2024 is goed moment om elektrische occasion te kopen
Prijzen tweedehands EV’s en occasion-lease dalen sterk
De occasionmarkt voor elektrische auto’s zal voor consumenten in 2024 zeer betaalbaar worden, zo voorspellen deskundigen. Zowel bij particuliere aanschaf als in de private lease: ‘Ik verwacht dat je een gebruikte Tesla Model 3 kan private leasen voor € 350 per maand met een looptijd van slechts twee jaar,’ aldus een van hen.
Top 10 goedkoopste gebruikte EV's
De prijzen van gebruikte elektrische auto's zijn flink gedaald. Ze zijn nu voor veel particulieren een stuk betaalbaarder dan voorheen en sowieso stukken goedkoper dan een nieuwe EV. Dit zijn de 10 goedkoopste gebruikte EV's van het moment. Waarom deze prijzen zo laag zijn lees je in het artikel eronder.
Bron: ANWB Koerslijst |
Een weiland vol gebruikte Tesla's
Breukelen, in de polder dichtbij het Amsterdam-Rijnkanaal. Een koude herfstwind waait guur over de weilanden en doet een fietser stampen op de pedalen. De stoptrein van Utrecht naar Amsterdam raast met een noodgang voorbij en als hij uit beeld verdwijnt valt het oog op een drassig weiland waarin tientallen Tesla’s Model S staan, met de elektrisch aangedreven assen diep in het natte gras. Een trieste en nogal surrealistische aanblik. Auto’s met een nieuwwaarde van ergens tussen de 90.000 en 130.000 euro staan hier wortel te schieten alsof ze waardeloos zijn. Afgedankt. Sommige glimmen alsof ze er gisteren zijn neergezet, andere moeten hier - afgaand op de algengroene aanslag en het verzamelde vuil dat aan koets en ramen kleeft - waarschijnlijk al maanden bivakkeren. Een rijtje half weggezakt in de modder, enkele met de frunk een stukje open. We tellen er zo al dertig.
Een Tesla voor minder dan € 350 per maand
‘Waardeloos zijn die auto’s natuurlijk niet,’ zegt hoofdredacteur Bart Kuijpers van het vaktijdschrift Automotive Management. Volgens hem zijn deze auto’s afkomstig van een leasemaatschappij en nu weer eigendom van Tesla (zie ook onderaan dit artikel). Kuijpers volgt nauwlettend de handel en wandel van de autohandelaren, ook op de EV- en occasionmarkt.
‘Dat veld met Tesla’s is illustratief voor wat er momenteel op de markt van gebruikte elektrische auto’s gebeurt. Deze Tesla’s zijn aan de straatstenen niet kwijt te raken. Maar daar ligt meteen ook een grote kans voor de consument. Zo zal het mij niets verbazen als er in 2024 Tesla’s Model 3 uit 2019 in de private occasionlease worden aangeboden met een maandprijs van 350 euro bij een looptijd van 2 jaar en 10.000 km per jaar. Die auto’s komen dan allemaal terug uit de lease. En dan hebben we het over duizenden auto’s.’ Voor een beter begrip: Nieuw kost een Tesla Model 3 in de private lease momenteel al gauw zo’n € 800 per maand of meer, bij een looptijd van 60 maanden en 10.000 km per jaar.
Mark Schreurs, oprichter van de in elektrische auto’s gespecialiseerde Nederlandse leasemaatschappij Mistergreen, bevestigt die toekomstige zeer lage private lease occasionprijzen. ‘Die Tesla Model 3 kan in de private lease zelfs nog goedkoper worden dan € 350 per maand. € 300 kan het zeker worden. Dat komt doordat er geen onderhoud op die auto’s zit en de afschrijving voor een groot deel al is gebeurd. Daarom kan die prijs zo laag zijn.’
En wat als er toch wat stuk gaat? Schreurs: ‘Daarvoor lease je. Dat risico heb je als particulier dus niet.’ Ook eventuele lagere prestaties van de accupakketten wuift Schreurs weg: ‘Onze ervaring is dat dat totaal geen problemen oplevert. Als iemand een certificaat wil voor de prestaties van die accu’s, dan zet ik mijn handtekening daar wel onder. Ons doel is elektrisch rijden voor iedereen betaalbaar te maken en dat lukt nu. We hebben momenteel een actie lopen met een Model S in de zakelijke lease voor € 399 per maand ex btw voor 24 maanden.’ Let wel: zo'n Model S kost nieuw meer dan een ton.
Volgens Schreurs gaat het in het geval van deze actie om 100 auto’s die ‘we willen laten rijden, rijden, rijden. We willen ze tien tot vijftien jaar inzetten.’ Dus als die zojuist beschreven Model S na 24 maanden weer terugkomt wordt hij opnieuw aangeboden voor een nog lagere leaseprijs? ‘Jazeker, dat is de bedoeling.’ Nou ondernemers, sla je slag.
De particulier profiteert als ie geduld heeft
Particulieren profiteren net zo goed en niet alleen bij Mistergreen. Een gebruikte Tesla Model 3 kost bij ANWB Private Lease momenteel vanaf zo’n € 500 per maand. Voor dat geld kun je ook andere elektrische auto’s rijden. Een gebruikte Peugeot e-2008 bijvoorbeeld kost ook zo’n € 500 in de maand. Leasemaatschappij Justlease biedt ‘m zelfs aan vanaf € 461 per maand en heeft een elektrische Opel Corsa-e op de website staan die op moment van schrijven € 367 per maand kost.
Als je wat geduld hebt, zullen die prijzen nog gaan zakken, zo voorspelt Kuijpers: ‘Vergeet niet dat er juist volgend jaar en het jaar daarop zeer veel Tesla Model 3’s terugkomen uit de lease. Er zijn er alleen al in 2019 zo'n 30.000 stuks van verkocht. Dat grote aanbod zet alle prijzen onder druk, ook van andere merken en zelfs ook van nieuwe EV’s. Want als je straks voor € 350 per maand een goede tweedehands Tesla Model 3 kunt leasen, waarom zou je dan nog voor het dubbele een nieuwe Kia e-Niro kiezen? De markt zal dus moeten reageren, zowel van nieuwe auto’s als van occasions.’
Liever kopen? Sla dan nu toe
En wat als je niet wilt private leasen maar gewoon een gebruikte elektrische auto wilt kopen? Is er dan ook een consumentenvoordeel te halen? Nou en of. Er is momenteel een fikse daling van de vraag naar nieuwe elektrische auto’s. Vooral (opnieuw) Tesla nam daarom onlangs stevige maatregelen en voerde drastische prijsverlagingen door op zijn modellen. Andere merken zoals Toyota volgden noodgedwongen. Die prijsverlagingen en de afgenomen belangstelling voor elektrische auto’s hebben ook gevolgen voor de prijzen van gebruikte EV’s. Die prijzen zijn nog nooit zo laag geweest.
Daarom is het juist nu een goed moment om een gebruikte elektrische auto aan te schaffen, mocht je daar voor in de markt zijn. We hebben het dan over EV’s zoals de Volkswagen ID.3, Hyundai Kona, Kia e-Niro en Peugeot e-208. Voor tussen de 20 en 25 mille worden deze auto’s nu tweedehands aangeboden, bijvoorbeeld op het ANWB Occasionplatform. Vaak drie jaar jong en met zo’n 30.000 tot 60.000 kilometer op de teller. ‘Omdat deze auto’s relatief jong zijn, hebben ze een prima actieradius en normale oplaadtijden. Ze beschikken immers over moderne techniek en over een batterij met nog een flinke levensduur. En onderhoud is veel minder een issue dan bij modellen met brandstofmotoren’, aldus deskundige Rene Herwijnen van de ANWB.
In de Top 10 goedkoopste EV-occasions op deze pagina geeft de ANWB aan welke elektrische occasions momenteel het goedkoopst zijn en wat ze dan zouden moeten kosten. Op nummer een de Renault Zoe-met-huuraccu voor € 7.500 en op nummer twee de hierboven afgebeelde Nissan Leaf met een prijs van rond de 10 mille. Deze auto’s zijn al wat ouder waardoor de actieradius en laadtijd wellicht een rol kunnen spelen. Dat ligt natuurlijk aan de specifieke eisen van de koper.
Keerzijde van het Tesla-succes
Terug naar het veld in Breukelen. Uiteindelijk zullen ook deze Tesla’s hun weg wel weer vinden naar de occasionmarkt. Zijn de auto’s inderdaad van Tesla, zoals Kuijpers zegt, (Tesla kon het bevestigen noch ontkennen) dan zal het ze opnieuw aanbieden – desnoods buiten Nederland. Door de eigen drastische prijsverlagingen bij nieuwe Tesla’s, zullen leasemaatschappijen ook van de nu lopende leasecontracten in hun boeken de restwaardes moeten bijstellen. Zodat ook in de nabije toekomst de occasionprijzen onder druk zullen staan. Het heeft er nu al voor gezorgd dat de occasionmarkt voor elektrische auto’s danig aan het veranderen is. Het is de keerzijde van het succesverhaal van Tesla. Iedereen wil er eentje. En nu lijken er gek genoeg teveel… De consument is intussen de lachende derde.
Hoe zit het nou met die ex-leaseauto's van Tesla?
In 2018 stortte Tesla zeer veel auto’s over met name de Nederlandse leasemarkt uit. Via de zakelijke lease vond vooral de grote Model S toen gretig aftrek. Logisch: dankzij subsidie, nul procent bijtelling, het ontbreken van BTW en BPM en ontheffing van motorrijtuigenbelasting waren de leaseprijzen zeer aantrekkelijk en vlogen deze luxueuze auto’s als warme broodjes over de toonbank. Je kon je er als gebruiker immers geen buil aan vallen want na vijf jaar leverde je de auto gewoon weer in en daarmee was de kous af.
Niemand wist de restwaarde
Het risico was voor de leasemaatschappij. Die probeerde op zijn beurt dat risico uiteraard zo klein mogelijk te houden. Want ja, wat zou de restwaarde van zo’n Tesla Model S zijn na 5 a 6 jaar? Niemand wist het precies. Omdat Tesla vastbesloten was de Nederlandse markt te veroveren, geholpen door de toen gunstige overheidsmaatregelen, gaf het in 2018 de mogelijkheid tot een terugkoopgarantie. Op de Tesla website was destijds te lezen dat ‘de restwaardegarantie van Tesla aan eigenaren de mogelijkheid biedt om hun nieuwe Tesla Model S (…) terug te verkopen in de 37ste maand van hun financiële lease voor een gegarandeerd wederverkoopbedrag van 50 procent van de oorspronkelijke aankoopprijs van een basis Model S (…).’ Zo’n basismodel kostte destijds ongeveer 85 mille. ‘Soms maakten ook wij gebruik van die terugkoopgarantie’, zegt Mark Schreurs van Mistergreen.
Koerslijst geeft realistisch beeld
Volgens ANWB auto-expert en Koerslijst-deskundige Menno Neeteson zou een Model S in 2018 zo’n veertig mille opbrengen na 3,5 tot 4 jaar gebruik. En dus verwachtte men dat dit ook 5 jaar later, in 2023, wel het geval zou zijn. Maar inmiddels ligt die opbrengst dichter bij de 23 mille. Sommige leasemaatschappijen die in 2018 dus met die 40 mille restwaarde rekenden en niet na 36 maanden hun Model S’en uit 2018 terug verkochten aan Tesla maar ze vijf jaar lieten rijden, blijven de auto’s daarom nu inzetten. Immers: ze nu verkopen zou een flink verlies betekenen van pakweg 17 mille per auto. Dat kan zelfs de continuïteit van de leasemaatschappij in gevaar brengen! Dan kun je ze beter in de occasion-lease laten rijden en met een aanzienlijk kleinere (bijna geen?) marge genoegen nemen. Met de auto’s zelf is immers niks mis.
De ANWB Koerslijst geeft een realistisch beeld van restwaardes van occasions op basis van actuele informatie uit de autohandel en is (ook) bedoeld om de consument inzicht te geven van de waarde van een gebruikte auto. Oorzaken van het achterblijven van de restwaardes zijn bijvoorbeeld de fiscale bijtelling die inmiddels wel van kracht is, de afgenomen interesse voor EV’s en de grote waarschijnlijkheid dat je over EV’s vanaf 2025 wegenbelasting moet gaan betalen. Verder stijgen de laadkosten en wordt de verzekering van EV’s steeds duurder. Dat komt omdat in geval van schade de claims veel hoger zijn. Een batterij die een klap heeft gehad wordt niet gerepareerd maar vervangen wegens mogelijk brandgevaar, wat erg duur is. Om diezelfde reden kan een EV ook eerder total loss worden verklaard.
Nog altijd zijn nieuwe elektrische auto’s duurder in de aanschaf dan vergelijkbare benzineauto’s.
De kosten voor energie en onderhoud van een EV zijn meestal lager, maar door de hogere nieuwprijs is de verzekering dan vaak weer duurder. Het lijkt er bovendien op dat je vanaf 2025 ook wegenbelasting gaat betalen voor je EV. Rijd je meer kilometers, dan is elektrisch vaak goedkoper zeker als je thuis of op je werk kunt laden. Of een elektrische auto voor jouw situatie financieel slim is, kun je uitrekenen door de totale kosten te berekenen. De ANWB autokosten tool kan hier goed bij helpen.