Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

ZEEKR: nieuwe elektrische speler maakt Nederlandse bliksemstart

21 augustus 2023 Duitse dikdoenerij tegen Chinese prijzen

Opnieuw meldt zich een piepjonge Chinese fabrikant van elektrische auto’s op onze markt. ZEEKR komt tegelijkertijd met een top- en een instapmodel. Beide EV’s moeten nog dit jaar op de Nederlandse wegen verschijnen.

Tot twee jaar geleden had niemand van ZEEKR gehoord, maar daar komt snel verandering in. Is het niet vanwege het spraakmakende ontwerp, dan wel om de vertrouwde afkomst: ZEEKR komt net als Volvo, Polestar, Lynk&Co en Lotus bij het Chinese Geely vandaan.

Twee nieuwe EV’s voor het einde van het jaar

Normaliter is ongeduld voor een autofabrikant geen beste eigenschap, maar volgens ZEEKR komt daarin juist hun gretigheid tot uitdrukking. Nog dit jaar parkeert het merk twee elektrische auto’s in hun showroom: de 001 en de X.

De 001 is een zogenaamde shooting brake: een modieuze stationwagen, die sterk doet denken aan een soortgelijk model van Porsche. Met dit verschil, dat de ZEEKR nog geen 60.000 euro kost (of een richtprijs van € 879 per maand, wanneer je liever kiest voor private lease). De Nederlandse importeur is realistisch: volgens hen verzet de 001 geen bakens. Maar ze beloven wel een EV die met de huidige concurrentie kan meekomen, voor een schijntje van de prijs.

Standaard alcantara

Tijdens onze korte kennismaking valt op dat de ZEEKR 001 geenszins aandoet als een kiloknaller. Het interieur is – standaard! - bekleed met alcantara, van de dakhemel tot de draadloze oplaadmogelijkheid voor je mobiele telefoon. Elke 001 heeft een batterijpakket met een omvang van 100 kWh, waarop ZEEKR acht jaar of 200.000 kilometer verstrekt. Afhankelijk van de gekozen uitvoering bedraagt de actieradius tussen de 590- en 620 kilometer.

De 001 is leverbaar met achter- of vierwielaandrijving. De eenvoudigste versie is al goed voor 272 pk en 343 Nm koppel. Wie alleen met het beste genoegen neemt, staat 544 pk en 686 Nm tot zijn of haar beschikking. Het trekgewicht bedraagt tussen de 1.500- en 2.000 kilogram.

Geen regeneratie in de sportstand

Met een leeggewicht van minimaal 2.200 kilogram is de 001 een zware auto, maar dat voel je vooral wanneer in de sportstand de regeneratie is teruggeschroefd. Het stroompedaal lossen heeft dan geen effect op de snelheid die je probeert af te schudden. In alle andere gevallen hoef je de mechanische remmen gelukkig nauwelijks aan te spreken.

Sturen doet de ZEEKR met gevoel en de draaicirkel is voor een auto van 5 meter opvallend kort: een van de voordelen van een elektromotor, die veel minder ruimte inneemt dan een brandstofgestookt exemplaar. Zo kun je onder de motorkap eveneens jouw laadkabel kwijt.

Mobiele onderhoudsdienst

Wanneer de eerste ZEEKR’s vanaf november worden afgeleverd, bestaat er in ons land nog geen servicenetwerk. Daartoe laten de Chinezen een mobiele onderhoudsdienst rondrijden. Een fysieke showroom moet er voor het einde van 2023 wel zijn, in het voormalige winkelpand van Vroom & Dreesmann in de Amsterdamse Kalverstraat.

Daar zal het vermoedelijk vooral druk worden vanwege de ZEEKR X, die met een prijskaartje van net geen 45 mille in aanmerking komt voor overheidssubsidie. Wanneer je als particulier tot aanschaf van de compacte crossover overgaat, krijg je van het kabinet € 2.950 korting op het aanschafbedrag.

X-Factor

Lijkt de 001 op een Porsche, de X valt maar met weinig te vergelijken. De semi-terreinwagen zal met zijn unieke lijnenspel niet ieders smaak zijn, maar het is een blikvanger van jewelste. Onder die spraakmakende huid gaan 69 kWh aan accucellen schuil, plus een of twee elektromotoren (afhankelijk van de gekozen uitvoering).

De crossover deelt zijn platform met de langverwachte Volvo EX30, maar is iets groter en beschikt standaard over extra batterij-inhoud. Of dat genoeg is om klanten te laten kiezen voor een zustermerk van Volvo in plaats van de Zweedse fabrikant zelf, is nog onzeker.

Lees meer over elektrisch rijden