Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Renault ZOE en Dacia Spring scoren slecht in Euro NCAP botsproeven

Bij de laatste crashtests van 2021, uitgevoerd door Euro NCAP, zijn voor het eerst sinds lange tijd flinke onvoldoendes gevallen. De Renault ZOE verliet het testcenter zelfs sterrenloos. De Dacia Spring kreeg 1 van de 5 sterren. Zeven andere modellen gingen met 5 sterren naar huis, twee met 4 sterren.

De laatste jaren grossieren de auto’s die door Euro NCAP op crashveiligheid worden getest in 4 of 5 sterren, daarmee aangevend dat de autofabrikanten veiligheid hoog in het vaandel hebben staan. Deze keer nemen de BMW iX, de Genesis G70 en GV70, de Mercedes-Benz EQ en EQS, de Nissan Qashqai, de Škoda Fabia en de Volkswagen Caddy 5 sterren mee naar huis. De elektrische Fiat 500e en MG Marvel R scoorden net iets lager, maar behoren met 4 sterren nog altijd tot de veiligste auto’s op de markt.

De secretaris-generaal van Euro NCAP, Michiel van Ratingen, is dan ook zeer te spreken over de merken: “Het is toe te juichen dat deze fabrikanten hun klanten de veiligheid geven die ze van  hun merk verwachten. De resultaten maken weer eens duidelijk dat veiligheid een zaak is van goede technische ontwikkelingen en in mindere mate van het type aandrijving of verkoopprijs.”

Des te opvallender is het dat twee modellen aan de andere kant van het spectrum opvallen en dat dit bovendien modellen zijn van hetzelfde concern: de Renault ZOE en de Dacia Spring. Dit terwijl het juist een Renault was die voor de eerste keer het maximale aantal sterren in de wacht sleepte, de in 2001 met 5 sterren gewaardeerde Laguna.

Volledig elektrisch

De in de test gebruikte Dacia Spring en Renault ZOE zijn beide volledig elektrische modellen. De ZOE is al sinds 2013 op de markt en kreeg in de jongste generatie weliswaar verbeteringen aan het accupakket mee, maar op veiligheidsgebied werden geen verbeteringen doorgevoerd. Sterker nog, de zijairbag die in het vorige model borstkas én hoofd beschermde, beperkt die bescherming nu tot alleen de borstkas. Volgens Euro NCAP scoort de jongste ZOE bovendien slecht in bescherming van de inzittenden in het algemeen, biedt het model slechte bescherming voor kwetsbare weggebruikers en ontbeert de ZOE zinvolle preventieve veiligheidstechnologie. De auto scoorde te weinig punten om ook maar een enkele ster te halen.

De prestaties van de Dacia Spring crashtest wordt door Euro NCAP als problematisch omschreven. Bij een frontale botsing ontstaat een hoog risico op levensbedreigende verwondingen van de borst van de bestuurder en het hoofd van achterpassagier. Bij een zijdelingse aanrijding is de borstbescherming marginaal. Deze middelmatige botsbescherming en de slechte preventietechnologie resulteren daarom in een beoordeling van slechts 1 ster.

Cynisch

Van Ratingen is daarom niet mild in zijn commentaar: “Niet alleen hebben deze modellen standaard geen actieve veiligheid aan boord, ook de bescherming van de inzittenden is slechter dan elk ander voertuig dat we de afgelopen jaren hebben getest. Het is cynisch om een voertuig aan te bieden dat betaalbaar groen is, maar wel komt met een hoger risico op letsel bij een ongeval.”

Alle crashtesten

Kijk voor meer informatie over alle uitgevoerde crashtesten en beoordelingen op de website van Euro NCAP.