Megatest EV's: deze elektrische auto’s zijn het ruimst

Tot 40 mille zijn dit de elektrische auto's met de meeste binnenruimte

In de Kampioen van oktober vergeleken we 11 elektrische auto’s tot 40 mille. Dit zijn de testkandidaten met de meeste binnenruimte.

In de prijsklasse tot veertig mille kun je terecht voor stadsmini’s, kleine gezinsauto’s, compacte middenklassers en semi-terreinwagens, alle voorzien van een elektromotor. Afgelopen zomer beproefden we 11 van deze uiteenlopende modellen. Daarbij namen we ook de geboden binnenruimte onder de loep.

Geen dubbele kofferbakken

Omdat een elektromotor minder plek inneemt dan een conventionele krachtbron, bestaan er EV’s die op de plek van de oorspronkelijke motorruimte een extra bagagecompartiment bieden. Dergelijke elektrische auto’s zijn echter niet te koop onder de 40 mille. In die prijscategorie moeten je spullen gewoon achterin en nergens anders.

Gelukkig lever je geen kostbare liters laadruimte in ten opzichte van een personenwagen op benzine of diesel. Behalve een elektromotor heeft een EV ook een batterijpakket nodig. Dat weegt het nodige en krijgt doorgaans een plekje toebedeeld onder de inzittenden. Zou je die accu’s namelijk in de kofferbak leggen, dan heeft dat niet alleen gevolgen voor het gebruiksgemak maar ook voor het rijgedrag!

Best groot voor een hatchback!

Helaas hebben we zowel in de Kampioen als op YouTube de verkeerde EV aangewezen als ruimste gezinsauto. Want het blijkt bij nader inzien niet de Nissan Leaf waarin je de meeste bagage kwijt kunt, maar de MG ZS! Dat neemt niet weg dat Nissan een prestatie van formaat levert. Zo’n MG is een halve terreinwagen, de Leaf ‘slechts’ een hatchback. Desondanks geeft de compacte middenklasser een hoop grotere auto’s het nakijken!

Dat geldt overigens niet op de achterbank. Dat je in de Nissan veel spullen mee kunt nemen is één ding, maar je wilt geen vrienden of familieleden thuis hoeven laten. De Leaf heeft een uit de kluiten gewassen middentunnel, waardoor je achterin maar twee volwassen passagiers kwijt kunt. In de MG speelt het panoramadak de inzittenden parten: wie lang van stuk is, kan daar niet rechtop zitten.

Met zonder achterbank

Ieder lichaam is anders, dus welke EV de meeste ruimte biedt op de achterbank, is persoonsgebonden. We kunnen alleen de Smart EQ ForTwo Cabrio uitsluiten: die auto hééft namelijk geen achterbank. Op basis van zijn bescheiden buitenmaten zou je misschien ook verwachten dat de kofferbakinhoud tegenvalt, maar in dat geval kom je bedrogen uit. Het is namelijk niet de Smart, maar de Honda e waarin je de minste spullen kunt opbergen.

Alle 11 elektrische auto's op een rij

Hieronder vind je onze ‘Top 11’ wat het de beschikbare bagageruimte aangaat:

  1. MG ZS EV: minimaal 448 liter bagageruimte 
  2. Nissan Leaf: minimaal 400 liter bagageruimte
  3. Renault Zoe: minimaal 380 liter bagageruimte 
  4. Mazda MX-30: minimaal 366 liter bagageruimte
  5. Hyundai IONIQ electric: minimaal 350 liter bagageruimte
  6. Hyundai Kona electric: minimaal 332 liter bagageruimte
  7. Opel Corsa-e: minimaal 309 liter bagageruimte
  8. Peugeot e-208: minimaal 265 liter bagageruimte
  9. Smart EQ Fortwo Cabrio: minimaal 260 liter bagageruimte
  10. Mini Electric: minimaal 211 liter bagageruimte
  11. Honda e: minimaal 171 liter bagageruimte

Bekijk onze complete megatest