Eerste rijtest MG Marvel R

Marvel R: Scherpe prijs en goed in elkaar geschroefd

De elektrisch aangedreven Marvel R van het Chinese automerk MG heeft het beste uit twee werelden: hij is scherp geprijsd en hij is deugdelijk in elkaar geschroefd. Maar rijdt hij ook prettig?

Conclusie

De MG Marvel R is door de bank genomen een ruime, goed in elkaar geschroefde auto met prima prestaties en een scherpe prijs. Voor onderhoud en aanschaf zijn de mogelijkheden wat beperkter dan bij mainstream merken zoals Hyundai en Volkswagen. Maar je houdt wel een stevig bedrag in je zak ten opzichten van deze concurrerende merken. Het weggedrag is in orde voor een middelklas gezinsauto, al is de Marvel R nadrukkelijk comfortabel geveerd. Hij deint enigszins en helt in bochten wat over. Er zijn standaard veel rijhulpsystemen aanwezig. De batterijen van de auto zijn aan een snellader in veertig minuten van 5 procent leeg weer tachtig procent vol. Prima, maar er zijn concurrenten die dat sneller doen.

MG MARVEL R

Type auto en prijzen

De Marvel R is het derde model van MG. Het is na de ZS EV opnieuw een geheel elektrisch aangedreven auto. De Marvel R heeft een vanafprijs van € 45.985 en komt er drie diverse smaken: Comfort, Luxury en Performance. Ga je de auto private leasen, houdt dan rekening met een bedrag van zo’n € 400 per maand. De naam van deze MG heeft trouwens niks te maken met een filmmaatschappij of filmheld; het is simpelweg Engels voor ‘Wonder’ of ‘Verbazing’. Ooit was MG een prachtig Brits merk. Zeg je vandaag de dag MG dan heb je het over een Chinese auto. Want het grote Chinese concern SAIC (Shanghai Automobile Industry Corporation) – dat al jaren onder meer samenwerkt met Volkswagen en General Motors - heeft die merknaam een paar jaar geleden gekocht en sindsdien twee auto´s op de markt gebracht. De plug in hybride EHS en de volledige elektrische ZS EV. Beide vonden in Nederland gretig aftrek, vooral die ZS EV. Een prima actieradius en een aantrekkelijke prijs trokken veel Nederlanders over de streep. En ook de Marvel R heeft ten opzichte van zijn concurrenten weer een scherpe vanafprijs. Hij is beduidend goedkoper dan de Volkswagen ID.4, Hyundai Ioniq 5 en Skoda Enyaq iV. In Nederland zit de Van Mossel Automotive Groep achter de import van de MG Marvel R. Das een grote, solide partij. Maar waar bijvoorbeeld Hyundai en Volkswagen uiteraard door heel Nederland zitten, vind je van MG slechts vier brandstores waar je de auto kunt bewonderen. In Rotterdam, Amsterdam, Leidschendam en Tiel. Onderhoud kan volgens de MG website op diverse plekken door het hele land. Al zul je misschien wel verder moeten rijden naar de dealer dan wanneer je een VW, Skoda of Hyundai hebt. Maar dan moet je ook bereid zijn tot wel 10 mille meer op tafel leggen voor de aanschaf van en EV. Onmze testauto is de zeer krachtioge Performance-versie. Die kost ruim 50 mille.

Hoe rijdt de MG Marvel R

De Marvel R is een auto met niet één, maar twee elektromotoren. Ze zitten beide op de achteras en daarmee is het dus een achterwielaandrijver, dus voel je geen aandrijfkrachten in het stuurwiel. Het interessante is dat die twee motoren samenwerken. Bij wegrijden neemt eerst de ene motor de aandrijving voor z’n rekening en als er dan meer vermogen wordt gevraagd springt de tweede er via een versnelling bij. Is prima, niks ergs. Voelt heel natuurlijk. Die twee motoren zijn samen goed voor 180 pk en 410 Nm. Meer dan genoeg voor een gezinsauto. De testauto heeft nog een derde elektromotor op de vooras, wat bijdraagt aan een geweldig sprintvermogen. Hij vliegt dan in 4,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h dankzij een derde elektromotor die tussen de voorwielen zit. Het is dan dus een vierwielaandrijver. Het gezamenlijke vermogen van die 3 motoren bedraagt 288 pk en 665 Nm.

De rijeigenschappen van de Marvel R zijn voor een gezinsauto dik in orde. Hij is comfortabel gedempt en geveerd en het is keurig stil aan boord. Alleen op snelwegtempo is er wat teveel bandengeruis hoorbaar. Het onderstel is niet bedoeld voor een sportieve rijstijl. Daarvoor is de boel te soepel geveerd. De auto helt in bochten over en deint enigszins. De elektronica grijpt in snel genomen bochten soms wat bruusk in. Nee, de Marvel R is vooral heerlijk comfortabel. En over elektronica gesproken; de Marvel R heeft een hele trits aan rijhulpsystemen standaard. Van adaptieve cruise control tot verkeersbordherkenning en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto; het zit er allemaal op. Alleen zijn sommige systemen iets te alert afgesteld. Dat geldt bijvoorbeeld voor de rijstrookassistent, de botswaarschuwing en voor de dode-hoek-waarschuwing. Ze piepen te snel, zodat je ze op een gegeven moment uit ergernis uitzet. Verder kun je diverse rijstanden inschakelen. Met de regeneratieknop kun je de mate van het terugwinnen van remenergie bepalen. Dat werkt oké, maar is niet zo krachtig dat je met één pedaal kunt rijden, zoals andere EV’s dat wel kunnen.

De MG Marvel R van binnen

Vanbinnen ziet de Marvel R er goed uit. Uiteraard valt vooral dit enorme 19-inch scherm op. Ooit bedacht door Tesla in de model S, nu door veel EV-bouwers gekopieerd. Er zitten ontzettend veel functies onder. Het scherm is best intuïtief te bedienen maar het niet de allersnelste in z’n soort. Wat verder opvalt is dat de boel serieus goed in elkaar is geschroefd. Over het algemeen zijn ook mooie materialen gebruikt – al snijdt MG hier en daar de bocht af; sommige aluminium strips zijn bijvoorbeeld gewoon van plastic, om maar wat te noemen. Maar goed, die scherpe prijs moet ergens vandaan komen. Op de achterbank is meer dan voldoende been- en hoofdruimte. Een middentunnel ontbreekt dus je kunt hier prima met z’n drieën zitten. Maar een Skoda Enyaq en een VW ID.4 zijn nog ruimer. Hetzelfde geldt voor de kofferbak. Die is met de achterbank op z’n plek 357 liter groot en dat is eigenlijk gewoon klein voor een auto van dit formaat. Klap je de bank weg dan geldt hetzelfde: je komt dan tot 1.396 liter en dat is op z’n hoogst acceptabel. Nu is het wel zo dat je in de neus van de auto ook nog een frunk (‘front trunk’) hebt van 150 liter. Tenzij je de AWD-Performance versie hebt natuurlijk want dan schuilt daar die derde elektromotor. Tot slot: de Marvel R mag 750 kilogram, aan de trekhaak hebben. Op zichzelf natuurlijk fijn, maar ook hier geldt dat een ID.4 ruim 1.000 kg mee mag torsen en een Hyundai Ioniq 5 zelfs tot 1.600 kg! 

De MG Marvel R en het milieu

In alle versies heeft de Marvel R een flink accupakket met een capaciteit van 70 kilowattuur, waarmee je afhankelijk, van de uitvoering, tussen de 370 en 402 kilometer ver moet kunnen komen op een lading stroom. Die 402 km geldt voor de standaard versie. Die 370 km voor de extra krachtige Performance. De auto heeft een 11 kW boordlader voor laden aan een openbare laadpaal. Laden duurt dan zo’n zeven uur. Aan een snellader zou hij met maximaal 92 kW kunnen laden en dan in een 40 minuten van 5 procent leeg naar 80 procent vol kunnen laden. Das prima, maar diverse concurrenten doen dat toch sneller. Eigenlijk zie je zo langzamerhand met 125 tot 150 kW laden de nieuwe standaard aan het worden is.