Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest MG EHS versus Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

China tegen Japan: stevige stekkerstrijd!

Na het succes van de volledig elektrisch aangedreven MG ZS EV pakt het Chineze merk nu door met een plug-in hybride variant, de MG EHS. We vergelijken hem met de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. De grootste troefkaart van deze gefacelift Japanner: hij heeft de beproefde aandrijflijn van de Mitsubishi Outlander.

Type auto en prijzen

Het is met de MG EHS een beetje zoals met een popgroep die zijn eerste, daverende nummer 1 hit scoort. Leuk, maar wordt het volgende nummer nét zo´n succes. Of blijkt het om een eendagsvlieg te gaan? Met MG is het precies hetzelfde; die geheel elektrische versie, de ZS, verkoopt goed maar gaat dat bij deze stekkerhybride ook lukken? Wat blijft er van zo’n MG over als je niet langer profiteert van die aanlokkelijke prijsvoordeeltjes van de volledig elektrische versie? De EHS is in elk geval duurder dan de volledig elektrische ZS. De plugin hybride is er vanaf € 34.985 waar de EV € 30.985 kost. Opmerkelijk want normaal gesproken zie je vaak het omgekeerde. De MG EHS is er als Edition 1 en als Luxury. Onze testauto is een Luxury. Die kost € 37.985 en is best rijk uitgerust met bijvoorbeeld een panoramadak, dynamische knipperlichten achter – zeg maar net zoals je bij Audi’s vaak ziet – kunstleer, een 10-inch infotainment systeem en Apple Carplay. De auto is er met één type aandrijflijn. Die bestaat uit een 10-traps automaat, één elektromotor en een 1,5 liter viercilinder benzinemotor en samen zijn die goed voor een maximaal vermogen van 258 pk en maar liefst 480 Nm. Het batterijpakket is 16,6 kWh groot en de auto zou puur elektrisch 52 km kunnen afleggen. Garantie: 5 jaar of 150.000 km. En als je ‘m gaat private leasen houd dan rekening met een prijs van rond de 500 euro per maand. Wat de Chinezen slim doen – want MG is Chinees - is dat zij door de naam MG te kopen eigenlijk meeliften op het Europese imago van het van oorsprong Britse merk. Veel mensen zullen niet direct doorhebben dat zij een Chinese auto kopen en geen Engelse. Ook Europees ogen diverse knopjes in het interieur. Ze lijken afkomstig uit een VW of Audfi en dat klopt ook, want de MG komt uit dezelfde Chinese fabriek waar ook diverse VAG producten worden gebouwd – SAIC genaamd (Shanghai Automotive Industry Cooperation). En zo worden er diverse knopjes gewoon gedeeld.

Aandrijflijn van de Outlander

De Eclipse Cross PHEV van Mitsubishi is een stekkerhybride crossover die met een vanafprijs van € 37.990 in het aanbod van het Japanse merk op hetzelfde prijsniveau zit als de Outlander (vanaf 35 mille). Maar waar de Outlander vooral een ruime SUV is, is de Eclipse Cross meer een lifestyle-auto. De Eclipse Cross PHEV vervangt het vorige model. Belangrijkste wijziging zie je aan de achterkant, waar de grote balk die de achterruit in tweeën opdeelde is verdwenen en in het interieur is die onhandige touchpad er niet meer. De Eclipse Cross PHEV is er - de naam zegt het al - uitsluitend als stekkerhybride. De aandrijflijn is één op één overgenomen van de Outlander PHEV en bestaat uit een 2,4 liter benzinemotor en twee elektromotoren, een op de vooras en een op de achteras. Het is dus een vierwielaandrijver. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 13,8 kWh en is dus kleiner dan dat van de MG. Je zou maximaal 47 km op een lading stroom kunnen rijden. Het gecombineerde maximum vermogen is 188 pk/250 Nm. De auto is er in vier versies. Prijzen beginnen bij € 37.990 maar de meest interessante - qua uitrustingsniveau in relatie tot de prijs - is de First Edition. Dat is tevens de auto die wij testen. Die kost € 41.990 en heeft standaard adaptieve cruise control, signalering voor kruisend verkeer achter de auto, een verwarmbare achterbank en dode hoek signalering. Op de Eclipse Cross PHEV zit 5 jaar of 100.000 km garantie. Ga je private leasen dan moet je rekening houden met een prijs van rond de € 600 per maand. Wat we ook even moeten aanstippen is dat het met Mitsubishi in Nederland bergafwaarts gaat. Er gaan geruchten dat het merk binnen twee jaar gaat verdwijnen van de Nederlandse markt. Toch een dingetje want waar laat je dan je onderhoud uitvoeren? Enfin, niemand kan in de toekomst kijken, dus beoordelen wij de auto nu gewoon op zijn merites.

Rijgedrag

Door het lage zwaartepunt – de batterijen liggen in de bodem van de auto – gaat de Eclipse Cross PHEV strak de bocht om. Maar door diezelfde batterijen en de twee elektromotoren merk je ook dat het een erg zware auto is. Pijlsnel is hij dus niet – en dat hoeft ook niet; het is ten slotte een gezinsauto en geen sportwagen. Comfortabel is hij wel. Het verbrandingsproces van de 2,4 liter turbobenzinemotor verloopt via de zogeheten Atkinson cyclus. De technische slimmerik James Atkinson werd geboren in 1882 en wilde een alternatieve motor bouwen voor de bekende Otto-motor zoals wij die nu nog steeds kennen. Atkinsons motor was veel te complex, maar een van de goede dingen van dat ontwerp was de wijze van verbranding. Simpel gezegd: door de inlaatklep tijdens een deel van de compressieslag nog even een open te laten staan, is de compressieslag feitelijk kleiner dan de arbeidsslag. Met een op zichzelf arm mengsel van brandstof en lucht heb je zo toch maximaal profijt van de arbeidsslag. Hierdoor draait de motor dus heel zuinig. Maar dat gaat wel ten koste van de opgewekte kracht omdat de compressieverhouding afneemt. Hij wekt maar 98 pk op. Maar omdat er ook twee elektromotoren zijn, is dat niet zo van belang. Die compenseren dat gebrek aan ‘verloren’ pk’s ruimschoots. De benzinemotor drijft dus vooral een generator aan die stroom opwekt voor de elektromotoren. Pas als de elektromotoren het niet meer alleen afkunnen (bijvoorbeeld boven 135 km/h) en/of de batterij leeg is, wordt de benzinemotor ook verbonden met de aandrijving van de voorwielen. Ook Toyota en Ford maken van deze techniek gebruik op sommige van hun stekkerhybrides. Heel goed bij de Eclipse Cross PHEV is dat je met één druk op de knop geheel elektrisch kunt rijden op het moment dat jíj dat wilt. En kun je stroom bewaren voor een later moment in de rit – iets dat bij veel stekkerhybrides niet kan. Je kunt maximaal 47 kilometer louter op stroom afleggen waarbij de maximumsnelheid dan is begrensd op 135 km/h. Met behulp van flippers aan het stuurwiel of met de pook kun je in 5 standen de mate van regenereren bepalen. Erg goed allemaal, dat is bijna net zoals in een geheel elektrisch aangedreven auto. Verder heeft hij een rijstandenmenu. Van tarmac (sport) tot EV. In die sportstand wordt de auto nogal hijgerig. Zodra je je gasvoet beweegt krijg je een behoorlijk alerte reactie van de aandrijflijn terug. Leuk, maar het past eigenlijk niet bij het karakter van de auto. De Eclipse Cross PHEV mag 1.500 kg aan de trekhaak hebben.

MG gedraagt zich wonderlijk

Bij de MG valt er helaas niets te kiezen. De auto rijdt of geheel elektrisch, of laadt automatisch de batterijen op en bepaalt dan wanneer je weer even elektrisch voort kunt bewegen en wanneer je op benzine rijdt. Er is dus ook maar één rijstand en dat is de stand EV. Net als bij de Mitsubishi helpt de brandstofmotor vooral de elektromotor - hij heeft er maar één - in plaats van dat de elektromotor af en toe bijspringt. Daarbij gedraagt de brandstofmotor zich soms wat wonderlijk. Meermalen hadden wij tijdens onze test dat de benzinemotor om onduidelijke reden kort inhield om meteen daarna weer wat te versnellen. Wat ook heel raar is, is dat kachel van deze stekkerhybride nog werkt met motorwarmte. Hij heeft geen elektrische kachel. En dat betekent dus dat als het koud is de motor soms aanslaat en de EV het even niet doet! Oftewel; in de kou is je verbruik hoger dan bij warm weer! De MG EHS stuurt nogal zwaar en gevoelloos. Niet echt fijn. De vering is mooi soepel maar de dempers zijn juist straf afgesteld. Daardoor voelt hij vooral op korte oneffenheden wat springerig.

Verbruik

Een verbruikscijfer van deze twee auto’s geven is erg lastig. Dat hangt vooral samen met de discipline van de bestuurder om de auto bij een laadpaal op te laden zodra hij de kans krijgt. Wij kwamen bij de Mitsubishi tot een gemiddelde van 1 op 16,6. Netjes, maar als je vaak ritten van minder dan 45 kilometer rijdt en je laadt consequent, kan dat verbruik nog flink omlaag. Dat geldt natuurlijk ook voor de MG. Het gemiddelde brandstofverbruik van de MG bedroeg tijdens onze verbruiksronde 1 op 16,8 wat helemaal niet zo verkeerd is. Maar de kachel hoefde dan ook niet aan! Die ronde is zo’n 200 kilometer lang en leidt van Den Haag naar Airport Lelystad. Heen over de snelweg en terug binnendoor.

Ruimte

Hoewel de MG er vanbuiten misschien wat kleiner uitziet dan de Mitsubishi, is juist de MG net wat groter. Zo is hij 3 cm langer en 7 cm hoger. En dat zie je terug in de binnenruimte. Met de achterbank op z’n plek heb je 448 liter ruimte en met alles weggeklapt 1.375 liter. Maar met de bank op z’n plek heeft de Eclipse Cross meer ruimte dan de MG: 471 liter. Echter: klap je de bank weg dan is het omgekeerde het geval en heeft de Mits bijna 200 liter minder (!) ruimte: 1.108 liter. Bovendien heeft hij geen vlakke laadvloer waar de MG dat wel heeft. Op de achterbak bieden de twee kemphanen nagenoeg evenveel ruimte. Beenruimte is er meer dan voldoende en ook de hoofdruimte is goed. Vooral bij de MG is dat opmerkeliojk, want die heeft een panoramadak en dat gaat vaak ten koste van de hoofdruimte. Beide auto’s hebben geen middentunnel zodat je prima met z’n drieën achterin kan zitten. Wat ze ook gemeen hebben zijn het ontbreken van een tildrempel, een dubbele bagagebodem waar je de laadkabel in kunt opbergen en verstelbare rugleuningen van de achterbank. Bovendien is de achterbank van de Mitsubishi optioneel verschuifbaar.

Veiligheid

Beide testauto’s hebben standaard opvallend veel veiligheidszaken en aanvullende rijhulpsystemen standaard aan boord. Alleen is de werking ervan niet altijd even feilloos. Zo heb je bij de Mitsubishi een rijstrookassistent, maar die houdt de auto niet automatisch binnen de lijnen. Hij geeft alleen een luide piep als je uit je rijstrook dreigt te geraken. Hij heeft wel adaptieve cruise control, maar beperkt autonoom rijden op de snelweg gaat dus niet. De MG heeft wel een actieve rijstrookassistent in combinatie met adaptieve cruise control en je kunt dus beperkt autonoom rijden. Werkt allemaal prima. En wat ook goed is: de auto heeft standaard een 360 graden camera en als je bij een kruising staat en je knippertje aan doet, geven de camera’s weer wat er naast de auto gebeurt. Beide auto’s hebben fikse dode hoeken, vooral schuin naar achteren. Ook de Mitsubishi heeft een camera, maar alleen voor achteruitrijden.

Gebruiksgemak

Dit zijn gezinsauto’s dus we verwachten veel gebruiksvriendelijke zaken. Hoe zit dat bij de MG? Eigenlijk wel goed. Zo heb je voldoende bakjes en vakjes en bekerhouders en heb je zowel voor- als achterin twee keer een USB-aansluiting. Verder is er Apple Carplay. Het infotainmentscherm zit keurig hoog maar je moet wel erg hard op het scherm drukken voordat het reageert. Je vindt er de nodige informatie over het verbruik en het laden. In het digitale instrumentarium vind je dan ook nog een boordcomputer. Maar alles bij elkaar is er zoveel in dat instrumentarium gepropt dat alle letters en cijfers erg klein zijn. Wat irritant is, is dat het beeld van het head-up display (projecteert rijgegevens in de voorruit zodat je je ogen niet van de weg hoeft te halen) niet is af te stemmen op mensen die langer zijn dan pakweg 1 meter 85. De rugleuning van de achterbank van de MG is verstelbaar. Maar de zittingen van zowel de voorstoelen als de achterbank zijn aan de korte kant. De afwerking is helemaal niet verkeerd; er zijn zachte materialen gebruikt en het geheel ziet er modern en verzorgd uit. Aan een publieke laadpaal heeft de MG vijf uur nodig om weer vol te geraken.’

Achter het stuur van de Eclipse Cross PHEV valt op dat ook hier keurig zachte materialen zijn gebruikt. Wel is het aanraakscherm wat betreft lay-out niet meer helemaal van deze tijd. Hij staat wel mooi hoog op het dashboard wat de bediening ten goede komt. Hadden we in de vorige versie nog de klacht dat je hard op de diverse knoppen moest drukken, dat is nu verholpen. Stap je achterin de Mitsubishi dan valt op dat de portieren erg haaks op de koets staan wat de instap vergemakkelijkt. Trek overigens wel je hoofd goed in anders stoot je die tegen de lage daklijn. Ook hier voldoende bakjes en vakjes. Nieuw is naast Apple Carplay nu ook Android Auto. In de achterbak vind je – hoe handig is dat! – een e230 Volt stopcontact. Die activeer je met het wat mysterieus klinkende knopje 1500W op het dashboard. De Mitsubishi kan snelladen met een ChaDeMo aansluiting. Heel goed, die zie je niet zo vaak bij een stekkerhybride. En de auto is voorbereid op het teruggeven van stroom aan het net. Aan een publiek laadpunt heeft de Eclipse Cross PHEV 6 uur nodig, koop je de optionele boordlader dan doet hij er vier uur over. Snelladen is in 25 minuten gepiept.

Winnaar

Een winnaar aanwijzen is best lastig. Zo zijn beide auto’s keurig zuinig en hebben ze flink wat binnenruimte. Maar de MG is op een aantal vlakken net wat beter. Hij biedt net wat meer hoofdruimte en bagageruimte maar qua afwerking en rijbeleving is de Mitsubishi weer wat beter. De MG ziet er prima uit, vanbinnen oogt het allemaal modern. Maar is ‘prima’ goed genoeg als je 37 mille op tafel legt? Of anders gezegd: ben je niet beter af als je vier mille meer op tafel legt en die Mitsubishi koopt? Hoewel de verschillen klein zijn slaat de meter door naar de Mitsubishi. En dat heeft vooral te maken met zijn aandrijflijn, het feit dat hij kan snelladen, voor bereid is op de toekomst en dat hij meer verfijning aan de dag legt in besturing en veercomfort.

 

Lees ook de afzonderlijke test van deze auto´s

MG EHS

Mitsubishi Eclips Cross PHEV

 

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV en de MG EHS.

https://www.anwb.nl/auto/kopen/zoeken/merk=MG/model=EHS