geluid | 10% | Ø/+ |
Geluid in de auto | 50% | Ø/+ |
Geluid buiten de auto | 50% | Ø |
Duurzaamheid productie | 10% | Ø |
Score (30% van totaalscore) | 8,4 |
Eindcijfer Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 : 7,7
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieu-eigenschappen)
Testdetails Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 (pdf: 793kB)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
7,0 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,9 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 7,0 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,9 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning) .Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.