Naar de inhoudlogo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Dubbeltest Kia EV3 vs Skoda Elroq

18 juli 2025 Stoot Skoda de Kia van de troon als bestverkochte auto?

De titel van best verkochte auto van Nederland staat op het spel, nu de Skoda Elroq in de verkoopstatistieken aan een inhaalrace is begonnen. Houdt de Kia EV3 wat ons betreft stand?

Ruimte

De Skoda is een stuk groter dan de Kia. De Elroq is 4.48 meter lang, met een wielbasis van 2.76 meter. De EV3 meet 4.30 meter en ook de wielbasis is met 2.68 meter een stuk kleiner. Je betaalt weliswaar meer voor de Skoda, maar daar krijg je dan wel een grotere auto voor terug.

Dat merk je overigens vooral wanneer je de rugleuning van de kofferbak neerklapt. In dat geval past er 1.580 liter bagage achterin de Elroq, tegenover 1.251 liter voor de EV3. Met de achterbank op zijn plek bedraagt het verschil in laadruimte slechts 10 liter: 470 stuks voor de Skoda, 460 liter voor de Kia. En dan komt er in het geval van de EV3 eigenlijk nog 25 liter bovenop, want die heeft een frunk en de Elroq niet.

Laadkabel in een netje

De Skoda heeft die extra ruimte voorin helemaal niet nodig. In plaats daarvan heb je aan weerszijden van de kofferbak een tweetal handige vakken om losse spullen op te bergen. Je laadkabel kun je in een netje onder de hoedenplank kwijt. Briljant bedacht, al is die vondst wel voorbehouden aan de allerduurste uitvoering of een optiepakket van minimaal € 2.700. Dat opbergnetje voor de laadkabel is namelijk op één hoop gegooid met luxe LED-verlichting en een elektrisch bedienbare achterklep.

Op de achterbank kampt de Kia met die typische elektrische auto-kwaal, dat je nauwelijks steun van de stoelzitting ervaart. De been- en hoofdruimte valt - voor volwassenen - sowieso tegen. Kinderen kun je achterin de EV3 wel kwijt. Tot drie stuks naast elkaar, omdat een middentunnel ontbreekt. In de Skoda is de middentunnel optioneel: tegen meerprijs kun je een soort verlenging van de middenconsole aanschaffen, waar de achterpassagiers kleine spulletjes in kwijt kunnen. Maar dat hoeft dus niet.

Rijgedrag + verbruik

De Skoda is een zware jongen: onze testuitvoering woog 2.119 kilogram. Dat draagt bij aan het gevoel een grotere auto te rijden dan de Elroq feitelijk is. Frappant: wanneer je wegrijdt bij het verkeerslicht, moet je het stroompedaal door een merkbare weerstand heen trappen. Nu heeft onze testauto de grootst mogelijke batterij en daarmee ook extra vermogen: de aandrijflijn is in dat geval goed voor 286 pk en 545 Nm koppel. Schijnbaar het beteugelen waard! 

De EV3 is met een leeggewicht van 1.700 kilogram fors lichter. Met 204 pk en 283 Nm koppel kom je qua vermogen niks tekort. Sterker nog; je hebt er in de Kia meer plezier van! Want waar de besturing in de Skoda wat doods aanvoelt, is het stuurwiel van de EV3 een stuk communicatiever.

Op de bok

Het is op dit vlak een van de weinige verschillen tussen de Kia en de Skoda, die allebei aangenaam geveerd en gedempt zijn maar ook een stel lelijke dode hoeken kennen. Wel ervaren we de Elroq als een stukje stiller. Bovendien neem je in de Skoda meer ín de auto plaats; in de EV3 zit je op de spreekwoordelijke bok.

Nog een minpuntje voor de Kia: de crossover is niet verkrijgbaar met een warmtepomp. Dat betekent, dat de EV3 de stroom in de batterij moet aanspreken om ’s winters de cabine te verwarmen. Bij een eerdere kennismaking wreekte zich dat in een stevig praktijkverbruik, maar ditmaal scheen de zon en bleek de Kia in staat tot een praktijkscore van 14,1 kWh per 100 kilometer.

Flippers achter het stuur

De Skoda heeft wel een warmtepomp - al moet je daarvoor bijbetalen - en bracht het ondanks zijn forse gewicht tot een verbruik van 15,8 kWh per 100 kilometer. Flink meer dan de Kia, dat wel. Maar voor zo’n grote auto helemaal niet onaardig!

Om stroom te besparen beschikken beide EV’s over een spaarstand. Bovendien kun je door middel van flippers achter het stuur invloed uitoefenen op de mate waarin er remenergie wordt teruggewonnen. Zulke flippers zijn bij de Elroq voorbehouden aan de door ons gereden versie met 85 kWh aan batterijen. Dan nog moet je ervoor bijbetalen. Kia levert zo’n regeneratiemogelijkheid standaard mee.

Onze EV3 had de kleine batterij aan boord, met een inhoud van 58,3 kWh. Ook bij Kia verkopen ze grotere accupakketten, al is er bij Skoda meer keus: het alternatief blijft bij de EV3 beperkt tot één, met een inhoud van 81,4 kWh en een maximale laadsnelheid tot 128 kW. In het geval van de Elroq kun je kiezen uit vier (!) verschillende batterijen, uiteenlopend van 55- tot 84 kWh. De laadsnelheid bedraagt maximaal 185 kW.

Gebruiksgemak

Geen actieradiusvrees in deze testkandidaten, want zowel de Kia als de Skoda plant op een lange reis keurig de benodigde laadstops voor je in. In beide auto’s worden de batterijen voorverwarmd, maar in de Kia gebeurt dat alleen wanneer je het af fabriek navigatiesysteem gebruikt. In de Skoda kun je het preconditioneren van de accu handmatig starten.

De EV3 kan stroom leveren aan andere elektrische apparaten. De auto is zelfs klaar om als thuisbatterij te worden ingezet, alleen is de daarvoor benodigde infrastructuur op dit moment nog niet voor handen. Kia heeft zich daar actief over uitgesproken; bij Skoda houden ze het nog stil. Het schijnt dat ook de Elroq stroom kan gaan terugleveren, maar totdat je die functionaliteit daadwerkelijk kunt gebruiken, is de techniek in de auto uitgeschakeld.

Derde schermpje

Zaken die je om een hele andere reden niet kunt gebruiken, betreffen de klimaatcontrole van de Kia en de snelkoppelingen van de Skoda. Om met de EV3 te beginnen: de climate controle heeft in die auto een apart, derde schermpje gekregen. Dat valt echter weg achter het stuurwiel, zodat je alsnog bent aangewezen op het grote infotainmentscherm om de temperatuur in te stellen.

In de Skoda zit een handig rijtje snelkoppelingen onderaan het aanraakscherm, maar wanneer jij en je bijrijder een drankje in de bekerhouder zetten, kun je daar niet meer bij. Hetzelfde geldt voor de draadloze mogelijkheid van je smartphone. Gelukkig revancheren de Tsjechen zich met een stevig trekgewicht. De eenvoudigste Elroq kan al overweg met een aanhanger van 1.000 kilogram. De duurste uitvoering mag zelfs 1.200 kilogram trekken.

Grotere batterij? Verdubbeld trekgewicht

Ook bij Kia stijgt het trekgewicht naarmate je meer geld uitgeeft. Standaard bedraagt dat trekgewicht 500 kilogram - dat is ook het geval bij onze testauto - maar neem je een EV3 met de ‘grote’ batterij, dan verdubbelt het aantal kilo’s waar de crossover raad mee weet.

De door ons gereden Elroq was voorzien van een - optioneel - head-up display. Voor lange bestuurders weerspiegelt de omlijsting daarvan op ooghoogte in de voorruit. De bedieningsknoppen voor de cruise control zitten dan weer uit het zicht, achter het stuurwiel.

Voor de Kia kun je van de optielijst ’n uitschuiftafeltje bestellen, bedoeld om tijdens een laadstop aan te eten of werken. Het neemt een boel ruimte in en om het te kunnen gebruiken, moet je een ergonomisch zeer onverantwoorde houding aannemen. 

Prijs

De prijslijst van de Elroq start bij € 34.990. Voor dat geld krijg je een 52 kWh groot batterijpakket, een maximale laadsnelheid van 145 kW en zaken als verwarmde buienspiegels, 19-inch lichtmetaal, Apple CarPlay, een achteruitrijcamera, twee zone airconditioning, adaptieve cruise control en dode hoek bescherming. Da’s dus al een hele complete auto! Kies je liever voor private lease, dan moet je denken aan een maandbedrag van € 514.

De Kia moet minstens € 36.995 kosten. Dat is wel zo begrijpelijk, want de EV3 heeft standaard een grotere batterij dan de Skoda: geen 52, maar 58,3 kWh inhoud. En extra accucellen zijn nu eenmaal duur! Dat geldt overigens niet voor het private lease maandbedrag: dat ligt met € 459 een stuk lager dan dat van de Skoda.

Tot wel 10 jaar garantie

Daar komt bij, dat de Koreanen tot wel tien jaar garantie op hun EV verstrekken. Mits je jouw EV3 netjes bij de merkdealer laat onderhouden. Skoda geeft slechts twee jaar garantie op de Elroq, al kom je bij aanschaf wel in aanmerking voor vijf jaar gratis onderhoud. Neemt niet weg dat die beperkte garantietermijn een gevoelig punt blijft. 

Wat even goed pijnlijk is, is de standaarduitrusting van de Kia. Want de maximale laadsnelheid is standaard slechts 101 kiloWatt en het leeuwendeel van de aanvullende veiligheidsuitrusting moet nog gewoon van de optielijst komen. De Koreanen stellen daar een standaard navigatiesysteem tegenover.

Tijd om te kijken naar de auto’s zoals wij die van de importeurs hebben meegekregen. Daar is namelijk iets interessants mee aan de hand. Wij vragen bij de bij onze vergelijkingstests betrokken importeurs altijd om de meest betaalbare variant en Kia heeft daar gehoor aan gegeven.

Dank voor de medewerking

Ze hebben letterlijk een medewerker uit haar EV3 laten stappen en ons deze Plus Advanced-versie met de kleine batterij toegestopt. Die staat voor € 41.195 in de prijslijst en je profiteert dan onder andere van zaken als een dikke stereo, een elektrische achterklep en een glazen schuif/kanteldak.

Skoda Nederland had schijnbaar alleen een Business Edition staan. An sich is dat nog niet zo heel erg bijzonder - je krijgt alleen dakrails en verwarmde stoelen extra - maar in de buik van onze Elroq lag de grootst mogelijke batterij. En dan had de importeur ook nog allerlei opties aangevinkt.

Het gevolg is, dat de testauto meer dan 50 mille kost. Die opties hoef jij natuurlijk niet allemaal mee te bestellen. De voordeligste Elroq met een 85 kWh grote batterij - want daar hebben we het in dit geval over - kost € 43.490. 

Winnaar

Een strijd tussen de best verkochte auto van het land en de compacte elektrische crossover die onder zijn duiven schiet; dat moét haast wel een fotofinish worden. En dat blijkt dan ook het geval. De Skoda Elroq legt de Kia EV3 het vuur aan de schenen met zaken als een hogere laadsnelheid, een warmtepomp en een sloot aan extra binnenruimte. De Elroq is ook nog eens stiller én hij heeft een hoger trekgewicht.

De EV3 pareert die pluspunten met een lager praktijkverbruik, meer rijplezier en een vijf keer zo lange (!) garantietermijn. Bovendien is het geen kwestie of maar wanneer je de Kia zult kunnen gaan inzetten als thuisbatterij. En hoewel de Skoda schermt met een lagere vanafprijs, blijkt de EV3 de voordeligste van de twee. Al was het alleen maar, omdat de Koreaan een stuk minder weegt.

De Kia en Skoda geven elkaar zo weinig toe, dat de uiteindelijke winnaar afhangt van hoe je ‘m gaat gebruiken. Heb je al grotere kinderen, dan wordt het de Elroq. Koop je jouw EV3 particulier, dan ga je voor die tien jaar garantie. Eén ding is zeker: met elk van deze testkandidaten ben jij als klant spekkoper.

Jouw compacte elektrische crossover nog niet gevonden?

Naast deze Kia en Skoda vallen er natuurlijk nog veel meer compacte elektrische crossovers te verkrijgen. Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht.