Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Navigatie: de meest overschatte optie op een occasion

In 1990 was de peperdure Mazda Eunos Cosmo de eerste auto met een ingebouwd GPS-navigatiesysteem. Toen schier onbetaalbare techniek, dertig jaar later te vinden in heel veel nieuwe auto’s. Dat navigatie al zo lang gemeengoed is, betekent ook dat heel veel occasions af-fabriek zijn uitgerust met satellietnavigatie. Dat klinkt mooi, maar in de praktijk valt het tegen.

Van alle occasions op het ANWB Occasion-platform is tweederde voorzien van een navigatiesysteem. Dat lijkt een mooie en fijne optie voor een occasion, maar er kleven verschillende nadelen aan een ingebouwd navigatiesysteem. Allereerst is er de kaartinformatie. Anders dan Google Maps of Waze op je telefoon heeft een ingebouwd navigatiesysteem zijn kaartinformatie opgeslagen op een interne chip, geheugenkaartje of – bij oudere auto’s – op een schijfje. Het systeem kent dus alleen wegen en situaties zoals bekend op het moment dat de laatste update werd uitgevoerd. Soms is het mogelijk een (prijzige) kaartupdate te kopen bij de dealer, al stoppen veel fabrikanten al na een aantal jaar met ondersteuning van oudere navigatiesystemen. 'Bij de kruising rechtsaf' blijkt opeens een rotonde of je moet in een nieuwbouwwijk zijn die je systeem nog helemaal niet kent. 

Geen of gebrekkige verkeersinformatie

Files zijn aan de orde van de dag en kunnen van grote invloed zijn op je reistijd. Veel af-fabriek ingebouwde systemen kunnen geen of beperkt actuele verkeersinformatie weergeven. Sommige systemen maken gebruik van het gratis TMC-protocol om summiere verkeersinformatie over het snelwegennet te ontvangen, bij andere systemen dien je maandelijks of jaarlijks te betalen voor het ontvangen van uitgebreidere informatie, mits de fabrikant dit nog ondersteunt.

Vergelijk dat met smartphones, die door hun continue verbinding met het internet altijd voorzien zijn van actuele verkeersinformatie. Ze houden met het plannen van een route rekening met files, wegwerkzaamheden en omleidingen en kunnen zelfs tijdens je reis nog een alternatieve route voorstellen wanneer er plots een file ontstaat. Doordat ze gebruik maken van informatie van al hun gebruikers, kunnen ze zeer nauwkeurig en real time voorspellen hoe lang je over je reis zult doen. Daarnaast werken smartphones door hun betere hardware en superieure software sneller en gebruiksvriendelijker dan gedateerde navigatiesystemen.

Apple CarPlay en Android Auto

Het moge duidelijk zijn, zeker bij wat oudere auto’s ben je voor je routebegeleiding beter af met navigatie-apps op je telefoon dan met het verouderde systeem dat in je dashboard is ingebouwd. Toch bestaat er een gulden middenweg: de apps van je telefoon gebruiken, maar ze weergeven op het grote scherm in je dashboard.

Hiervoor moet het infotainmentsysteem van de auto wel voorzien zijn van Apple CarPlay, Android Auto of MirrorLink en moet je smartphone deze mogelijkheid ook ondersteunen. Voor vrijwel alle telefoons van de laatste jaren is dit het geval en ook steeds meer jong gebruikte auto’s zijn voorzien van deze optie. Met het oog op de toekomst een veel nuttigere optie dan een navigatiesysteem. In veel oudere auto’s kun je een aftermarket radio plaatsen, ook daarin is tegenwoordig een ruime keuze aan modellen die Apple CarPlay, Android Auto of MirrorLink ondersteunen. Zodat je nu, maar ook over een paar jaar nog zonder problemen op je bestemming aankomt.

Op zoek naar een occasion met Apple CarPlay of Android Auto?

Op ANWB.nl vind je een groot aanbod van occasions bij Bovag-aangesloten bedrijven. Je kunt niet alleen zoeken op merk, type, prijs of motorisering, er kan ook worden gesorteerd op opties. Zo vind je snel en makkelijk occasions met Apple CarPlay of Android Auto.

Bekijk het totale aanbod occasions