Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Renault Captur vs. Skoda Kamiq

17 juli 2020 De Renault biedt meer handigheidjes, de Skoda de meeste binnenruimte

Skoda maakt met de Kamiq een comeback in het segment kleine crossovers. De hoge gezinsauto treft in dit vergelijk de nieuwste generatie Renault Captur tegenover zich. Is de Tsjech ditmaal wél een blijvertje?

Ruimte

De beenruimte achterin de crossover was altijd al op orde, maar de toegenomen lengte zorgt er in combinatie met de verschuifbare achterbank voor, dat jij je achterin een directieauto waant. De hoofdruimte is er ook op vooruit gegaan, omdat de daklijn voortaan verder doorloopt. Drie achterpassagiers onderbrengen vormt een uitdaging, aangezien de middenconsole ver naar achteren steekt en de Captur daarnaast een flinke middentunnel heeft. In de kofferbak vind je een hendel, waarmee je vanuit de laadruimte de achterbank kunt verplaatsen. Dankzij een verstelbare bagagebodem ontbeert de Renault een tildrempel en kun je eenvoudig een vlakke laadvloer creëren. De kofferbakinhoud gaat er met de komst van een nieuwe modelgeneratie met sprongen op vooruit: voortaan past er geen 377-, maar 536 liter achterin.

Bij Skoda hoef je niet te kiezen tussen extra bagageruimte of meer ruimte voor je knieën: de Kamiq biedt het namelijk alletwee! De kofferbak is minimaal 400- en maximaal 1.395 liter groot. Onze testauto heeft geen variabele bagagebodem, maar die is tegen meerprijs wel verkrijgbaar. Een aanrader, want de Skoda moet het nu zonder vlakke laadvloer stellen. Je kunt er zelfs voor kiezen om de rugleuning van de passagiersstoel plat te leggen, maar die optie moet eveneens uit de accessoiresfolder komen. Op de achterbank zit je als een vorst. Ook hier blijft het bij twee passagiers, vanwege de forse middentunnel.

Rijgedrag

Skoda behoort tot de Volkswagen Groep en dat moederbedrijf hanteerde altijd strakke regels wat het de positionering van hun volumemerken aan ging. Seat was de sportieveling van de familie, Volkswagen de alleskunner en Skoda richtte zich primair op rijcomfort. De Kamiq is echter al het tweede model binnen korte tijd, dat met een optioneel sportonderstel wordt aangeboden. Het zat ook onder onze testauto geschroefd, die verder is voorzien van een 115 pk en 200 Nm sterke, driecilinder benzinemotor. De krachtbron heeft 1.0-liter inhoud, in combinatie met een handgeschakelde zesbak die zich uitstekend van zijn taak kwijt. Onze testuitvoering beschikte over sportstoelen, die er niet alleen mooi uitzien, maar ook een aangename zijdelingse steun bieden. De zitting is alleen wat lang voor wie kort van stuk is; bovendien kun je de stoel niet kantelen, waardoor de zit wat vlak aanvoelt. Op de snelweg is de Skoda aangenaam stil; je hoort alleen wat rijwind rond de spiegels. Een kritiekpunt betreft de achterwielophanging, die wat minder verfijnd werkt dan we van Volkswagen-producten gewend zijn. Ook met zo’n optioneel sportonderstel is de Kamiq aan de achterzijde (te) zacht gedempt, waardoor je van een verkeersdrempel nog eens extra na kunt genieten.

De nieuwe Captur staat op hetzelfde platform als de Clio, die eerder dit jaar aan het publiek werd voorgesteld. De Fransen hebben wel aan het chassis moeten sleutelen, want de crossover is hoger en er zitten grotere wielen onder gemonteerd. Die hebben een diameter van 18-inch. De versie die wij hebben gereden, had een 130 pk en 240 Nm sterke benzinemotor onder de kap. In ons geval was die krachtbron gekoppeld aan een zeventraps automaat. Die transmissie leidt een eigen leven: het ene moment reageert hij traag op het gaspedaal, dan weer (te) vlot. Gelukkig helt de Renault nauwelijks over in de bocht, terwijl je toch wat hoger zit achter het stuur. De duurdere versies beschikken over diverse rijmodi, waarmee je zelf invloed kunt uitoefenen op het stuurgevoel en de gasrespons. De onderstelafstemming blijft gelijk: net als de Clio veert en dempt de Captur wat stugger dan je van een Franse fabrikant zou verwachten, maar oncomfortabel wordt het nooit.

Verbruik

Renault levert de Captur in ons land voorlopig uitsluitend met benzinemotoren. Dat zijn er drie, waarvan het vermogen uiteenloopt van 100- tot 155 pk. Een versie op LPG en een plug-in hybride variant staan voor later dit jaar gepland. Voor onze testuitvoering geven de Fransen een verbruiksscore op van 1 op 17,9 (automaat). In de praktijk kwamen wij tot een gemiddeld verbruik van 1 op 13,5.

Met de handgeschakelde Kamiq evenaarden we zowaar het fabrieksverbruik: 1 op 17,5. De Kamiq kan worden besteld met de door ons gereden driecilinder benzinemotor of een vierpitter met 1.5-liter inhoud. Hoewel je in het buitenland ook terecht kunt voor een dieselversie of een eenvoudiger benzinemotor, heeft de Nederlandse importeur geen plannen om die versies naar hier te halen. Dat ligt wellicht anders met een uitvoering op aardgas, die ook in de pijplijn schijnt te zitten. Het beschikbare vermogen loopt daarmee uiteen van 115- tot 150 pk.

Veiligheid

Het zicht rondom is in de Skoda prima, maar ook de Kamiq ontkomt niet aan een dode hoek over je schouder. Rijstrookassistentie en een noodstopsysteem zitten bij de vanafprijs van de crossover inbegrepen. Wie over meer hulpsystemen wil beschikken, kan de aanvullende veiligheidsuitrusting optioneel uitbreiden met onder meer vermoeidheidsherkenning, dode hoek signalering en adaptieve cruise control.

Een belangrijk kritiekpunt op de oorspronkelijke Captur betrof de beperkte veiligheidsuitrusting. Renault revancheert zich met een uitgebreide reeks hulpsystemen, waarvan verkeersbordherkenning, actieve rijstrookassistentie en een noodstopsysteem met voetgangers- én fietsersherkenning tot de standaarduitrusting behoren. Optioneel kun je de crossover uitrusten met zaken als een waarschuwing bij kruisend verkeer achter de auto - een primeur voor Renault - en adaptieve cruise control. Gecombineerd met de eerder genoemde rijstrookassistent kan de Captur daarmee in de file zelfs autonoom rijden. Van zusterbedrijf Nissan heeft Renault een vernuftige 360 graden-camera overgenomen, waarmee je rond de auto kunt kijken. Dat komt goed uit, want het zicht rondom laat te wensen over.

Gebruiksgemak

Zijn eigenwijze uiterlijk heeft zeker meegeholpen, maar de werkelijke oorzaak van het overweldigende succes van de Renault Captur zijn z’n gezinsvriendelijke eigenschappen. We noemen een verschuifbare achterbank en een joekel van een dashboardkastje, dat hetzelfde functioneert als een bureaulade. Een aandachtspunt is de matige gebruiksvriendelijkheid in combinatie met een kinderstoel. De ISOFIX-aansluiting zit de gordelsluiting namelijk in de weg, zodat je elke rit opnieuw aan het pielen bent om je kind vast te zetten: dat is voor geen van beide plezierig. Wanneer jouw kroost de kinderstoel is ontgroeid, zullen zij verguld zijn met maar liefst drié stroompunten achterin. Voorin kun je tegen meerprijs een digitaal instrumentarium bestellen. Ook een fraai infotainmentsysteem behoort tot de optiemogelijkheden. De navigatiekaart wordt op afstand voor je bij gewerkt, maar alleen tijdens de eerste drie jaar (wanneer je de Renault tenminste nieuw hebt gekocht). Daarna moet voor deze dienst worden bijbetaald.

Wie kiest voor een Captur met automaat, profiteert van extra bergruimte: de keuzehendel heeft geen mechanische verbinding en wordt als het ware op een presenteerblaadje geserveerd. Daaronder kun je nog wat spullen kwijt. Die zogenaamde zwevende console kraakte in onze testauto echter onaangenaam. Skoda geeft hoog op over het afwerkingsniveau van de Kamiq; de eigenschap zou moeten verklaren waarom de crossover niet noemenswaardig veel goedkoper is dan gelijksoortige auto’s van het Volkswagen-concern. Het valt inderdaad op dat de semi-terreinwagen netjes in elkaar steekt: de gebruikte kunststoffen zien er mooi uit en zijn zacht om aan te raken op de punten waar je er het meeste mee in aanraking komt. Sowieso valt het moeilijk te geloven dat Skoda ooit als budgetmerk werd gepositioneerd. De al dan niet standaard uitrusting van de Kamiq is omvangrijk, met snuisterijen als een verwarmde achterbank en een glazen dak. Voor zo’n panoramadak kun je in dit deel van de markt niet terecht bij Seat of Volkswagen. Het infotainmentscherm van de Skoda maakt geen deel uit van de middenconsole, maar prijkt daar los bovenop. We zagen dat al eerder bij de Scala, waarmee de Kamiq zijn bodemgroep deelt. Het aanraakscherm ziet er niet alleen fraai uit, maar de bediening werkt ook intuïtief. Bovendien hoef je jouw ogen minder ver van de weg te halen, om bijvoorbeeld de navigatieaanwijzingen af te lezen. Je kunt ook kiezen voor een digitaal instrumentarium: in dat geval zie je tussen de meters op het dashboard welke kant je op moet. Skoda rust de kleine crossover weliswaar uit met tot wel vier oplaadpunten, maar die zijn allemaal van het type USB C. Die techniek wordt nog niet door alle smartphones ondersteund. Zoals dat overigens ook het geval is bij de draadloze oplaadmogelijkheid die de Tsjechen eveneens aanbieden.

Prijs

Op het eerste gezicht arriveert Skoda rijkelijk laat binnen het segment kleine crossovers. De oorspronkelijke Renault Captur verscheen al in 2013 op de markt, terwijl deze Kamiq nog geen jaar oud is! Maar schijn bedriegt, want hoewel de Renault als grondlegger van dit type auto wordt gezien, hadden de Tsjechen in 2009 al een bescheiden semi-terreinwagen bij de dealer staan. Die auto, de Yeti, was met zijn vierwielaandrijving feitelijk overgekwalificeerd. In dit deel van de markt willen potentiële kopers alleen het uiterlijk en de hoge zit van een terreinwagen; de rest mag de fabrikant houden. Bovendien was die Yeti smaakgevoelig vormgegeven. In werkelijkheid maakt Skoda met deze Kamiq dus geen entrée, maar een comeback. Zoals te doen gebruikelijk, is de inzending van de van oorsprong Tsjechische autofabrikant een stuk groter dan de concurrentie. Voorheen viel er ook het nodige prijsvoordeel te behalen, maar die vlieger gaat in het geval van deze Kamiq niet op. Skoda schermt niet alleen met meer binnenruimte, maar claimt ook een hoger afwerkingsniveau. Bovendien krijg je vier- in plaats van twee jaar fabrieksgarantie. Vandaar dat de prijzen wat hoger liggen dan we van de fabrikant gewend zijn. Instappen kan vanaf € 23.890, waarmee de Kamiq duurder is dan de Renault (minimaal € 21.090).

Winnaar

Of je in dit segment nu de eerste of de laatste bent; op beide testkandidaten valt wel het een en ander aan te merken. Voor een deel vallen die kritiekpunten toe te schrijven aan de gekozen uitvoering: ga je voor een Captur met een handbak, dan bepaal je zélf de schakelmomenten en kraakt het interieur hopelijk al een stuk minder. En laat je op de Kamiq de grote wielen, het speciale chassis en de sportstoelen achterwege, dan beleef je die crossover al heel anders. Bovendien wordt de Skoda er een stuk betaalbaarder door. Niet zo voordelig als de Renault, maar daar krijg je een boel interieurruimte voor terug. Daarnaast bieden de Tsjechen twee jaar extra fabrieksgarantie. Voor ons maakt dat de Kamiq tot winnaar. Maar zonder al die opsmuk blijft er wel een hele ingetogen auto over. Als je liever een crossover rijdt waar je nog eens naar omkijkt wanneer -ie geparkeerd staat, kun je beter voor de Captur kiezen.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Renault Captur TCe 130 GPF Intens
Skoda Kamiq 1.0 TSI Style (115 pk)