Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Opvolger legendarische VW Bus is elektrisch

10 maart 2022 Volkswagen ID.Buzz en ID.Buzz Cargo

Als er een gloednieuw, elektrisch aangedreven Volkswagen Busje komt, is dat best wel een ding! Hele generaties zijn er immers mee opgegroeid. Hij heet ID. Buzz en komt er als vijfzits-personenvariant en als bestelbus.

Na 75 jaar Volkswagen-bus, is er nu eindelijk een échte opvolger van wat in 1947 begon als de VW T2! Op 23 april 1947 tekende Ben Pon, de toenmalig Nederlandse importeur van Volkswagen, een auto die er tot dan toe nog niet was: een kleine transportbus. En hij vond daarmee een gat in de markt. Drie jaar later in maart 1950, ging deze VW Type 2 zoals ie toen heette in productie. De Type 1 was destijds de officiële aanduiding van de Kever. De rest is geschiedenis. De auto werd wereldwijd omarmd door jong en oud – en vooral ook door de hippies.

Elektrische aandrijving

En nu is er dan eindelijk een geheel nieuwe Volkswagen bus. De VW ID. Buzz zag als conceptcar in 2017 het levenslicht en net als bij het origineel uit 1947 was ook nu het publiek weer erg enthousiast. Zo enthousiast zelfs dat VW besloot dat deze auto in productie moest komen. En zo kon het gebeuren dat er nu een bestelbus met elektrische aandrijving komt met de naam VW ID. Buzz Cargo staan. De personenvariant gaat gewoon VW ID. Buzz heten. Was de oude bus gebaseerd op Kever techniek, deze nieuwe heeft een elektrische aandrijving. De elektomotor is geïntegreerd in de achteras en wekt 150 kW op en heeft een zeer flinke 320 Nm koppel. Het batterijpakket is 77 kWh groot en ligt in de bodem van de auto. Een officieel actieradius cijfer is nog niet bekend. De topsnelheid van de VW ID.Buzz is 145 km/h.

Net als de Samba

De VW ID. Buzz heeft in zijn vormgeving duidelijk verwijzingen naar het oorspronkelijke busje. Met al dat glas rondom zoals de Samba dat ook had. En met de extreem korte overhang voor en achter, de achterwielaandrijving. En waar vroeger de motor zat, daar vind je nu het batterijpakket. Als je naast de ID. Buzz staat lijkt hij niet eens zo heel groot. Maar schijn bedriegt. De wielbasis is maar twee millimeter korter dan van de huidige VW T6 waardoor er relatief veel binnenruimte is. Die T6 is echter 4 meter 90 lang en deze ID. Buzz is maart 4 meter 70 lang. Aan de buitenzijde is hij dus lekker compact, wat handig is bij inparkeren in de stad. Overigens heeft de ID. Buzz een draaicirkel van maar 11 meter. De ID Buzz Cargo heeft een laadruim van 3,9 kuub, de personenuitvoering heeft 1.121 liter bagageruimte. De auto is bijna 1 meter 94 hoog en heeft een breedte van bijna twee meter. Overigens is de VW ID.Buzz een vijfzitter en de ID.Buzz Cargo een tweezitter. Bij die vijfzitter is de bank verschuifbaar. De ID Buzz is voorzien van moderne rijhulpsystemen, waaronder beperkt autonoom rijden.

ID. Buzz en zonnepanelen

Dankzij een variabel platform is het voor Volkswagen mogelijk om vrij eenvoudig andere versies van de ID.Buzz te gaan maken en dat gaan het merk dan ook doen. Zo komt er een versie met een langere wielbasis en dus met andere interieurmogelijkheden. De ID. Buzz kun je eenvoudig aan vrijwel elke snellader hangen. En je kunt de auto niet alleen laden, je kunt ook stroom in de auto opslaan van bijvoorbeeld je zonnepanelen van je huis, om die op een later tijdstip weer terug te pompen in je elektriciteitsnetwerk.