Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Chinese hatchback scherpt de grenzen aan

29 september 2022 Scherp geprijsde MG 4 Electric verrast positief

In Nederland kennen we de hybride MG EHS en de elektrisch aangedreven MG 5, MG ZS en Marvel R. Een hatchback was er nog niet, maar daarin komt binnenkort verandering met déze auto, de MG 4 Electric.

De MG4 is ook weer een volledig elektrisch aangedreven auto. Het wordt straks het goedkoopste model dat MG gaat leveren met een vanafprijs van € 28.990 en 7 jaar garantie. Voor een elektrische auto van dit formaat is dat een hele strakke prijs. De MG4 Electric wordt leverbaar met keuze uit twee batterijvarianten: 51 kWh (170 pk) en 64 kWh (204 pk), goed voor een actieradius van 350 en 450 kilometer (WLTP). Ze staan in verbinding met zijn twee elektromotoren van respectievelijk 125 en 150 kW vermogen. Op een later moment zou er dan ook nog een vierwielaangedreven long range 77 kW-versie komen, goed voor 450 pk en een range van zo’n 500 km. Opladen kan met maximaal 135 kW. Dat betekent dat de 64 kWh accu in 35 minuten van 10 naar 80 procent opgeladen kan worden. Aan een wallbox thuis duurt het 7 uur voor de 51 kWh en 9 uur voor de grote batterij om van leeg weer vol te raken.

waar moet je deze auto nou plaatsen? Nou, hij moet concurrentie gaan bieden aan bijvoorbeeld de Peugeot e-208 en de elektrische versie van de Opel Astra. Maar hij richt zijn pijlen vooral ook op de VW ID3. Qua maatvoering liggen de auto’s bijvoorbeeld erg dicht bij elkaar. Wat bij deze MG dan in elk geval opvalt is zijn scherpe vanafprijs. Ruim onder de dertig mille, terwijl een Volkswagen ID3 er is vanaf € 33.990. Een Peugeot e-208 kost vanaf zo’n 30 mille. En een Kia e-Soul kost zelfs vanaf 35 mille.

Platte batterij zorgt voor veel binnenruimte

Wat opvalt is de geringe hoogte van 1 meter 50. Althans, gering voor een elektrisch aangedreven auto, een VW ID 3 is bijv. 6 cm hoger. Vaak zijn EV’s wat hoger omdat in de bodem het batterijpakket ligt. Wil je toch binnenruimte behouden dan zul je daar dus bovenop moeten gaan bouwen. De relatief geringe hoogte van de MG4 Electric is mogelijk gemaakt door de bijzonder platte batterij. Die is maar 11 centimeter dik. De bagageruimte is 363 liter groot. Gooi je de achterbank plat, dan is er 1.165 liter ruimte. Daarmee is het wat dat betreft geen ruimtewonder en is een ID3 beduidend ruimer. De achterbak kent geen dubbele laadvloer. Dit is immers een achterwielaandrijver dus de elektromotor zit hier bij de achteras.

De ruimte voor de inzittenden is wel prima, zowel voor- als achterin. Er is meer dan genoeg hoofd- en beenruimte. Er is bovendien achterin vrijwel geen middentunnel en de middenconsole tussen de voorstoelen zit voor de middelste achterpassagier niet in de weg. Overigens vind je achterin wel een stroompunt maar geen uitstroomroosters voor de airco.

Rijden met de MG4 Electric

Hoe rijdt dat dan, deze MG? Nou, om eerlijk te zijn beter dan verwacht. Gezien zijn prijs ga je er toch van uit dat er wellicht wat compromissen zijn gedaan maar hij rijdt echt meer dan prima.Hij heeft natuurlijk een laag zwaartepunt door de batterijen in de bodem. En dat merk je. Hij heeft een prima weggedrag en haalt in bijvoorbeeld een snel genomen bocht  geen verrassende streken uit. De 0-100 km/h sprint kost 7,7 tellen. Lekker vlot dus al zijn we dat van elektrische auto’s wel gewend. Of er iets aan de trekhaak mag is nog niet bekend.

De MG 4 heeft zogeheten custom drive mode. Er is keuze uit ‘Eco’, ‘Standard, ‘Sport’ en ‘Snow’. En dan is er nog de stand ‘Custom’ waarbij je zelf bepaalt welke modus je kiest voor zoals de stuurinrichting, het vermogen, remkracht en de vering. Verder heb je ook nog vier keuzes uit de mate van regenereren (dat wil zeggen: remenergie omzetten in stroom die je opslaat om later weer te gebruiken). Dat doe je niet met peddels aan het stuurwiel zoals bij veel EV’s, maar in een menu in het infotainmentsysteem. In de sterkste stand voelt het als one pedal drive.

Connectiviteit en veiligheid

De MG4 Electric heeft een uitgebreid infotainment systeem dat je kunt koppelen met je smartphone. Verder zijn alle moderne rijhulpsystemen verkrijgbaar die momenteel een must zijn: adaptieve cruisecontrol, een noodremsysteem, rijstrookassistent, automatisch grootlicht, verkeersbordherkenning en ga zo maar door standaard. De duurdere uitvoeringen hebben een 360 graden-camera en dodehoekbewaking. Het instrumentarium is digitaal en meet 7 inch, het infotainmentsysteem heeft een 10,25 inch groot aanraakscherm. Voor een auto van nog geen dertig mille indrukwekkend.

Conclusie

Een EV van onder de dertig mille die kan snelladen met 135 kW en zo’n 400 km ver komt op één lading stroom? Met 7 jaar garantie? Das is best indrukwekkend. Aan boord is het bovendien geen kale bedoening. Er zijn veel keuzemogelijkheden qua regenereren en settings om te rijden. Waar de MG4 Electric steken laat vallen, is in details. Zo is er geen achterruitenwisser en is de bagageruimte voor verbetering vatbaar. Die is klein en heeft bijvoorbeeld geen vlakke laadvloer. Maar goed, feit is dat de Chinezen met een auto als deze de grenzen aan het verleggen zijn als het om betaalbaar(der) elektrisch rijden gaat.