Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Niet verwacht, toch gekregen: een nieuwe Volkswagen Passat

1 september 2023 Plug-in hybride versie komt meer dan 100 kilometer op één lading stroom

Een kat heeft negen levens, maar de Volkswagen Passat inmiddels ook: ondanks de populariteit van grote, hoge auto’s durft Volkswagen een negende generatie van hun beroemde middenklasser aan. Mét stekker en alleen als stationwagen. Zit het publiek daar op te wachten?

Afgaand op de populariteit van het model zou je zeggen van wel: sinds 1973 heeft Volkswagen een kleine 35 miljoen Passats vervaardigd. Maar tijden veranderen: tegenwoordig rijden we liever in hoge, grote auto’s. Liefst met een elektromotor, want daarvoor gelden in Nederland allerhande financiële voordelen.

Volledig elektrisch is de nieuwe Passat niet. Je kunt hem wel krijgen met elektrische rijondersteuning, in de vorm van een mild- of twee plug-in hybrides. Het vermogen loopt in dat laatste geval uiteen van 204- tot 272 pk. Een primeur is het 19,7 kWh grote batterijpakket dat een plekje onder de inzittenden heeft gekregen. Daarmee zou de Passat volgens Volkswagen meer dan 100 kilometer moeten kunnen rijden, alleen op stroom. Er is tot op heden geen andere plug-in hybride die dat kan.

Laden langs de snelweg

Scheelt je tot 2025 toch weer de helft aan motorrijtuigenbelasting! Wat er daarna gebeurt qua subsidiepotjes en actietarieven, is nog ongewis. Wellicht wordt het langs de snelweg wel erg rustig bij alle snellaadstations die daar momenteel verrijzen. Daar doe je met de nieuwe Passat dan je voordeel mee, want de middenklasser kan snelladen. De maximale laadsnelheid bedraagt 50 kiloWatt.

Misschien wel belangrijker is het feit, dat de batterijen ook aan een publiek laadpunt in een mum van tijd weer vol zijn: de Volkswagen laadt standaard met drie fasen. Voor andere noviteiten moet worden bijbetaald. Zoals een vijftienvoudig (!) instelbaar onderstel, waarmee je kunt bepalen of de Passat sportief of juist extra comfortabel rijdt.

Geventileerde massagestoelen

Voortaan is de beroemde middenklasser ook leverbaar met massagestoelen, stoelventilatie en een vernuftige parkeerassistent, waarmee je de Volkswagen op zijn plek kunt zetten zonder dat je zelf in de auto aanwezig hoeft te zijn. Wat het de carrosserievarianten betreft, valt er een stuk minder te kiezen: in zijn 50-jarige loopbaan verscheen de Passat als driedeurs, hatchback, sedan en coupé, maar anno 2024 kun je alleen nog voor de stationwagen terecht.

Als doekje voor het bloeden is die zogenaamde Variant wel een heel stuk gegroeid. Van buiten, maar dus ook van binnen: met een wagenlengte van 4.92 meter is een kofferbakinhoud mogelijk van minimaal 690- en maximaal 1.920 liter inhoud. Wie liever in een hoge auto rijdt, maar een soortgelijke bagageruimte wenst, is aangewezen op een luxe Range Rover.

Geen prijspakker

De nieuwe Volkswagen Passat wordt vermoedelijk ook geen prijspakker: de Duitse vanafprijs is reeds bekend gemaakt en hoewel die slechts 2 mille hoger ligt dan bij het uitgaande model, zit er € 10.000 verschil tussen de voordeligste Passat in Duitsland en die in Nederland. Reken dus op een prijskaartje van rond de 50 mille.

De Passat staat op een compleet nieuwe bodemgroep, waarop nog meer Volkswagens zullen worden gebouwd. Om te beginnen met de derde generatie van de Tiguan, die later deze maand zijn debuut beleeft. Dat zou zomaar eens een hele belangrijke concurrent voor de Passat kunnen worden. Met zijn hoge zitpositie is dat een auto die helemaal past bij de huidige tijd. En als de geruchten in de wandelgangen kloppen, verschijnt er van de nieuwe Tiguan straks wél een compleet elektrische uitvoering.