Eerste rijtest nieuwe Peugeot 308
22 juni 2021 Peugeots compacte gezinsauto heeft een grote mond, maar een klein hartje
In de Peugeot-fabriek in Mulhouse loopt de nieuwe 308 al van de band, maar het duurt nog zeker tot het einde van dit jaar voordat de C-segmenter in de Nederlandse showrooms prijkt. Dankzij een exclusieve eerste kennismaking kunnen we jou vertellen of de compacte gezinsauto het wachten waard is.
Type auto en prijs
De derde generatie van de 308 moet goed maken waar de populaire familiewagen de laatste jaren verstek liet gaan. Hoewel het model zeker successen heeft gekend - bij zijn marktintroductie in 2014 werd de huidige C-segmenter prompt tot Auto van het Jaar uitgeroepen - is zijn leeftijd hem inmiddels aan te zien. De nieuwe 308 breekt radicaal met dat wat ingedutte voorkomen. De compacte gezinsauto voert een soortgelijk brutaal front als de Peugeots 208 en 2008. Met dit verschil, dat de 308 de eerste welp is waarop het nieuwe logo van de fabrikant prijkt. Het vormt het hart van zijn prominente grille. In combinatie met het gespierde lijnenspel geeft dat de auto een agressief voorkomen. Prijzen beginnen bij € 27.790, waarmee de Peugeot niet alleen duurder is dan een Ford Focus (vanaf € 26.795) maar op het moment van schrijven ook een grotere investering vraagt dan een Volkswagen Golf (minimaal € 27.290). Begin 2022 verschijnt er een stationwagenvariant van de 308 op de Nederlandse markt. Er wordt zelfs gesproken over een volledig elektrische versie! Dat zou een belangrijk onderscheid zijn met de concurrentie. Ook Volkswagen verkoopt bijvoorbeeld modellen met een stekker, maar de Golf kan niet louter op stroom rijden. Daarvoor moet je een ID.3 aanschaffen, die een afwijkend uiterlijk heeft. Of je nu een 308 koopt met een elektro- of een benzinemotor: van buiten ziet de C-segmenter er altijd hetzelfde uit.
Hoe rijdt de 308
Wij maakten onze testkilometers met de meest krachtige motorvariant die je vooralsnog kunt krijgen: een 225 pk en 360 Nm sterke, plug-in hybride aandrijflijn, goed voor een trekgewicht van 1.500 kilogram. Die krachtbron kennen we al uit allerlei andere modellen van Peugeot én Citroën, want de fabrikant maakt immers deel uit van het gigantische Stellantis-concern, dat wel 14 verschillende automerken onder diens paraplu heeft. Bij wagens als de 3008, C5 Aircross en DS7 speelt het flinke gewicht van de aandrijflijn de auto’s nog wel eens parten, maar de 308 is natuurlijk een kleinere auto. Lichtvoetig willen we de compacte gezinsauto nog steeds niet noemen, want wanneer je op snelheid een korte oneffenheid neemt, voel je het gewicht van de Peugeot alsnog doorwerken. Minder comfortabel zijn ook de voorstoelen, die korte zittingen hebben. De onderstelafstemming is echter dik in orde: zeer comfortabel, met precies het gewenste vleugje sportiviteit voor wanneer je eens alleen onderweg bent. Over de aanvullende veiligheidsuitrusting kunnen we ons op dit moment alleen in algemeenheden uitlaten: wij reden een zogenaamd pre-productie exemplaar, waarop diverse hulpsystemen nog niet werkten. Bij de marktintroductie zou je echter op aan moeten kunnen van adaptieve cruise control met file-assistentie en een actieve rijstrookassistent. Ook zagen wij in het menu van het infotainmentsysteem zaken voorbij komen als vermoeidheidsherkenning en dode hoek bescherming. Die reddende engeltjes behoren overigens niet allemaal tot de standaarduitrusting: voor een noodremsysteem dat ook op hogere snelheden zelfstandig ingrijpt, ben je bijvoorbeeld aangewezen op de optielijst. Wat we al wel met zekerheid kunnen stellen, is dat het zicht rondom te wensen overlaat. Het glasoppervlak is bescheiden, terwijl de raamstijlen fors uitvallen. Zeker over je schouder zie je daardoor weinig.
De 308 van binnen
Op het moment van onze rij-indruk was het stuur van onze testauto nog deels afgeplakt. Dat kenmerkende nieuwe merklogo werd bijvoorbeeld aan het zicht onttrokken. Ietwat lachwekkend als je het ons vraagt, want één blik op het interieur leert met wat voor auto je van doen hebt. Peugeot is nog altijd de enige fabrikant die kiest voor een bescheiden stuurwiel, waar je overheen moet kijken om de tellers af te lezen. Deze zogenaamde ‘i-Cockpit’ is verder geperfectioneerd, met een driedimensionaal instrumentarium en een infotainmentscherm dat voortaan niet meer bovenaan het dashboard prijkt, maar in het hart van de middenconsole. Wij hebben daar onze twijfels bij, aangezien je voor het bedienen daarvan dan je ogen van de weg moet halen. Peugeot komt je echter tegemoet met een aantal traditionele bedieningsknoppen en de mogelijkheid om op een kleiner tweede scherm een aantal voorkeuzes te programmeren. Dat kan gaan om je thuisadres, maar bijvoorbeeld ook om jouw favoriete radiozender of je ideale temperatuur aan boord. Die nieuwe functionaliteit werkt erg gebruiksvriendelijk. Sowieso is het bedieningsgemak van het infotainment er op vooruit gegaan, omdat het aanraakscherm sneller reageert en je bovendien door de verschillende menu’s kunt ‘vegen’, zoals je dat waarschijnlijk al van jouw mobiele telefoon gewend bent. Ondanks de spierballentaal van zijn lijnenspel is de nieuwe Peugeot wel degelijk bedoeld voor het hele gezin. Afhankelijk van de gekozen carrosserievariant nam de lengte toe met maximaal 11 centimeter, waarvan vooral de passagiers achterin profiteren. Het uitgaande model stond niet te boek als de ruimste in zijn klasse en ook de beenruimte van dit nieuwe model houdt niet over. Maar wie langer is dan gemiddeld, zit op de achterbank in ieder geval met zijn of haar hoofd vrij. De vijfdeurs 308 heeft een kofferbakinhoud van minimaal 412 liter, de SW weet raad met minstens 608 stuks. De hoogte van de bagagebodem is variabel, maar alleen wanneer je kiest voor een conventionele aandrijflijn. Exemplaren met een benzine- én een elektromotor missen daar bergruimte, vanwege het benodigde batterijpakket.
De 308 en het milieu
Peugeot levert de 308 in ons land met verschillende motoren. Behalve de door ons gereden stekkerhybride worden ook twee benzinevarianten en een dieselversie aangeboden. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 110- tot 225 pk. De plug-in hybride variant is straks trouwens leverbaar met verschillende vermogens. Het batterijpakket heeft altijd een omvang van 12,4 kWh, goed voor een theoretisch rijbereik van maximaal 60 kilometer. Standaard laadt de Peugeot met 3,7 kW, maar tegen meerprijs kun je dat tempo verdubbelen. Afhankelijk van die keuze ben je tussen de anderhalf- en zeven uur (!) zoet om de accu’s weer vol te krijgen.
Conclusie
De nieuwe Peugeot 308 lijkt klaar om de concurrentie een stevige dreun uit te delen. Zo ziet de C-segmenter er althans uit, maar bij nader inzien blijkt dat de compacte gezinsauto binnen zijn segment nergens de bakens verzet. Hooguit wat het de beschikbare bagageruimte aangaat. Niet geheel onbelangrijk en hetzelfde geldt voor het strijdlustige uiterlijk van de Peugeot. Want een auto die lekker rijdt, van alle gemakken is voorzien, niet alleen zijn inzittenden maar ook het milieu beschermt én imposant oogt? Daar zijn met gemak de nodige kopers voor te vinden.
Deel deze pagina