Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

IAA München: gratis Duitse autobeurs

5 september 2023 …maar vergeet vooral je wandelschoenen niet

ANWB Autoredacteur Frank Buma bracht twee jaar geleden een teleurstellend bezoek aan de IAA: de Duitse autotentoonstelling die destijds voor het eerst in München in plaats van Frankfurt werd georganiseerd. Na een tweede bezoek is hij er nog altijd niet over uit of hij het een aanrader vindt.

Er bestaan een hoop vooroordelen over het werk van een autojournalist. Sommige zijn terecht - we worden inderdaad goed verzorgd - andere zijn onjuist (we krijgen door fabrikanten geen geld toegestopt). Wel hebben we doorgaans het voorrecht om eerder dan gebruikelijk kennis te maken met nieuwe producten. Behalve op de IAA in München.

De IAA is een afkorting voor Internationale Automobil-Austellung, zeg maar de Duitse AutoRAI. In tegenstelling tot de Nederlandse autotentoonstelling bestaat de IAA nog steeds, zij het dan dat de beurs sinds 2021 niet langer in Frankfurt, maar in München plaats heeft.

Met een lampje zoeken

De tentoonstelling heeft ook een breder thema gekregen: ze draait tegenwoordig om mobiliteit in het algemeen. Twee jaar geleden betekende dat, dat je nieuwe auto’s met een lampje moest zoeken. Ditmaal is er een evenwichtiger verdeling tussen de diverse mobiliteitsvormen. Maar wat is gebleven, is de tweedeling tussen een show in de beurshal en een evenement in de binnenstad van München.

Het goede nieuws is, dat het deel in ‘t stadscentrum vrij toegankelijk is. Een gratis autosalon dus! Hier presenteren diverse merken zich met fraaie paviljoens, vaak op het binnenterrein van een lokale bezienswaardigheid. Van dinsdag 5- tot zondag 10 september a.s. kun je terecht bij Audi, BMW, BYD, CUPRA, Ford, Honda, Lotus, Lucid, Mercedes, Opel, Polestar, Porsche, Renault, Smart, Tesla, Volkswagen en XPENG.

Op de persdag gesloten

Nieuwe modellen kun je daar niet alleen bekijken; de meeste fabrikanten bieden ook de gelegenheid om ermee proef te rijden. Althans, naar het schijnt. Want de persdag van de IAA werd gehouden een dag vóór de paviljoens in de stad hun deuren openden.

Ik kan dus niet bevestigen wat ik net omschreef. Journalisten kunnen tijdens de persdag alleen terecht in de lokale beurshal, waar de meeste expositieruimte in beslag wordt genomen door leveranciers. Niet door de merken zelf. Voor de gelegenheid hadden een aantal fabrikanten er een spectaculair studiemodel neergezet. Mercedes toonde er met de Vision One-Eleven bijvoorbeeld een elektrische sportwagen, terwijl Opel diens nieuwe merkidentiteit prijs gaf met de Experimental.

Kilometers lopen

De Opel verhuist na de persdag naar de binnenstad, de Mercedes blijft staan waar -ie staat. Wil je die auto bekijken, dan zul je wél een toegangskaartje moeten kopen à € 175. Dat lijkt een belachelijk hoog bedrag, maar zo’n ticket biedt ook toegang tot de talrijke conferenties die tijdens de IAA worden georganiseerd. Bovendien kun je op vertoon van het kaartje gratis met het openbaar vervoer reizen. Geen overbodige luxe, want in het centrum van München liggen de verschillende merkpaviljoens ver uit elkaar.

Laat je het beursgebouw voor wat het is en beperk jij jouw bezoek aan de IAA tot de binnenstad, dan moet je tot wel een kilometer lopen van de ene naar de andere stand. Naar verluidt dan. Mochten jullie gaan, laten jullie dan even weten hoe het wérkelijk was..?