Nieuwe Volkswagen Golf: plug-in hybride met meer dan 100 kilometer elektrisch rijbereik
23 januari 2024 Geliefde middenklasser in het nieuw vanwege vijftigjarig bestaan
De Volkswagen Golf bestaat in 2024 vijftig jaar. Om dat te vieren, introduceren de Duitsers een grondig vernieuwde versie van misschien wel de beroemdste compacte gezinsauto ter wereld.
Bij het zien van de foto’s bij dit artikel dacht je misschien al met een opfrisbeurt van de Golf te maken te hebben. Maar het laatste decennium is Volkswagen zo voorzichtig met het aanpassen van hun succesnummer, dat de auto op de foto’s net zo goed een compleet nieuwe modelgeneratie had kunnen zijn.
Dat was eerst wel anders. Nadat de allereerste Golf in 1974 op de markt verscheen, maakte de compacte gezinsauto iedere acht jaar een complete metamorfose door. Sinds de komst van de Golf ‘VI’ in 2008 is er echter sprake van evolutie in plaats van revolutie.
Verlicht in het donker
De nieuwste Golf is daar een goed voorbeeld van. Van buiten heeft de Volkswagen nog altijd het nodige weg van de modelgeneratie van veertien jaar (!) geleden. Wel kijkt hij gemener uit zijn ogen, met dank aan een stel ‘geknepen’ koplampen. Ook de bumper is aangepast. En als je investeert in een optioneel setje HD Matrix LED-verlichting, wordt het Volkswagen-embleem verlicht in het donker.
Da’s niet de enige truc waarmee je op een verjaardag alle visite naar buiten krijgt. Bij de duurdere uitvoeringen kun je in het infotainment effecten van de achterlichten instellen. Bij het ontgrendelen en afsluiten van de auto voert de Golf dan steeds een ander lichtshowtje op.
Ouderwets drukken en draaien
Maak echter niet de fout om te denken dat het facelift vooral gaat om het uiterlijk. Onder de motorkap van de Golf kun je voortaan kiezen voor verschillende plug-in hybride aandrijflijnen, met een vermogen van minimaal 204- en maximaal 272 pk. Onder de stoelen gaat een accupakket schuil van 19,7 kWh, goed voor een fabrieksopgave van dik 100 kilometer rijbereik.
Ook hebben de Duitsers iets gedaan met de kritiek op de ergonomie van hedendaagse Volkswagens. De afgelopen jaren schrapten de Duitsers zonder pardon alle traditionele bedieningsknoppen uit hun interieurs, tot grote ergernis van journalisten en klanten. Die wilden helemaal niet ‘swipen’ over een aanraakscherm, maar ouderwets drukken en draaien! In de nieuwste Golf kan dat weer, zij het dan op het stuurwiel. En áls er nog moet worden geveegd, dan zijn de paneeltjes waarop je dat doet in elk geval verlicht.
Comfortabel op de achterbank
Voortaan kun je op de Golf een vernuftige 360 graden camera bestellen. Het is zelfs mogelijk om de compacte Volkswagen met je smartphone in een parkeerplek te manoeuvreren, zonder dat je zelf in de auto aanwezig bent!
Zijn afmetingen zijn ongewijzigd gebleven. Dat geldt ook voor de kofferbakinhoud, die met minimaal 381- en maximaal 1.237 liter nog altijd als marktconform geldt. Daarnaast kun je ook met een bovengemiddelde lengte nog comfortabel op de achterbank plaatsnemen.
Allerlaatste generatie Golf
Met deze opfrisbeurt moet de huidige Golf nog zeker vier jaar mee. Wat er daarna gebeurt is onzeker, nu Volkswagen in dit deel van de markt ook de ID.3 verkoopt. Een volledig elektrische gezinsauto die náást de Golf in de showroom staat. Terwijl er eerder nog gewoon een Golf op stroom bestond.
Zou dit ‘m dan zijn? De allerlaatste generatie van de Golf? Dat is niet iets om tijdens een jubileum over te speculeren. De aanschafprijs is ook nog niet bekend. Maar de inspanningen van de facelift betrokken ingenieurs verraden, dat Volkswagen er alles aan doet om hun geliefde middenklasser het volgende decennium in te helpen.
Wil je het feestje van de Volkswagen Golf mee vieren? Bij de ANWB vind je een rijk aanbod aan gebruikte exemplaren, compleet met adviezen van de Wegenwacht®.
Deel deze pagina