Continental AllSeasonContact 2
Allseasonbandentest 2025 - 225/45 R17W
ANWB eindoordeel: goed
Testbeoordeling
Nieuw product van Continental, opvolger van de All Seasoncontact (1), nu voor het eerst bij ons in de test. Het is de enige band uit de test die op zowel het blok rijeigenschappen en veiligheid als op het blok milieu-eigenschappen een goed niveau haalt.
- Op droog wegdek bij zomerse tempraturen zijn de prestaties van goed niveau. De band stuurt behoorlijk precies en in noodsituaties zijn er goede veiligheidsreserves. De remweg is bovengemiddeld kort.
- Op nat wegdek is de Conti vooral erg goed op remmen en op wegligging. Met deze band laat de testauto zich veilig en precies over het natte circuit jagen. Op aquaplaning zijn er tekortkomingen (ten opzichte van een goed niveau).
- Op winters wegdek is de Continental bovengemiddeld goed op alle testonderdelen.
- Ook de milieu-eigenschappen zijn van goed niveau. De slijtvastheid (en te verwachten levensduur in kilometers) is prima en er komen niet te veel slijtagedeeltjes vrij. Wel is dit een vrij zware band, in de praktijk kun je dat gaan merken aan een wat hoger verbruik.
Rijeigenschappen en veiligheid
225/45 R17W | Weging | Beoordeling |
---|---|---|
Droog wegdek | 35% | + |
Rijeigenschappen | 40% | + |
Veilig weggedrag | 40% | + |
Remmen | 20% | + |
Nat wegdek | 45% | + |
Remmen | 30% | +/++ |
Aquaplaning - lengterichting | 20% | Ø |
Aquaplaning -dwarsrichting | 10% | Ø |
Wegligging | 30% | +/++ |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | Ø/+ |
Winters wegdek | 20% | + |
Remmen op sneeuw | 25% | + |
Tractie op sneeuw | 15% | + |
Wegligging op sneeuw | 40% | + |
Remmen op ijs | 20% | + |
Score (70% van totaalscore) | 7,6 |
Milieu-eigenschappen
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | +/++ |
Slijtage deeltjes | 20% | + |
Brandstofverbruik | 20% | + |
Gewicht van de band | 50% | Ø/+ |
Verbruik | 50% | +/++ |
Geluid | 10% | Ø/+ |
Geluid in de auto | 50% | + |
Geluid buiten de auto | 50% | Ø |
Duurzaamheid productie | 10% | Ø/+ |
Score (30% van totaalscore) | 7,8 |
Eindcijfer Continental AllSeasonContact 2: 7,7
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieu-eigenschappen)
Testdetails Continental AllSeasonContact 2 (pdf: 790kB)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
7,0 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,9 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 7,0 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,9 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning) .Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.