Opvolger legendarische VW Bus is elektrisch
Volkswagen ID Buzz en ID Buzz Cargo
As er een gloednieuwe, elektrisch aangedreven Volkswagen Busje komt, is dat best wel een ding. En hij komt er! Als vijfzits personenvariant en als bestelbus. En hij heet ID Buzz.
Op 23 april 1947 tekende Ben Pon, de toenmalige Nederlandse importeur van Volkswagen, een auto die er tot dan toe nog niet was: een kleine transportbus. En hij vond daarmee een gat in de markt. Drie jaar later in maart 1950, ging deze VW T1 Type 2, zoals ie toen heette, in productie. De Type 1 was destijds immers de officiële aanduiding van de Kever. De auto werd wereldwijd omarmd door jong en oud – en vooral ook door de hippies.
Actieradius nog niet bekend
Na 75 jaar Volkswagen-bus, is er nu eindelijk een échte opvolger. De elektrisch aangedreven bestelbus zag tot drie keer toe als conceptcar het levenslicht. Die derde was de voorstudie van wat nu de ID Buzz is. En net als bij het origineel uit 1947 was ook nu het publiek weer erg enthousiast. Zo enthousiast dat VW besloot dat deze auto in productie moest komen. Inmiddels zijn de orderboeken open en naar verluidt gaan de verkopen zeer voorspoedig.
De personenvariant gaat gewoon VW ID. Buzz heten. Was de oude bus gebaseerd op Kever techniek, deze nieuwe heeft een elektrische aandrijving. De elektromotor is geïntegreerd in de achteras en wekt 150 kW op en een zeer flinke 320 Nm koppel. Het batterijpakket is 77 kWh groot en ligt in de bodem van de auto. Een officieel actieradius cijfer is nog niet bekend. De topsnelheid van de VW ID.Buzz is 145 km/h.
VW ID Buzz Cargo: Lekker compact
Als je naast de ID. Buzz staat lijkt hij niet eens zo heel groot. Maar schijn bedriegt. De wielbasis is maar twee millimeter korter dan van de huidige VW T6 waardoor er relatief veel binnenruimte is. Die T6 is echter 4 meter 90 lang en deze ID. Buzz is maar 4 meter 70 lang. Aan de buitenzijde is hij dus lekker compact, wat handig is bij inparkeren in de stad. Overigens heeft de ID. Buzz een draaicirkel van maar 11 meter. De ID Buzz Cargo heeft een laadruim van 3,9 kuub, de personenuitvoering heeft 1.121 liter bagageruimte. De auto is bijna 1 meter 94 hoog en heeft een breedte van bijna twee meter. Overigens is de VW ID Buzz een vijfzitter en de ID Buzz Cargo een tweezitter. Later volgen een zes- en zevenzitter en zelfs een camper. Bij de vijfzitter is de bank verschuifbaar. De ID Buzz is voorzien van moderne rijhulpsystemen, waaronder beperkt autonoom rijden.
Snelladen
De ID Buzz kun je eenvoudig aan vrijwel elke snellader hangen. En je kunt de auto niet alleen laden, je kunt ook stroom in de auto opslaan van bijvoorbeeld je zonnepanelen van je huis, om die op een later tijdstip weer terug te pompen je naar het netwerk van je huis.
Meer nieuws
- Dubbeltest Renault Austral versus Toyota Corolla Cross Hybrid 27 jan 2023
- Special: Jeep Avenger Auto van het Jaar 2023 20 jan 2023
- Autorijden in 2023 weer een beetje duurder 05 jan 2023
- Accijnsverlaging van 1 april wordt verlengd in 2023 29 dec 2022
- Het autojaar in vogelvlucht 19 dec 2022
- Dubbeltest Mazda CX-60 PHEV vs. Volvo XC60 Recharge 16 dec 2022