BFGoodrich Advantage All-Season
Allseasonbandentest 2025 - 225/45 R17W
ANWB eindoordeel: voldoende
Testbeoordeling
BFGoodrich behoort tot het Michelin concern. Deze Advantage All Season is sinds 2021 op de markt en hebben we nu voor het eerst in de test. De band heeft zo op het oog wel wat weg van de Michelin CrossClimate en ook de focus van de band (goed op droog en erg goed op sneeuw maar wat minder op nat) doet aan de CrossClimate denken.
- Op droog wegdek zijn er fijne rijeigenschappen (stuurgevoel en nauwkeurigheid), een korte remweg en goede veiligheidsreserves.
- Op nat wegdek is het niveau lager en zijn er, op alle testonderdelen, tekortkomingen ten opzichte van een goed niveau. De testauto neigt met deze banden al snel tot onder- of overstuur waardoor de auto niet nauwkeurig op het natte circuit te plaatsen is. In noodsituaties zijn er niet zoveel reserves (de grens van de grip ligt niet zo ver weg).
- De winterse eigenschappen van de BFGoodrich zijn goed en de band scoort goed op alle testonderdelen en onder alle winterse omstandigheden. De slijtvastheid is wat lager dan gemiddeld waardoor deze band wat minder kilometers mee gaat.
Rijeigenschappen en veiligheid
225/45 R17W | Weging | Beoordeling |
---|---|---|
Droog wegdek | 35% | + |
Rijeigenschappen | 40% | + |
Veilig weggedrag | 40% | + |
Remmen | 20% | +/++ |
Nat wegdek | 45% | Ø/+ |
Remmen | 30% | Ø/+ |
Aquaplaning - lengterichting | 20% | Ø/+ |
Aquaplaning -dwarsrichting | 10% | Ø |
Wegligging | 30% | Ø |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | Ø/+ |
Winters wegdek | 20% | + |
Remmen op sneeuw | 25% | + |
Tractie op sneeuw | 15% | +/++ |
Wegligging op sneeuw | 40% | +/++ |
Remmen op ijs | 20% | + |
Score (70% van totaalscore) | 100% | 6,2 |
Milieu-eigenschappen
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | Ø/+ |
Slijtage deeltjes | 20% | +/++ |
Brandstofverbruik | 20% | +/++ |
Gewicht van de band | 50% | + |
Verbruik | 50% | +/++ |
Geluid | 10% | Ø/+ |
Geluid in de auto | 50% | Ø/+ |
Geluid buiten de auto | 50% | Ø |
Duurzaamheid productie | 10% | Ø/+ |
Score (30% van totaalscore) | 7,2 |
Eindcijfer BFGoodrich Advantage All-Season: 6,5
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieu-eigenschappen)
Testdetails BFGoodricht Advantage All-Season (pdf: 793kB)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
7,0 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,9 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 7,0 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,9 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning) .Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.