Auto wassen en poetsen

Vergeet bij een wasbeurt de sensoren van je hulpsystemen niet!

Je auto echt goed schoonmaken gaat verder dan ‘m even wassen bij een wasplaats. Sommigen noemen het car detailling: zeg maar poetsen-twee-punt-nul. Krassen wegpoetsen, kunststof weer ‘tot leven wekken’, interieur diepreinigen, de motorruimte weer netjes maken. Het is leuk om te doen en een bijkomend voordeel is: je auto wordt er (wat) meer door waard!

Voor de een is het wassen van de auto een noodzakelijk kwaad, de ander beschouwt het als pure ontspanning. Feit is dat jouw auto er baat bij heeft wanneer je hem geregeld schoonmaakt. Veel rijhulpsystemen functioneren door middel van camera's en sensoren, die alleen werken wanneer je ze goed schoon houdt. Verder kunnen er na de winter geen pekelresten aan je auto blijven plakken en blijft de lak beter in conditie. Daar heb je dan weer profijt van wanneer je jouw wagen ooit wilt verkopen.

Tip:

Auto wassen voor je huisdeur? Vraag bij je gemeente na of dat mag, anders riskeer je mogelijk een boete.

Wastips

Ga je zelf aan de slag voor de deur of in een wasbox, denk dan aan het volgende:

  • Gebruik geen spons, maar een microfiber washandschoen. Vuil en zand kunnen zich in een spons ophopen en krassen veroorzaken. Nadat je de auto met een hogedrukspuit goed hebt afgespoten zodat alle vuil en zand er af is, kun je hem met de hand gaan wassen. Als je het juiste opzetstuk voor hogedrukreiniger hebt kun je er voor kiezen de auto eerst nog in een foamlaag te zetten. Vervolgens pak je twee emmers, één met schoon water en één met water-en-autoshampoo. Gebruik dus bij voorkeur een microvezel washandschoen. Doop die in de emmer met sop, was vervolgens van boven naar beneden en spoel de washandschoen af in de emmer met schoon water. Zo voorkom je dat vuil van de auto in je emmer met sop terechtkomt. Je kunt de auto natuurlijk ook met een spons wassen maar daarin kunnen zandkorrels achterblijven en dan trek je kleine krasjes. Beweeg de washandschoen of spons zoveel mogelijk in rechte lijnen.  
  • Was je auto altijd in de lengterichting. Draaiende bewegingen veroorzaken zogenaamde 'swirls' in de lak; cirkelvormige krassen die in het volle (zon)licht goed te zien zijn
  • Maak je velgen schoon met een speciale velgenreiniger. Gebruik een schilderskwast om het reinigingsmiddel goed te verdelen en vergeet ook niet de achterzijde van je wielen goed schoon te maken. Opgekoekt vuil kan anders onbalans geven
  • Gebruik je een hogedrukreiniger? Zorg dan wel dat je minimaal 20 centimeter afstand houd tussen de mond van de spuit en de lak van je auto. Dit om de lak niet onnodig te beschadigen. Heb je zelf geen hogedrukspuit, dan kun je daarvoor bij een wasbox terecht.
  • De auto droog maken doe je met een droogdoek, ook wel een 'watermagneet' genoemd. Dat is een zeer zachte doek, die geen beschadigingen aan de lak aanbrengt. Bovendien kan zo'n watermagneet een veelvoud van zijn eigen gewicht aan vocht absorberen.

Nog niet alle spullen in huis om je auto te poetsen?
Bestel snel en eenvoudig je benodigdheden in de webwinkel

Kleien, polijsten en lakverzegeling

Als de auto grondig is gewassen kun je diepliggend vuil verwijderen door de koets te kleien. Die klei is te koop in een speciaal poetssetje. Maak van een stukje klei een plat vlak ter grootte van een flinke munt. Spray een deel van de koets in met de bijgeleverde spray en wrijf vervolgens in rechte lijnen met de klein over de koets. Je zult ervan versteld staan hoeveel vuil er nog uit de poriën van de lak komt. Kijk maar eens naar het stukje klei dat je in je handen hebt!

Daarna is de lak echt brandschoon. Tijd om te polijsten. Daarmee haal je oppervlakkige krassen en krasjes weg en zorg je er voor dat de koets zijn originele glans terug krijgt. Een dankbaar werkje. Doe dit in de schaduw want in de zon verdampt het polijstmiddel snel en krijg je een lelijk resultaat.  Gebruik een polijstmachine en beweeg die van links naar rechts en van boven naar beneden. Doe steeds een klein deel van de koets zodat je rustig kunt werken zonder dat het polijstmiddel te vroeg opdroogt. Herhaal bovenstaande handelingen met een lakverzegeling zodat de lak beschermd is. Als je het goed hebt gedaan voelt de koets zeer glad aan en zullen regendruppels bij een bui gaan parelen.

Interieur diep reinigen: stof en leder

Tip: gebruik liever geen cockpitspray. Daarvan gaat alles onnatuurlijk glanzen en voelt spekglad aan. Maak het dashboard schoon met een milde allesreiniger en een microvezeldoek. Gebruik kleine zachte kwastjes (bijvoorbeeld die waarmee je kinderen verven – kost een paar euro bij de Action of de Hema) om alle hoekjes te bereiken, bijvoorbeeld in de uitstroomopeningen van de verwarming. Heb je stoffen bekleding en zijn de stoelen echt smerig, dan kun je het beste met allesreiniger-verdund-in-water schoonmaken. Er zijn ook speciale shampoos te koop. Gebruik een zachte borstel en wrijf alle vuil los. Zuig daarna met een waterstofzuiger het water op. Je zult ervan versteld staan hoe goor dat water er in de stofzuiger uitziet. Laat het interieur goed drogen. Op dezelfde manier kun je de losse vloermatten schoonmaken. Bij lederen bekleding is het zaak om speciale lederpoetsmiddelen te kopen. Je wilt namelijk vooral een gelijkmatig, dof eindresultaat krijgen. Leren bekleding hoort niet te glimmen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de stuurwielrand en de pookhoes.

Doffe koplampen weer helder maken

Doffe, verweerde koplampen repareren is een aardig klusje maar kan je veel geld besparen. Een nieuwe koplampunit kost zomaar 300 euro. Een koplamp-restauratiesetje een euro of veertig. Waar het op neerkomt is dat je de bovenste laag van het ‘glas’ (lees: kunststof) polijst. Dat doe je met heel fijn schuurpapier (korrel 800 tot korrel 2000) op een boortol. Je schuurt nat met schoon water uit bijvoorbeeld de plantensproeier. Tijdens het schuren zie je de verweerde laag verdwijnen maar lijkt het ook of de lamp dof blijft. Geen nood, dat hoort zo. Bij de allerlaatste stap smeer je er een middeltje overheen waardoor de lamp prachtig gaat glanzen. Niet alleen mooi, maar ook veilig; je hebt nu meer lichtopbrengst.


Sensoren schoonhouden

Vuile sensoren en -camera’s op auto’s met rijondersteuning kunnen voor onveilige verkeerssituaties zorgen. Zulke technologische hulpmiddelen functioneren minder goed wanneer vuil- of sneeuwresten zich ophopen voor de benodigde radar, camera’s of sensoren. Met een schone auto bereik je een tweeledig effect: jouw veiligheidsuitrusting werkt naar behoren en je wordt gezien door de hulpsystemen van andere auto's. Is jouw auto namelijk extreem vuil, dan kan het gebeuren dat hij niet wordt opgemerkt door de sensoren van de auto áchter je.

Ruiten reinigen

Om de ruiten schoon te maken, gebruik je glasreiniger op alcohol basis. Ook hier geldt: reinig de ruiten in de lengte. Vervolgens pak je een andere droge doek om de ramen droog te wrijven.

Dode insecten

Dode insecten op je lak? Spuit de - droge! - auto in met insectenreiniger. Laat het even inwerken en spuit de auto daarna af met een hogedrukspuit.

Vogelpoep

Het is belangrijk om scherp te zijn op vogelpoep, aangezien de zuren uit de ontlasting een vernietigend effect op je autolak kunnen hebben. Verwijder vogelpoep daarom zo 'vers' mogelijk. Het laat zich gemakkelijk weghalen wanneer je een prop natgemaakt wc-papier op de bevuilde plek legt. Een paar minuten laten liggen en vervolgens verwijder je met het wc-papier ook de vogelpoep!

Hars en honingdauw

Hars en honingdauw zijn lastig van de auto te verwijderen. Zeker wanneer het kleverige goedje is uitgehard, omdat het al een tijdje op jouw auto zit. Hars is afkomstig van bepaalde boomsoorten, honingdauw wordt door bladluizen aangemaakt. Vers gevallen hars of honingdauw kun je proberen te verwijderen met lauwwarm water, wat autoshampoo en een zachte doek of spons. Vermijd grote krachten bij het verwijderen van vuil op je lak, om krassen te voorkomen.

Lukt het niet met water en zeep, gebruik dan geen agressieve middelen zoals terpentine. Dat kan de lak aantasten. Gebruik een middel dat ervoor is gemaakt, zoals harsverwijderaar van bijvoorbeeld Valma of Sonax. Dat werkt goed en is niet schadelijk voor de lak.

Parkeren onder de bomen kun je niet altijd vermijden. Bij een auto die goed in de was zit of is behandeld met een lakbeschermer, is hars gemakkelijker te verwijderen omdat het minder goed hecht.

Motorruimte en vloeistoffen peilen

De plastic delen in het motorruim, zoals de grote kap die de motor afdekt en de diverse reservoirs (koopkoelwater, ruitensproeiervloeistof, remolie) maak je schoon met een kunststofreiniger. Gewoon met een schone doek de instructies opvolgen van de verpakking. Denk eraan dat de doppen op de reservoirs goed gesloten zijn. De doppen zelf maak je goed schoon, dat geeft optisch een dankbaar resultaat. Dit is tevens een uitgelezen moment – je staat er ten slotte toch met je neus bovenop – om de diverse vloeistoffen te peilen en eventueel aan te vullen. Zorg dat de auto op een vlakke ondergrond staat en dat de motor koud is. Tip: vul niet de remvloeistof zelf bij. Laat dat aan de specialist over. Bij oliepeilen is teveel olie net zo schadelijk als te weinig olie. Op de peilstok zie je onderaan twee streepjes. Het oliepeil is correct als het niveau zich tussen deze twee streepjes bevindt.

Liever de wasstraat

Zelf je auto wassen is een tijdrovende bezigheid. In de wasstraat kost het maar een paar minuten tijd en je kunt vaak nog achter het stuur blijven zitten ook. Tegenstanders van de wasstraat beweren dat het gebruik ervan ten kosten gaat van de glans van je lak, maar hedendaagse wasstraten maken steeds vaker gebruik van textielborstels die lang zo'n nadelig effect niet hebben.

Er bestaan verschillende soorten wasstraten:

  • 'roll over'; een wasstraat waar je zelf de auto in parkeert. Na het invoeren van een kaart of code wordt je wagen gewassen. Dit soort wasinstallaties vind je vaak bij pompstations
  • de klassieke wasstraat; de auto wordt door een ketting voortgetrokken terwijl je er zelf nog in zit. Dit soort wasinstallaties kunnen meerdere voertuigen tegelijkertijd schoonmaken

Uit onderzoek van de ADAC is gebleken dat goedkope, standaard wasprogramma’s voldoende zijn. 'Dure premium programma’s met bodemreiniging zijn niet nodig en kunnen zelfs tot problemen leiden', zo meldt de Duitse evenknie van de ANWB. 'Bij oudere voertuigen kan bij het reinigen van de bodemplaat vocht binnendringen via openingen in de voertuigbodem. Moderne voertuigen zijn daarentegen aan de onderkant meestal met plastic bedekt, waardoor het overbodig is om de onderkant te wassen als bescherming tegen corrosie.'

Goed opletten

Iedereen kent de bordjes wel waarop wasstraateigenaren waarschuwen voor schade aan je auto. Bij het gebruik van een wasstraat ben je zelf verantwoordelijk voor je buitenspiegels en de dakantenne; klap die dus vooraf in. Ook goed om te weten: de hoogte van de gemiddelde wasstraat is 2.10 meter.

Meer video's over hoe je zelf je auto kunt onderhouden.