Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Kia Sorento versus Seat Tarraco

Ruimtewagens: Van 5 tot 7

De ultieme gezinsauto is een grote SUV mét een stekker. Daarvan zijn er niet zo heel veel op de markt. We kennen weliswaar de Peugeot 5008 en de Skodia Kodiaq als grote SUV, maar die hebben geen stekker. Dat hebben de Seat Tarraco en Kia Sorento wel. En ze hebben 5 tot 7 zitplaatsen.

Type auto en prijzen

De Kia Sorento is er als normale hybride en als plugin-hybride. Wij testen hier de versie mét een stekker. De gewone hybride is er vanaf 46 mille, onze stekkerhybride is er vanaf € 49.595. Dat prijsverschil vind je terug in bijvoorbeeld de aandrijflijn. Want deze plugin-hybrid is in tegenstelling tot de gewone hybride een vierwielaandrijver. De Kia Sorento is er in 4 uitrustingsniveau’s. Bestel je de goedkoopste dan is het altijd een vijfzitter, bestel je een van de andere versies dan is het altijd een zevenzitter. Standaard heeft elke stekkerhybride-Sorento een uitgebreid veiligheidssysteem met onder meer een noodstopsysteem en actieve cruise control, een achteruitrijcamera en Apple Carplay. Onze testauto is de duurste versie, de Executive Line. Die is dan ook nog eens voorzien van een zelfnivellerende achtervering, nappa leder, HUD en een 360 graden camera. Prijs: € 58.595. Overigens doet Kia niet aan opties. Nou ja, er is er eentje: metallic lak. Kost 995 euro.

De Seat Tarraco is een stuk soberder van uiterlijk. Maar ook de prijzen zijn soberder. Kies je voor een stekkerhybride dan is het altijd een business-uitvoering. De Tarraco 1.4 Hybrid Xcellence PHEV Business Intense kost € 43.990. En onze testauto, de nog luxer uitgevoerde FR PHEV Business Intense kost € 45.750. Das nog altijd 7 mille verschil met de Kia want voor een eerlijk vergelijk qua uitrusting zou je de Sorento als DynamicLine moeten hebben (€ 52.595). Ook de Tarraco heeft altijd Apple Carplay, een 360 graden camera, uitgebreide aanvullende rijhulpsystemen waaronder een file-assistent en een noodstopinstallatie en adaptieve onderstelregeling standaard. Niet verkrijgbaar op de stekker-Tarraco (en wel op de Kia) zijn vierwielaandrijving, een derde zitrij en een head-up display. Kies je een gewone benzineversie van de Tarraco dan kost die derde zitrij je nog áltijd 965 euro extra! De Kia heeft zeven jaar garantie, de Seat 4 jaar.

Ruimte

Dat de Seat Sorento PHEV geen derde zitrij heeft komt door de aanwezigheid van de elektromotor en door de batterij. En de Seat Tarraco is sowieso kleiner dan de Kia Sorento. De Kia is 4,85 meter lang, de Seat Tarraco komt tot 4,73. Dat merk je vooral in de kofferbak. Achterin zit je er trouwens gewoon goed. Er is wel een middentunnel dus de middelste passagier zit wat ongemakkelijk. Maar je hebt in de Tarraco meer dan genoeg beenruimte en ook de hoofdruimte is in orde – zeker wanneer je weet dat de testauto een schuifdak heeft. Maar de laadbak is beduidend kleiner. Met de achterbank op z’n plek is er 700 liter bagageruimte en met de bank plat 1.775 liter. Dat is veel maar de Kia Sorento gaat nog een stap verder. Die heeft een laadruim van 809 liter. Klap je alles weg dan kom je tot maar liefst 1.992 liter. Dat is dus respectievelijk ruim 100 en 200 liter meer! De zitruimte achterin de Kia is dik in orde. Er is een fractie minder beenruimte dan in de Seat maar er is weer net wat meer hoofdruimte. En er is geen middentunnel dus je kan er echt met z’n drieën zitten. De derde zitrij is overigens alleen voorbehouden aan kinderen. Vernuftig is in dit kader een knop waarmee je als bestuurder je stem kan laten horen over de achterste luidsprekers. Omdat dit zo’n lel van een auto is. Handig om je kroost tot de orde te roepen!

Rijgedrag

Het rijgedrag van de Sorento is afgestemd op een comfortabele rit, zonder dat de auto week of deinerig aanvoelt. Hij is kortom prima geveerd en gedempt. Zowel lange als korte oneffenheden worden netjes verwerkt. De besturing is voor het type auto prima. Met voldoende precisie en gevoel. In wat sneller genomen bochten heeft de (hoge) auto gelukkig niet de neiging heel erg te gaan overhellen maar hij wil wel graag rechtdoor. Onderstuur heet dat. Staat tegenover dat hij vierwielaandrijving heeft en dus extra veel grip. De Sorento heeft diverse rijstanden waaronder Zand, Modder en Sneeuw. Maar ook Eco, Sport en… Smart! Als je Smart activeert zou de auto optimaal moeten omgaan met zijn stroom – al is lastig te definiëren wat dan ‘optimaal’ is. Enfin, tijdens de gebruikelijke verbruiksronde van Den Haag naar vliegveld Lelystad en vice verse haalden we een verbruik van 1 op 5,0. Overigens kan de Sorento maximaal 57 km louter op stroom rijden. Het batterijpakket is met 13,8 kWh wat groter dan dat van de Tarraco. Het gecombineerde vermogen luidt 265 pk en 350 Nm koppel. Meer dan voldoende dus. De motor reageert alert op bewegingen van het gaspedaal. Tot slot, de automaat schakelt soms niet helemaal vloeiend terug. Dat doet de Tarraco met zijn DSG vloeiender. Waar de Kia ook wat punten laat liggen is bij het regenereren (terugwinnen remenergie). Dat doet ie namelijk nauwelijks. In tegenstelling tot de Tarraco. De fabrikanten van deze twee auto’s geven een verbruik op van 1,9 (Seat) en 1,7 liter (Kia) per 100 kilometer. Das natuurlijk puur theoretisch, maar het is wel zo dat als je alleen maar ritjes rijdt van minder dan zo’n 45 kilometer (Kia 57, Seat 48 km) – woon-werk bijvoorbeeld – en steeds laadt, dat je dan het verbruik wel heel erg omlaag kan krijgen. Beide auto’s zijn aan een publiek laadpunt na 4 uur weer vol. Tijdens de verbruiksronde kwam de Tarraco tot een verbruik van 1 op 5,1 liter per 100 km. Bijna identiek aan de Kia dus. De Tarraco is wat aan de stevige kant qua vering en demping. Grote hobbels worden mooi weggefilterd maar bij kleinere hobbels lijkt het net alsof de boel niet wil inveren. De koets is dan de hele tijd in beweging. Alsof je het wegdek kopieert. De auto is ook rumoeriger dan de Sorento. De benzinemotor in de Tarraco is een 1.4 TSI viercilinder. Die werkt samen met een elektromotor en een 12,8 kWh grote batterij. De aandrijfkracht wordt overgebracht door een zeer snel en schokloos schakelende DSG-bak. Om remenergie te regenereren kun je de bak in de B-stand zetten (van Brake). Je voelt dan iets meer tegendruk bij gasloslaten en kan de auto met één pedaal rijden - al zijn er stekkerhybrides die sterker regenereren. Goed is de EV-knop. Die stelt je niet alleen je in staat maximaal 48 km louter op stroom te rijden, je activeert tevens een menu waarin je de stroom kan bewaren. Zo kun je het gebruiken wanneer jij dat wil. Dus bijvoorbeeld niet op de snelweg maar wel in de bebouwde kom. Die EV-knop valt net als de sportstand-knop helemaal weg achter de pook. En juist de knoppen die je tijdens het rijden niet gebruikt – die van de parkeerautomaat en de 360 camera – zit nog wel in het zicht. De besturing ten slotte is prima, al had er wat meer gevoel in het geheel mogen zitten.

 

Veiligheid

De Kia Sorento is uitgerust met een hele reeks rijhulpsystemen. Zo kun je dankzij de adaptieve cruise control en de rijstrookassistent op de snelweg min of meer autonoom rijden. Het systeem houdt de auto keurig binnen de lijnen en remt – dankzij de fileassistent - indien nodig af tot en met stilstand. Kia belooft dat de noodstop-assistent remt voor auto’s, maar ook voor fietsers en voetgangers. Die ACC is trouwens heel voorzichtig afgesteld. Pas als een voorganger helemaal uit beeld is neemt de auto weer de voor-ingegeven snelheid aan. Dat duuuuurt! Nieuw foefje bij de dode-hoek-bewaking op de Sorento is, dat zodra je je knipperlicht aan doet, een van de klokken in het instrumentarium even verandert in een beeldscherm waarop je ziet wat er in de dode hoek van de auto gebeurt. Dat werkt erg goed. De camera van dit systeem hangt onder de buitenspiegel. Verder heeft de Sorento standaard een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto en een uitstapbeveiliging – waarbij de deur niet open kan als er een auto of fietser nadert. Ook de Tarraco heeft een indrukwekkende reeks rijhulp- en veiligheidssystemen. Ook hier een rijstrookassistent, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, een file-assistent en adaptieve cruise control. Het werkt ook allemaal naar behoren. Vooral de rijstrookassistent werkt mooi. Soms wil een auto nog wel eens tussen de lijnen gaan zwalken, maar daarvan heeft deze Seat geen last. Hij mist een head-up display.

Gebruiksgemak

De Sorento is een goed doordachte auto. Bij alle zitplaatsen vind je een bekerhouder en USB-aansluiting (dat zijn er 9 in totaal!). En ook op de achterbank is stoelverwarming en zelfs op de derde zitrij kan je de airco bedienen en heb je bekerhouders. Ook goed: Op de zijkant van de leuning van de bijrijdersstoel zitten twee knoppen waarmee je deze stoel elektrisch, vanaf de achterbank, naar voren kunt schuiven. Heel handig en iets wat je eigenlijk alleen tegenkomt in directielimousines. Er zijn twee plekken waar je de rolhoes (waarmee je bagage aan het zicht onttrekt) kunt opbergen als je die niet gebruikt. EDentje achter de achterbank en eentje achter de derde zitrij. Voorin zit je uitstekend. Zit je in je eentje voorin dan kun je met de knop ‘Driver Only’ zorgen dat de airco alleen jouw plek verkoelt of verwarmt. Dat spaart energie. De Tarraco heeft iets soortgelijks. Hij herkent aan het gebruik van de gordelsluiting of er iemand op de passagierstoel zit en of hij de airco daar moet gebruiken. Het infotainmentscherm in de Kia Sorento is breed en is hoog op het dashboard gemonteerd. De menustructuur in het infotainmentscherm is logisch. Kijk je in de binnenspiegel dan zie je meteen wat een lel van een auto de Sorento is. Gelukkig is er een 360 graden camera, wat bij manoeuvreren een uitkomst is. Het materiaalgebruik is gezien de prijs van de auto in orde, maar ook niet meer dan dat. Alles dat je met je handen aanraakt (deurhendels, middenarmsteun, stuurwiel) is van zachte materialen of leer. Maar wat je niet aanraakt is meteen ook van knalhard plastic. Dat, samen met de nogal glanzende middenconsole, geven de auto een net wat goedkopere aanblik dan bijvoorbeeld een Peugeot 5008, die er van binnen juist heel gelikt en strak afgewerkt uitziet. De Seat Tarraco is eerder sober dan gelikt. Het nadeel daarvan is dat je nou niet direct het gevoel hebt in iets heel speciaals te stappen. Aan de andere kant weet je wel precies wat je kunt verwachten. Geen rare fratsen en gekkigheden: alle bedieningen zitten op logische plaatsen en laten zich eenvoudig bedienen. Er is een groot, goed afleesbare infotainmentscherm. Aan de lay-out van de schermen kun je wel zien dat de Tarraco al wat langer meegaat. Ook is de menustructuur niet altijd even logisch en moet je sowieso veel door menu’s heen. Goed is de in twee ongelijke delen verschuifbare en verstelbare achterbank, met verwarming op de buitenste zittingen. Daarop vinden drie volwassenen prima een plaats. Je hebt een stroompunt en 2x USB en je kan de temperatuur er regelen. Aan de rugleuningen van de voorstoelen vind je klaptafeltjes met een uitklapbare bekerhouder. Behalve als je sportstoelen hebt besteld, zoals 'onze' FR-versie.

Beide auto’s hebben een verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuningen. De derde (optionele) zitrij is alleen bedoeld voor kinderen maar die twee extra stoeltjes zakken wel heel mooi weg in de bodem, waarna je een fikse vlakke laadvloer hebt. Er zijn bij beide auto’s dan wel kieren zichtbaar waarin kleine spullen kunnen vallen. De rugleuningen klap je in één simpele handbeweging weg. Heel gebruiksvriendelijk. Bij de Sorento is geen aparte ruimte om de laadkabel in op te ruimen. Die slingert gewoon door de achterbak. De Seat Tarraco heeft daar wel een ruimte voor. Tot slot de trekgewichten. De Sorento mag 1.500 kg aan de trekhaak hebben, de Seat Tarraco maar liefst 2.000 kg!

Conclusie

De Kia Sorento en de Seat Tarraco zijn aan elkaar gewaagd terwijl ze tegelijkertijd op sommige punten best verschillen. Zo heeft de Sorento die derde zitrij, maar mag de Seat Tarraco liefst 500 kg meer aan de trekhaak hebben. Daar staat tegenover dat de Kia Sorento beduidend meer laadruimte heeft en betere gebruiksmogelijkheden. Belangrijkste overeenkomsten tussen de twee kemphanen zijn de standaard rijke veiligheidsuitrusting, de prettige rijbeleving en het keurige brandstofverbruik – mits je de auto’s geregeld aan de laadpaal hangt. Het hete hangijzer is uiteindelijk de prijs. Hou je geld in je zak en neem je genoegen met de wat soberdere en minder grote Seat Tarraco? Of laat je het breed hangen en ga je voor die ruime en zeer gebruiksvriendelijke Kia Sorento? Wij gaan voor de Kia, maar we begrijpen het als je van die 7,5 mille prijsverschil lekker luxe op vakantie gaat!