Dubbeltest Mazda CX-60 PHEV vs. Volvo XC60 Recharge
16 december 2022 De Mazda draagt nagenoeg dezelfde naam, maar kan de SUV zich ook met de Volvo meten?
Mazda’s eerste plug-inhybride heeft een typenaam die sterk aan die van een Volvo doet denken. De CX-60 blijkt ook nog eens in hetzelfde marktsegment actief! Tijd om de Japanner samen te brengen met zijn bijna-naamgenoot: de Volvo XC60.
Ruimte
Met een lengte van 4,68 meter en een hoogte van 1,65 meter is de Volvo 3 tot 6 centimeter kleiner dan de Mazda. Maar dat wil niet zeggen dat er minder in past. De CX-60 heeft namelijk een héél lange neus: het inzittendengedeelte komt er als het ware achteraan. Het geeft de SUV een uniek silhouet, maar op de achterbank past het allemaal maar nét wanneer je langer bent dan gemiddeld. Daar helpt de verstelbare rugleuning niks aan. De in- en uitstap is dan wel weer riant, met dank aan de haaks op de koets openende portieren. En omdat de Mazda geen middentunnel van betekenis heeft, kun je achterin in ieder geval drie opgroeiende kinderen kwijt.
De Volvo heeft juist een nadrukkelijke middentunnel: de derde gordel op de achterbank zit er alleen voor de sier. De in- en uitstap wordt bovendien bemoeilijkt, doordat je nadrukkelijk óm de C-stijl moet stappen. Maar ook boven de 1,90 meter kun je zonder contact te maken met de stoel of het dak achterin zitten.
In vergelijking met de Mazda valt de kofferbakinhoud tegen: je kunt minimaal 468 en maximaal 1395 liter bagage kwijt. De CX-60 gaat daar in alle mogelijke configuraties overheen met minstens 570 en maximaal 1726 liter bergruimte. Onder de bagagebodem is er geen plek voor je laadkabel: daarvoor is een uitsparing gemaakt aan de linkerkant van de kofferbak. Die is niet ruim bemeten, dus in de praktijk zal de kabel vermoedelijk in de reguliere bagageruimte terechtkomen. Voor de Volvo geldt precies hetzelfde.
Rijgedrag
Met 350 pk en 659 Nm koppel is de XC60 Recharge T6 al bepaald geen stumper. Maar Volvo biedt nóg een motorvariant van de plug-inhybride aan en die is goed voor maar liefst 455 pk en 709 Nm koppel. De plug-inhybride beschikt standaard over vierwielaandrijving, om al dat vermogen fatsoenlijk op de weg te krijgen. De CX-60 is Mazda’s eerste model met een brandstof- én een elektromotor. Het gaat om een viercilinder benzinemotor met 2,5 liter inhoud, die in de lengterichting onder de motorkap is gelegd. Daar moet straks ook nog ruimte zijn voor een drietal zescilinders (!): vandaar dat de SUV zo’n lange neus heeft.
Indringende fluittoon
De Mazda levert 327 pk en 500 Nm koppel. Dat is niet zoveel als de Volvo, maar je ervaart de CX-60 desondanks als de sportievere auto van de twee. Je zit aangenaam diep in de auto en de Japanner reageert ook gretiger op het gaspedaal. Hij stuurt daarnaast met meer gevoel. Logisch, want ondanks zijn vierwielaandrijving gaan de aandrijfkrachten in eerste instantie naar de achterwielen.
De achteras is alleen te zacht gedempt voor het gewicht dat-ie dragen moet: van een verkeersdrempel geniet je nodeloos na. En wanneer je het sporten beu bent, valt opeens op hoe onbeholpen de aandrijflijn eigenlijk werkt. De elektromotor produceert een indringende fluittoon en bij het optrekken of afremmen kun je de achttraps automaat nadrukkelijk voelen schakelen.
Voor Volvo is dit niet de eerste plug-inhybride aandrijflijn en dat kun je merken. Vorig jaar nog vergrootten de Zweden de inhoud van het batterijpakket en ook de elektromotoren wonnen aan kracht. Het samenspel tussen de beide krachtbronnen verloopt in de XC60 dan ook soepel. Maar stil? Dat is de Volvo net zomin als de Mazda. Ook de XC60 heeft een viercilinder benzinemotor onder de kap liggen, maar die krachtbron loopt zo rauw, dat je ’m niet in een auto uit deze prijscategorie zou verwachten.
Verbruik
Om optimaal te profiteren van een plug-inhybride aandrijflijn, moet je zorgen dat de batterijen zoveel mogelijk opgeladen zijn. Alleen op benzine scoor je anders algauw een schrikbarend hoog verbruikscijfer. Maar zelfs wanneer je met de Mazda trouw ‘stekkert’, kom je in de verste verte niet in de buurt van het in de folder beloofde verbruik van 1 op 66,6.
Met z’n belofte van 1 op 83,3 maakt Volvo het nóg bonter, maar de XC60 heeft dan ook de grotere batterij van de twee: 18,8 om 17,8 kWh. Op stroom alleen zou je met de Volvo 77 kilometer moeten kunnen afleggen, tegen 63 stuks in de Mazda. Uiteraard hebben we beide hybrides onderworpen aan onze vaste verbruiksmeting. De temperatuur lag die dag rond het vriespunt. Dan kom je in het geval van de Volvo nog maar 59 kilometer ver op een lading stroom, de Mazda schakelde zelfs na 42 kilometer al z’n verbrandingsmotor in. Het gemiddelde verbruik van de Zweed bedroeg na ons rondje Lelystad 1 op 16,9. De Japanner bleef steken op 1 op 15,1.
Benzinemotor als aggregaat
Om je te helpen de van huis of kantoor meegebrachte stroom zo goed mogelijk te benutten, bieden beide testauto’s je een stel handvatten aan. In het geval van de Volvo gaat het dan om een speciale ‘Brake’-stand op de automaat, waarmee de XC60 extra remenergie terugwint. Hij beschikt niet over een ecomodus, maar je kunt wel kiezen of je stroom bewaart voor later of de benzinemotor inzet als aggregaat.
In de Mazda kan dat ook, maar waar de Volvo nog onderscheid maakt in hybride of puur elektrisch rijden, ben je in de CX-60 standaard al met beide krachtbronnen onderweg. De Mazda wint net zo vanzelfsprekend remenergie terug, al moet je op het dashboard kijken om je daarvan te vergewissen: snelheid afschudden doet de SUV nauwelijks, tenzij je de mechanische remmen aanspreekt.
Veiligheid
De veiligheidsuitrusting van de XC60 is al net zo vertrouwd als zijn lijnenspel: Volvo beknibbelt niet op zijn hulpsystemen en levert het hele boekje mee. Daar zit alles bij wat je bedenken kunt, maar bijvoorbeeld ook een noodremsysteem dat grote dieren herkent. Bovendien grijpt de Volvo in wanneer je van de weg dreigt te raken: of het nu om je rijstrook of een greppel gaat. Een, eveneens standaard, achteruitrijcamera moet voorkomen dat je parkeerschades maakt, want het beperkte zicht rondom is een Volvo onwaardig.
Mazda reserveert de meeste rijhulpsystemen voor het duurste uitrustingsniveau. En zelfs dan moet je nog bijbetalen voor een waarschuwing voor kruisend verkeer – zowel voor als achter de CX-60 – en adaptieve ledverlichting. Die systemen zitten weliswaar samen in een pakket, maar wil je ook iets kunnen zíén om je heen – ondanks z’n grote buitenspiegels kent ook de Mazda dode hoeken – dan zal je nog zo’n optiepakket moeten aanvinken. Namelijk het ‘Convenience & Sound Pack’: dat bevat een vernuftige 360 gradencamera, waarmee je virtueel door de motorruimte heen kunt kijken. Ook handig om parkeerschades te voorkomen!
Gebruiksgemak
Vanwege hun vierwielaandrijving en een redelijke bodemspeling komen beide testkandidaten niet gauw vast te zitten op een drassig bospad. De Mazda en Volvo beschikken zelfs over een heuse rijstand voor in het terrein! Het trekgewicht van de CX-60 ligt met 2500 kilo 250 kilo hoger dan dat van de XC60. De Zweden doen hun best om de XC60 bij de tijd te houden – het model stamt alweer uit 2017 – maar het infotainmentscherm is naar hedendaagse maatstaven te klein.
Gelukkig kun je de belangrijkste functies nog met ouderwetse druk- en draaiknoppen bedienen. Bovendien is het besturingssysteem ontwikkeld in samenwerking met Google, zodat je kinderlijk eenvoudig kunt navigeren of jouw Spotify-afspeellijst luisteren. Mazda wil niet aan aanraakschermen: de Japanners vinden dat onveilig. Ook aan boord van de CX-60 tref je dus traditionele bedieningsknoppen aan. Wanneer je Apple CarPlay of Android Auto gebruikt, kun je het infotainmentscherm wél aanraken, maar alleen zolang je niet harder rijdt dan 15 kilometer per uur. Daarna ben je alsnog aangewezen op een soort van computermuis op de middentunnel. Die doet het prima, daar niet van. Maar wanneer je het scherm zou kunnen aanraken, werkt dat toch sneller. En in onze optiek dus veiliger.
Korte kabel
Met een laadsnelheid van 6,4 kW duurt het even voordat de Volvo zijn batterijen heeft bijgeladen. Afhankelijk van de laadpaal ben je tot wel 7 uur zoet. De Mazda laadt dankzij zijn (iets) kleinere batterij en (iets) hogere laadsnelheid (7,2 kW) in de helft van de tijd. Het luistert overigens wel nauw hoe je de SUV aan de laadpaal zet, want de CX-60 wordt geleverd met een laadkabel die korter is dan de auto zelf. Wél handig is het feit dat je – zij het optioneel – met de batterij van de Mazda kleine huishoudelijke apparaten van stroom kunt voorzien. En de hoedenplank zit bevestigd aan de achterruit, zodat je grote voorwerpen in één keer kwijt kunt tijdens het inladen.
Volvo had onze testauto optioneel uitgerust met luchtvering. Daar gaat de XC60 niet alleen heerlijk door rijden: het vergemakkelijkt ook het inladen van je boodschappen.
Prijs
De Mazda is compleet nieuw. De door ons gereden plug-inhybride – een primeur voor het merk – bijt het spits af, maar er zitten nog drie conventionele motoren in de pijplijn. Hoewel, conventioneel? Het gaat in alle drie de gevallen om zescilindermotoren en twee daarvan lopen op diesel! De CX-60 wordt gepositioneerd boven de CX-5 en komt daarmee in het vaarwater van ‘premium’ producten als de Volvo uit dit vergelijk. Hoewel je dat op basis van de prijs niet direct zou zeggen: de Mazda is met een vanafprijs van € 53.690 aanzienlijk goedkoper dan de voordeligste Volvo met een plug-inhybride aandrijflijn. Daarvan beginnen de prijzen bij € 69.495.
Kies je liever voor private lease, reken dan op een maandbedrag van minimaal € 842 voor de Zweed en € 729 voor de Japanse SUV. De XC60 mag dan duurder zijn, je krijgt voor die meerprijs wel een grotere batterij en extra vermogen. De standaarduitrusting van beide SUV’s omvat onder meer gescheiden klimaatcontrole, airconditioning en navigatie. In het geval van de Volvo krijg je daar de complete aanvullende veiligheidsuitrusting bij. De Zweden verlenen ook nog eens twee jaar fabrieksgarantie zónder kilometerbeperking.
Bij Mazda kun je weliswaar een jaar langer bij de dealer terecht met eventuele onvolkomenheden, maar alleen wanneer je in de tussenliggende tijd niet meer dan 100.000 kilometer hebt gereden. De garantie op de benodigde batterijen is bij beide auto’s gelijk: acht jaar of 160.000 kilometer.
Winnaar
De namen van deze twee testkandidaten mogen dan veel van elkaar weg hebben; de SUV’s zelf kunnen niet meer van elkaar verschillen. De Mazda is fraai om te zien en heerlijk om mee te rijden. Je beschikt over een grotere kofferbak, een hoger trekgewicht én een rappere laadtijd dan bij Volvo. En dat voor aanzienlijk minder geld!
Van die 10 mille prijsverschil kun je inderdaad een heleboel andere dingen kopen. Maar voor die meerprijs profiteer je wel van de ervaring die Volvo inmiddels heeft op het gebied van plug-inhybride aandrijflijnen: bij de XC60 verloopt het samenspel tussen de brandstof- en elektromotor aanmerkelijk soepeler dan bij de CX-60. Het verbruik ligt ook gunstiger en de veiligheidsuitrusting is uitgebreider. En daarnaast kun je langer op stroom doorrijden vanwege de grotere batterij. Ook al duurt het dan misschien wat langer eer die weer is opgeladen …
Op zoek naar een occasion?
Op anwb.nl vind je een actueel occasionaanbod, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst en de ANWB autotest inclusief de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de plug-inhybride Mazda CX-60 en Volvo XC60.
Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Mazda CX-60 PHEV Homura
Volvo XC60 Recharge T6 AWD Plug-in Hybrid Ultimate Bright
Deel deze pagina