logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

70 jaar Citroën DS

3 oktober 2025 Met de jubilaris naar de voorverkiezing van de Auto van het Jaar

De Citroën DS blaast zeventig kaarsjes uit. Tijdens een roadtrip met de jubilaris ontdekten we dat de bijzondere auto nog niets aan kracht heeft ingeboet.

Impact maken

Zeventig jaar oud is de Citroën DS inmiddels en je plukt ‘m er op het parkeerterrein nog steeds tussenuit. Het is zelfs de vraag of er ooit nog een auto zal zijn die zo’n impact maakt.

Toen de oorspronkelijke Citroën DS in 1955 werd onthuld op de toenmalige Autosalon van Parijs, wilden bezoekers ‘m aanraken om zich er van te verzekeren dat het ding écht bestond. De gebruikte techniek was al net zo futuristisch als de personenwagen er uit zag, met zijn hydropneumatische vering, remmen én stuurinrichting.

4.200 stuks over

Volgens de RDW rijden er in ons land nog zo’n 4.200 klassieke DS’en rond. Vroeger was DS een typenaam van Citroën; sinds 2014 is het een op zichzelf staand automerk. Hoewel je ook de hedendaagse versies niet eenvoudig over het hoofd ziet, valt de gebruikte techniek nauwelijks spraakmakend te noemen. Het grootste wapenfeit van de nieuwste DS – de No8 – is zijn gigantische batterijpakket.

Eind september wordt in het noordelijkste puntje van Denemarken traditiegetrouw de voorverkiezing van de Auto van het Jaar gehouden. De No8 maakt kans op de titel; de oorspronkelijke DS werd geïntroduceerd voordat de verkiezing überhaupt bestond. Desondanks konden we ons geen mooier gelegenheidsduo bedenken om mee naar Scandinavië te reizen.

Op wolken over de weg

Wanneer je heden en verleden achter elkaar kunt rijden, valt op hoe comfortabel de klassieke DS nog altijd is. De hydropneumatiek is van zichzelf complexe techniek. Duur om te onderhouden én te fabriceren. Vandaar dat de Fransen dit type vering niet langer aanbieden. 

De stikstof in de toegepaste veerbollen kon bijvoorbeeld verloren gaan. Was dat het geval, dan bleef er weinig over van de vliegende tapijt-beleving waar de Godin om bekend staat. Maar áls alles werkt - en dat deed het in ons exemplaar - dan is het alsof je op wolken over de weg zoeft.

Van vier gordels naar 24 hulpsystemen

In de afgelopen decennia heeft de tijd niet stilgestaan. De DS No8 beschikt over een systeem, dat het wegdek voor de auto scant en vering en demping afstemt op eventuele oneffenheden. Prachtige techniek, maar het effect komt niet in de buurt van de rijbeleving in de oorspronkelijke DS.

Aan comfort ontbreekt het je dus niet aan boord van zo’n oldtimer. Gemoedsrust is echter een ander verhaal. De moderne DS beschikt over 24 verschillende rijhulpsystemen; het origineel heeft alleen vier veiligheidsgordels aan boord.

Net zo snel als een Kia Picanto

En dan te bedenken dat de klassieke DS bij zijn onthulling een van de veiligste auto’s op de markt was! Voorzien van een stuurwiel met één spaak, zodat je tijdens een botsing niet met je hoofd tegen de binnenkant van het stuur klapte.

Ook het beschikbare vermogen loopt na zeventig jaar achter de feiten aan: 70 pk en 137 Nm slechts. Da’s ongeveer het equivalent van een huidige Kia Picanto! De No8 is leverbaar met minimaal 230- en maximaal 350 pk. Prijzen beginnen bij € 59.200. Een klassieke DS koop je vanaf € 12.500, maar dan zit er het nodige werk aan. Reken voor een net exemplaar op het dubbele.

Kopen of huren

Wil je zelf eens beleven hoe zo’n oorspronkelijke DS rijdt, dan hoef je er niet persé eentje te kopen. Je kunt er ook een huren! Het exemplaar dat wij voor onze reisreportage gebruikten, is een ID; zeg maar het instapmodel van de reeks. De oldtimer uit 1964 komt bij Klassieke-auto-huren.nl in Nijkerk vandaan. 

De babyblauwe ID is een originele Nederlandse auto en een echte schuurvondst: de Citroën heeft in Groningen 38 jaar in een caravanstalling gestaan. De verhuurder liet het interieur en het plaatwerk ongemoeid: technisch werd de Snoek echter van de bodem opnieuw opgebouwd.

Als een kat omhoog

De ID bewees zich een trouwe metgezel, die ons zonder noemenswaardig oponthoud van en naar Denemarken bracht. We hebben genoten van het fabuleuze rijcomfort, maar ook van het vrije zicht naar buiten en de rituelen die nu eenmaal bij zo’n oude Citroën horen. 

Wanneer je een DS start, moet bijvoorbeeld eerst het veersysteem op spanning worden gebracht. De auto komt vervolgens als een kat omhoog: eerst de achterzijde, dan de voorkant. Een schouwspel dat ook de komende zeventig jaar niet gaat vervelen. Voor € 175 per dagdeel kun jij het ook meemaken!