Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Deze (bijna) nieuwe elektrische auto’s koop je met subsidie

De subsidieregeling op nieuwe elektrische personenauto’s is zo’n groot succes dat de pot voor dit jaar al leeg is. Je kunt in 2021 dus geen nieuwe elektrische auto kopen en daarvoor 4000 euro subsidie aanvragen. Toch is het niet onmogelijk om een vrijwel nieuwe elektrische auto te kopen én daar subsidie voor te ontvangen.

Er is namelijk ook een subsidiepot voor de aanschaf van gebruikte elektrische auto’s en die pot is op het moment van schrijven nog lang niet leeg. Het subsidiebedrag is met 2000 euro wel half zo hoog als de subsidie voor nieuwe elektrische auto’s, maar het is meer dan niets. Voor een gebruikte elektrische auto gelden dezelfde eisen als voor een nieuwe: de catalogusprijs mag niet hoger zijn dan 45.000 euro, de actieradius is minimaal 120 kilometer en de auto is geleverd als een elektrisch model en dus niet later omgebouwd.

Aanvullend moet de auto gekocht zijn bij een autobedrijf. Er zijn geen regels hoe oud een auto moet zijn of hoeveel kilometer er op de klok moet staan om als gebruikte auto te gelden. Het enige wat telt is dat de ‘datum eerste toelating’ (het moment dat een auto zijn kenteken krijgt) en de ‘datum tenaamstelling’ niet dezelfde zijn. Elke auto die al een gele kentekenplaat heeft op het moment dat je hem koopt wordt dus gezien als een ‘gebruikte auto’.

Groot aanbod (bijna) nieuwe elektrische auto's

Kijken we in het aanbod van gebruikte elektrische auto’s op ANWB.nl, allemaal auto’s die te koop staan bij autobedrijven, dan blijkt ongeveer tweederde bouwjaar 2020 of 2021 te hebben. Er staan simpelweg heel veel vrijwel nieuwe elektrische auto’s te koop, de meeste met niet meer dan enkele tientallen of honderden kilometers op de teller.

Bekijk het aanbod (bijna) nieuwe elektrische auto's 

Drie redenen voor groot aanbod

Vanwaar dat grote aanbod? Enerzijds vanwege deze subsidieregeling. Als een autobedrijf hun voorraadauto’s alvast inschrijven, dan kom jij als koper in aanmerking voor die 2000 euro subsidie op een ‘gebruikte’ auto. Ook zitten er veel zogenaamde ‘demoauto’s’ bij: exemplaren die de dealer inzet voor proefritten met potentiële kopers. Deze auto’s zijn bovendien vaak rijk uitgerust met opties. De laatste belangrijke reden is dat veel elektrische auto’s in de laatste dagen van 2020 nog op kenteken zijn gezet, omdat zakelijke rijders dan nog vijf jaar gebruik kunnen maken van lagere bijtelling. Als particulier kun je daar echter ook van profiteren omdat de auto in aanmerking komt voor 2000 euro aanschafsubsidie.

Een greep uit het aanbod

We nemen zes uiteenlopende elektrische auto's onder de loep, waarvan er al flink wat exemplaren beschikbaar zijn op kenteken. Sommige modellen zijn nog zo fonkelnieuw dat je je nauwelijks kunt voorstellen dat er al zo veel aanbod is van 'gebruikte' exemplaren. 

Volkswagen ID3

Over geen enkele elektrische auto is vorig jaar zoveel geschreven en gepraat als de Volkswagen ID3. Het moet, na de Kever en de Golf, de derde belangrijke stap in de geschiedenis van Volkswagen worden, maar of dat lukt is maar de vraag. De ID3 blijkt namelijk niet foutloos, met name de software geeft nogal wat problemen. Dat maakt de Volkswagen geen slechte auto, het is een comfortabele machine die met dank aan de flinke 58 kWh-accu ook een heel behoorlijke actieradius heeft. Controleer vooraf op de website van de RDW wat de oorspronkelijke catalogusprijs was. De eerste ID’s zijn verkocht als rijk uitgeruste 1st Edition Plus en met enkele aanvullende opties valt van veel exemplaren de catalogusprijs hoger uit dan 45.000 euro en kun je daardoor geen aanspraak maken op subsidie.

Zoek in het aanbod naar ‘gebruikte’ Volkswagen ID3’s

Kia e-Soul

Vooral de elektrische Kia e-Niro staat vollop in de schijnwerpers, maar helaas vallen de meeste exemplaren met de grote 64 kWh-accu buiten de subsidieregeling omdat de catalogusprijs hoger is dan 45.000 euro. De Kia Soul met diezelfde fijne 64 kWh-accu valt in bijna alle gevallen net onder die 45 mille. Bijna, want we kwamen ook een exemplaar tegen met een catalogusprijs van 45.140 euro en dan val je dus net buiten de boot. Controleer dus altijd vooraf het kenteken bij de RDW en voorkom zo vervelende verrassingen. Het uiterlijk van de e-Soul is opvallend en moet je smaak zijn, maar de prettige rijeigenschappen en de flinke actieradius zullen bij de meeste mensen in de smaak vallen. Het maakt de e-Soul tot een van de toppers uit zijn segment.

Zoek in het aanbod naar ‘gebruikte’ Kia e-Soul’s

Opel Corsa-e

Deze compacte elektrische gezinsauto is ontwikkeld in samenwerking met Peugeot en Citroën en beschikt over een 50 kWh-accu. Helaas is de techniek wat minder efficiënt dan die van Hyundai en Kia en daardoor kom je op een volle lading wat minder ver dan je op basis van de flinke accu zou verwachten: in de praktijk kom je zo’n 250 kilometer ver. In vergelijking met de technisch identieke Peugeot e-208 is de Corsa-e scherp geprijsd en daarmee een interessante optie voor wie de actieradius toereikend is. Het aanbod van ‘gebruikte’ exemplaren is groot, dus een exemplaar dat qua kleur en uitrusting precies aan je wensen voldoet moet te vinden zijn.

Naast de Corsa-e en Peugeot e-208, zijn ook de Opel Mokka-e, Citroën ë-C4 en Peugeot e-2008 uitgerust met dezelfde techniek, evenals een aantal bestelauto’s van Opel, Peugeot, Citroen en Toyota.

Zoek in het aanbod naar ‘gebruikte’ Opel Corsa-e’s

Fiat 500e

Nog maar enkele maanden in Nederland en toch staan er al zo’n honderd gebruikte exemplaren te koop van de gloednieuwe Fiat 500. In de meeste gevallen staat er niet meer dan tien kilometer op de teller, dus je kunt gerust van een nieuwe auto spreken, ook al heb je recht op subsidie voor gebruikte elektrische auto’s. De Fiat 500e is een auto die je niet louter op rationele gronden koopt, voor een compacte auto is hij relatief duur. Wel is hij bovengemiddeld luxe, stijlvol en ook nog eens uitgerust met een voor zijn klasse flinke 42 kWh-accu. Voor zonaanbidders is er ook een Fiat 500C, een semi-cabrio met te openen stoffen dak, maar wel vaste raam en deurstijlen.

Zoek in het aanbod naar ‘gebruikte’ Fiat 500e’s

Renault Zoe

Renault was er vroeg bij met de Zoe, die al in 2012 op de markt kwam. Hoewel het uiterlijk in de jaren slechts op details werd gewijzigd, is de techniek meermaals vernieuwd. Zo heeft het nieuwste model een 52 kWh-accu, ruim tweemaal zo groot als de eerste Zoe’s. Ook kun je snelladen en heeft de auto een sterkere elektromotor. Het is daarmee een geduchte concurrent voor auto’s als de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208. Vanaf bouwjaar 2020 zijn vrijwel alle Zoe’s voorzien van een koopaccu, bij oudere modellen is vaak sprake van een accu op huurbasis. De aanschafprijs is dan lager, maar je bent wel maandelijks een vast bedrag verschuldigd aan Renault voor de accu. De prijsverschillen zijn tweedehands niet meer zo groot als destijds bij een nieuwe Zoe, dus een exemplaar met koopaccu is op termijn al snel de voordeligste keus.

Zoek in het aanbod naar ‘gebruikte’ Renault Zoe’s

Seat Mii Electric

Het Spaanse broertje van de Volkswagen Up Electric en de Skoda Citigo iV is lange tijd niet leverbaar geweest, maar nu is er een flink aanbod van exemplaren op kenteken. Van kale witte instappers tot luxere uitvoering met een lekker kleurtje en wat fijne opties. Dankzij de voor een kleine auto relatief grote accu kom je in de praktijk ruim 200 km op een lading en ook snelladen behoort tot de opties. 

Zoek in het aanbod naar 'gebruikte' Seat Mii Electric's