Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Waarom zie ik zoveel pick-ups onderweg?

22 juli 2021 Amerikaans werkpaard rukt ook in Nederland op als bedrijfswagen

Steeds meer ondernemers verkiezen een pick-up boven een bestelbusje. Wij zochten uit waarom ze dat doen en of particuliere autobezitters daar problemen mee moeten hebben.

Met een lengte van vijfeneenhalve meter is de ruige Ford Ranger Raptor een markante verschijning. De pick-up staat in ons land gebroederlijk tussen de Fiesta en de Focus in de showroom, maar wordt uitsluitend op grijs kenteken verkocht. Zo’n Amerikaans werkpaard kost dik 47 mille, zonder belastingen. En juist daar zit ‘m de kneep.

Fiscale voordelen

Geen BTW, geen BPM, minder dan de helft aan verschuldigde wegenbelasting, onderhoudskosten opvoeren als een aftrekpost: als zelfstandig ondernemer moet je weliswaar hard werken, maar op automobiel gebied brengt die status de nodige fiscale voordelen met zich mee. 

Uiteraard gaat voor niets de zon op: om te profiteren van alle belastingvoordelen, moet de Ford aan allerlei eisen voldoen. De Nederlandse overheid voert voor ieder type bedrijfswagen een eigen regelgeving. Pick-ups staan te boek als een ‘bestelauto met open laadbak’. De overgebleven laadruimte moet tenminste tweemaal de lengte van de cabine bedragen. 

Laadbak verlengen

In het geval van de Ranger is dat niet het geval. Dan kun je twee dingen doen: de laadbak verlengen of de achterbank er uit halen. Er bestaat nog een derde optie: kiezen voor een geweldenaar als de RAM 1500 TRX. Die pick-up is met een lengte van bijna zes meter zó groot, dat hij zelfs met een extra zitrij nog aan de gestelde eisen voldoet. 

Met hun gigantische afmetingen mag je stellen dat pick-ups niet de meest praktische bedrijfsvoertuigen zijn. In een bestelbus kun je daarnaast meer bagage kwijt. Maar het trekgewicht van zo’n Amerikaanse ‘truck’ bedraagt zomaar 1.000 kilogram meer dan bij een reguliere bedrijfsauto. Bovendien kom je er overal mee. De Raptor en de TRX die wij voor deze productie mochten lenen, zijn gemaakt om op hoge snelheid door de woestijn te denderen. Dan moet een weiland in de Hollandse klei ook wel lukken!

Standaard stoelventilatie

Een beetje bestelbus kost tegenwoordig ook zo maar 36 mille exclusief alle belastingen. En dat is er dan nog eentje zonder achterbank! Het voordeel van zo’n pick-up is dat je er ook moeiteloos jouw gezin in kunt vervoeren. In het grootst mogelijke comfort zelfs, want zaken als stuurverwarming, stoelventilatie en een dikke stereo behoren vaak al tot de standaarduitrusting.

Pick-ups zijn tegenwoordig niet alleen meer veilig voor wie er in zit. Sinds de botsproefinstantie Euro NCAP in 2008 begon met het testen van dit soort bedrijfswagens, zijn er flinke stappen gemaakt. Van de Ford Ranger bestond in 2008 ook al een versie. Die auto scoorde abominabel, maar het huidige model behaalde de maximale veiligheidsscore. Daarnaast kun je op dit soort werkpaarden tegenwoordig dezelfde rijhulpsystemen bestellen als op een reguliere personenauto.

Dorstige types

Aan een ander heikel punt wordt momenteel hard gewerkt. Dat betreft de schadelijke uitstoot van de grote, dorstige motoren onder de kap. Een model als de RAM TRX verbruikt in het gunstigste geval 1 op 5, wanneer je er geen LPG-installatie in monteert. Stellantis, het autoconcern waartoe RAM behoort maar waar ook fabrikanten als Peugeot, Fiat en Opel deel van uitmaken, heeft echter aangegeven op afzienbare termijn met een volledig elektrische versie van de pick-up te komen. Ford verkoopt een dergelijke uitvoering al van de grotere broer van de Ranger.

Volle mep

Dat neemt niet weg dat er ook voor dit soort auto’s bijtelling moet worden betaald, wanneer je ze voor privé-kilometers inzet. En die kosten worden berekend over het complete aanschafbedrag, dus inclusief alle belastingen! In het geval van onze woeste RAM heb je het dan al gauw over twee ton of meer. Maar het kan nog erger: niemand belet je om als particulier een auto op grijs kenteken aan te schaffen. Alleen betaal je dan sowieso de volle mep. Het kan heel goed zijn dat we ook in de komende jaren steeds meer pick-ups gaan tegenkomen onderweg. Maar vanwege hun gepeperde prijskaartjes zullen de wegen er zeker niet mee dicht slibben.

Zelfstandig ondernemer? Lees meer over Wegenwacht Zakelijk