Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest vernieuwde Hyundai Kona electric vs. MG ZS EV

24 juni 2022 De MG is groter en goedkoper, maar de Hyundai biedt meer comfort en een gunstiger verbruik

De meeste elektrische auto’s worden zakelijk gereden, maar de Hyundai Kona electric en MG ZS EV vinden ook onder particulieren gretig aftrek. Beide crossovers ondergingen recentelijk een opfrisbeurt: wij brachten ze bij elkaar voor een rechtstreeks vergelijk.

Ruimte

Voor een gezin met jonge kinderen is zo’n Kona electric ideaal, maar heb je vaak volwassenen van een bovengemiddelde lengte op de achterbank, dan kunnen die hun hoofd en benen nauwelijks kwijt. Met de achterbank overeind heeft de Hyundai een kofferbakinhoud van 332 liter. Met alles plat kan er 1.114 liter aan bagage mee. De Kona biedt weliswaar opbergruimte onder de bagagebodem, maar daar kun je alleen iets kleins kwijt. De laadkabel moet je dus tussen jouw andere spullen opbergen. Niet alleen de kofferbak van de MG is groter, dat geldt voor de complete crossover. De ZS EV is een centimeter of 10 langer én hoger en dat merk je ook aan de binnenzijde. Althans, wat het de beenruimte aangaat: de hoofdruimte is alsnog beperkt vanwege het glazen dak dat standaard op onze testuitvoering wordt meegeleverd en de achterbank staat dusdanig laag in de auto, dat je benen er nauwelijks steun aan hebben. In de kofferbak past minimaal 448- en maximaal 1.166 liter aan spullen. De laadvloer is variabel. In de hoogste stand blijft er genoeg ruimte over om de laadkabel onder op te bergen. Geen van beide testkandidaten beschikt over een ‘frunk’: opbergruimte onder de motorkap. Dit komt, omdat zowel de MG als de Hyundai ook met traditionele verbrandingsmotoren worden verkocht (in het geval van de ZS alleen niet in Nederland).

Rijgedrag

Het stuurwiel van de MG is uitsluitend in hoogte verstelbaar. In combinatie met de korte zittingen van de voorstoelen valt het daarom niet mee om een goede zitpositie te vinden. Je zit hoe dan ook hoog, met het dashboard zo’n beetje op kniehoogte. Of je nu met de MG of de Hyundai op pad gaat: beide crossovers kampen met een brede middenconsole. Wie langer is dan gemiddeld, komt daar onherroepelijk met zijn rechterbeen mee in aanraking. En da’s geen pretje, want zowel de Chinezen als de Koreanen gebruiken harde kunststoffen in het interieur! Zoals wij de Hyundai van de importeur mee kregen, is de aandrijflijn goed voor 204 pk en 395 Nm koppel. Het trekgewicht van de Kona electric bedraagt een schamele 300 kilogram: meer dan een fietsendrager kan er dus niet op de trekhaak.

De ZS EV weet raad met een iets zwaardere fietsendrager: het trekgewicht is 500 kilogram. Maar het vermogen en het koppel liggen lager dan bij de Hyundai: de MG komt niet verder dan 156 pk en 280 Nm koppel. Dat voelt geenszins alsof je iets tekort komt. Althans, wat het ’t beschikbare vermogen aan gaat: je kunt wel merken dat ze bij Hyundai al wat langer auto’s bouwen voor Europeanen dan de Chinezen dat doen. De rijwind fluit langs de dakrails, van een drempel kun je vanwege de zachte demping extra nagenieten en bij het door ons gereden exemplaar zat er speling op de stuurkolom. De Kona heeft daar allemaal geen last van. De onderstelafstemming is beter in balans, de besturing is aangenaam bekrachtigd en de gezinswagen beschikt over een stel voortreffelijke stoelen. Waar de dakrails de MG parten spelen, zijn het bij de Hyundai de banden die overmatig geluid produceren. Wat extra isolatie had bij deze opfrisbeurt dan ook geen overbodige luxe geweest.

Actieradius

Met de gefacelifte Kona electric realiseerden we het gunstigste testverbruik dat we tot nog toe hebben gemeten. We reden tijdens onze actieradiusproef over de snelweg van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar Lelystad Airport en binnendoor weer terug. Daar had de Hyundai slechts 12 kWh per 100 kilometer aan stroom voor nodig, en dat ondanks zijn hoge koetsvorm en een leeggewicht van bijna 1.700 kilogram! Na een nachtje laden werd ons door de Hyundai een rijbereik voorspeld van 474 kilometers: slechts 10 stuks minder dan de Koreanen in de folder beloven. De MG weegt iets meer dan 1.600 kilogram en heeft een grotere batterij dan de Hyundai. Desondanks ligt het rijbereik lager – zelfs in de brochure al – met 440 theoretische kilometers. Op het dashboard gaf de ZS EV na een nachtje laden weliswaar 437 stuks aan, maar dat was met de verwarming uit: het inschakelen van de klimaatcontrole kost je zomaar 30 kilometer rijbereik. Na afloop van ons rondje Lelystad lazen we een verbruikscijfer af van 15,1 kWh per 100 kilometer, wat gewoon erg zuinig is. Dat kan haast niet anders, want de MG schiet je te hulp met verschillende regeneratiemogelijkheden en een speciale spaarstond om het stroomverbruik zoveel mogelijk te drukken. Bij de Kona is de klimaatcontrole even goed van invloed op het rijbereik. Wanneer jij er in je eentje in zit, kun je de ‘Driver Only’-functie activeren zodat alleen het gedeelte waar jij je bevindt, wordt gekoeld of verwarmd. En net als de MG beschikt de Hyundai over een spaarstand en speciale flippers aan het stuur, waarmee je kunt bepalen of de EV uitrolt of extra remenergie terugwint. In de felste stand heb je het rempedaal eigenlijk niet nodig.

Veiligheid

Bij MG doen ze niet aan optielijsten: de ZS EV is er in twee smaken en de door ons gereden, meest luxueuze variant heeft simpelweg alles aan boord wat het merk momenteel te bieden heeft. Inclusief een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting, hoewel je op dat vlak weinig opschiet met kiezen voor een uitrustingsniveautje hoger: je krijgt er in dat geval alleen dode hoek bescherming en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto bij. Het merendeel van alle hulpsystemen wordt standaard meegeleverd, van adaptieve cruise control tot verkeersbordherkenning. Voor de voltallige veiligheidsuitrusting van de Hyundai moet je niet een maar twéé uitrustingsniveaus omhoog. Kost iets, maar dan heb je ook wat: zo waarschuwt de vernieuwde Kona dat je voorganger optrekt wanneer jij niet zit op te letten, detecteert de EV achteropkomend verkeer om te voorkomen dat jij geraakt wordt tijdens het uitstappen en houdt de Hyundai zichzelf voortaan netjes in het midden van de rijstrook. Ten opzichte van de Kona missen de rijhulpsystemen van de ZS EV wat verfijning. Ga je op de cruise control door een bocht, dan knijpt de MG de snelheid ongevraagd af. Je zult iedere rit opnieuw de volgafstand moeten instellen, want standaard laat de crossover overdreven veel ruimte tot zijn voorganger. En als je per ongeluk jouw rijstrook verlaat, grijpt de gezinsauto wel erg bruusk in. Gelukkig kun je die systemen altijd nog uitschakelen. De MG beschikt van dit tweetal als enige over een 360 graden camera: de Hyundai heeft alleen een regulier exemplaar aan boord. Hoe dan ook geen overbodige luxe, want de raamstijlen van beide testkandidaten zijn fors!

Gebruiksgemak

Een groot glazen dak, inclusief zonwering. Een draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone, meerdere stroompunten voor de passagiers achterin: de ZS EV is helemaal van deze tijd. In de Hyundai kunnen de kinderen achterin niet eens hun mobiele telefoon opladen! Zowel de Kona als de ZS EV beschikken over een digitaal instrumentarium, maar veel heb je daar niet aan. Dat van de Hyundai onderstreept alleen maar dat de Koreaanse crossover alweer de nodige jaartjes oud is: het instrumentarium ligt diep in het dashboard en lijkt daardoor extra klein. In de MG is de digitale klokkenwinkel niet meer dan een veredelde boordcomputer en sommige symbooltjes zijn zo priegelig uitgevoerd, dat je een leesbril nodig hebt om de informatie goed te interpreteren. Wil je een ZS EV met een zo hoog mogelijke laadsnelheid, dan zit je vast aan het hoogste uitrustingsniveau. Alleen dan beschikt de MG over een drie fasen laadmogelijkheid en ben je in 7,5 uur klaar aan een publiek laadpunt. De maximale laadsnelheid van de Chinese crossover bedraagt 90 kW. De Hyundai kan weliswaar ‘slechts’ met 80 kW laden, maar is aan een reguliere laadpaal alsnog sneller vol: 6 uur en 50 minuten doe je over zo’n laadsessie. Beide testkandiaten hebben hun laadaansluiting aan de voorzijde en kunnen stroom teruggeven, wat met een gewichtige Engelse term ‘vehicle to grid’ wordt genoemd. Wanneer je de Kona inschakelt en op de elektronische parkeerrem zet, kan de Hyundai andere apparaten van stroom voorzien. Je vindt deze functie in het EV-menu onder de naam ‘Kampeermodus’.

Prijs

De ene opfrisbeurt is de andere niet. Hoewel het uiterlijk van de Hyundai is bijgepunt en de crossover profiteert van een stel nieuwe rijhulpsystemen, bleef de auto technisch ongewijzigd. De prijzen veranderden wel: instappen kan vanaf € 35.495. Voor dat geld rijd je dan een exemplaar met een 39 kWh groot batterijpakket, goed voor een theoretisch rijbereik van dik 300 kilometer. Wij reden voor dit vergelijk met de een-na-duurste Kona, inclusief een 64 kWh groot accupakket. In de Premium-uitdossing kost de Hyundai minstens 45.295 euro, maar je beschikt dan wel over de volledige aanvullende veiligheidsuitrusting plus verwarmde én geventileerde stoelen. MG biedt de ZS EV ook met een klein en groot batterijpakket aan. Dat heeft uiteraard zijn weerslag op de prijs: de voordeligste ZS EV heeft 50 kWh aan accu’s aan boord en kost je € 33.585.

De door ons gereden testuitvoering, een zogenaamde Luxury met een 70 kWh groot batterijpakket, mag mee voor € 40.085. In dat geval beschik je onder meer over een panoramadak, lederen bekleding  en een draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone. Ook de ZS EV heeft een nieuw gezicht, maar de EV werd voornamelijk onderhuids beetgepakt. Voorheen kon je namelijk nog niet kiezen voor een groter batterijpakket. Voortaan zit er ook een telefoonapplicatie bij de auto, waardoor je op afstand vast de klimaatcontrole kunt inschakelen. En niet geheel onbelangrijk: de vernieuwde ZS EV heeft voortaan getint glas: het origineel moest het zonder stellen en dat had in de zomermaanden de nodige zweetdruppeltjes tot gevolg. Wie liever kiest voor private lease, is voor de MG maandelijks tussen de 489- en 559 euro kwijt, afhankelijk van de gekozen uitvoering. De Hyundai kost je tussen de 465- en 589 euro in de maand. Bij de Koreanen kun je 5 jaar aankloppen mocht er iets mis zijn. Zonder kilometerbeperking! Die geldt wel voor de fabrieksgarantie op de batterijen: 8 jaar of 160.000 kilometer. MG verstrekt 7 jaar of 150.000 kilometer garantie op de ZS EV. Die geldt voor de gehele auto, dus inclusief het accupakket.

Winnaar

Toen het huidige MG in 2019 zijn intrede deed in ons land, kon je maar op twee plekken bij het merk terecht. Inmiddels bestaan er vijf verkooppunten. De garantietermijn is ook verruimd: van 5- naar 7 jaar. Da’s niet misselijk voor zo’n jonge fabrikant. En dan is de ZS EV ook nog eens ruimer en voordeliger dan de Hyundai. Er valt dus absoluut iets voor de MG te zeggen. De opfrisbeurt heeft hem ook goed gedaan: je komt voortaan verder op een lading stroom en kunt de batterijen sneller weer opladen. Toch zouden wij verder sparen voor de Hyundai. Een prijsverschil van een paar duizend euro is misschien even slikken, maar in het geval van de Kona wel verdedigbaar. Je krijgt er een elektrische auto voor met meer gebruiksmogelijkheden, een beter zitcomfort en een aangenamere veiligheidsuitrusting.

Op zoek naar een occasion?

Op anwb.nl vind je een actueel occasionaanbod, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst en de ANWB autotest inclusief de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Hyundai Kona electric en MG ZS EV.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
MG ZS EV Luxury Long Range
Hyundai Kona electric Premium 64 kWh