Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

IAA 2019: vooral elektrisch nieuws

11 september 2019 Zorgt Volkswagen voor de definitieve doorbraak van de elektrische auto?

De internationale autotentoonstelling van Frankfurt staat vol elektrische auto’s. Geen concept cars, maar daadwerkelijke productiemodellen. Zoals de Volkswagen ID.3.

De ID.3 is niet de eerste volledig elektrische Volkswagen, maar het is wel hun eerste model dat als elektrische auto is ontwikkeld. De letters staan voor ‘Intuitive Design’; een Engelse term die impliceert dat alles aan de auto voor zich spreekt. De ‘3’ in de typenaam is echter intrigerender: de Duitsers beschouwen het model namelijk als het derde hoofdstuk in hun geschiedenis, na de Kever en de Golf. Dat zijn een stel stevige schoenen om te vullen!

Nieuwe stijl

Met een geschatte vanafprijs van rond de dertig mille en verschillende batterijpakketten om uit te kiezen, zijn de verwachtingen rond de ID.3 hooggespannen. Niet in de laatste plaats bij Volkswagen zelf, dat het model aangrijpt om hun nieuwe huisstijl te introduceren. Het merklogo is voortaan tweedimensionaal en de fabrikant wil zichzelf een menselijker gezicht aanmeten, onder andere door hun reclamespotjes voortaan door een vrouwenstem in te laten spreken.

Gaat de ID.3 de doorbraak betekenen voor de alternatieve aandrijflijn? De eerste kennismaking is in elk geval positief. Het ontwerp is vernieuwend, maar oogt vertrouwd. De auto combineert compacte buitenmaten met een ruim interieur. We hebben het dan hoofdzakelijk over beenruimte, want de hoofdruimte houdt niet over. Bovendien biedt de achterbank weinig steun aan je benen; de prijs die je betaalt voor een batterijpakket onder het inzittendengedeelte.

Inclusief gratis onderhoud

Zes jaar gratis onderhoud zit straks bij de prijs van de nieuwe elektrische Volkswagen inbegrepen, net als een rijbereik van 330 kilometer. Wil je verder komen op een lading stroom, dan hebben de Duitsers twee grotere accupakketten in de aanbieding, tot een rijbereik van maximaal 550 kilometer. De eerste exemplaren worden in het eerste kwartaal van 2020 in de Nederlandse showrooms verwacht. De uitvoering met de voordeligste vanafprijs zit daar nog niet bij: die versie wordt pas later leverbaar.

De orderboeken zijn nu al geopend voor de Porsche Taycan: de eerste volledig elektrische sportwagen van het beroemde automerk. Met een sprinttijd van 2,8 seconden is de Taycan snel; dat zal niemand verbazen. Maar hij is ook heel vlug weer opgeladen: de EV kan laadsnelheden aan tot 270 kW, waardoor je aan het juiste laadpunt binnen 5 minuten weer 100 kilometer verder kunt. Afhankelijk van de gekozen uitvoering - de Taycan is er in twee smaken - kom je tot 450 kilometer ver op een volle accu. Prijzen beginnen bij € 157.100.

Eerdere primeurs

Op een autobeurs moeten fabrikanten de aandacht delen. Vandaar dat een aantal van hen al eerder het doek van hun primeurs trokken. De afgelopen maanden zagen elektrische versies van de Opel Corsa, Mini Cooper en de stadsautodrieling van Volkswagen reeds het levenslicht. In Frankfurt kunnen ze voor het eerst door het publiek worden bewonderd.

Een elektrische primeur die niet van Duitse komaf is, betreft de Honda E. Deze elektrische stadsauto heeft een hoge aaibaarheidsfactor. Zijn digitale instrumentarium met camera’s in plaats van spiegels ademt een nieuwe tijd, terwijl het ontwerp knipoogt naar modellen uit Honda’s verleden. De actieradius bedraagt 220 kilometer. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar in Duitsland gaat de nieuweling net geen € 30.000 kosten.

Van China naar Frankfurt

Het is opvallend hoeveel elektrische auto’s hun publieksdebuut beleven op deze editie van de Duitse autobeurs. En dat zijn hoofdzakelijk productieauto’s, geen studiemodellen! Zelfs buiten de beursvloer valt er elektrisch nieuws te melden: de ambitieuze Chinese nieuwkomer AIWAYS reed helemaal vanuit China naar Frankfurt toe in twee pre-productie modellen van hun U5. Die crossover is geënt op de Europese markt en moet hier vanaf april volgend jaar aan de man worden gebracht.

Een beursstand is duur en velen beschouwen de IAA als een Duits feestje: vandaar dat er dit jaar een recordaantal afzeggers was. Meer dan 20 merken bleven thuis. Door creatief te denken, kun je beide bezwaren echter eenvoudig uit de weg gaan: AIWAYS organiseerde een dag voorafgaand aan de officiële opening een eigen feestje, op 20 minuten afstand van het beursgebouw.

(Bijna) nooit naar de garage

De Chinezen brachten niet alleen de twee auto’s mee waarmee ze vanuit Xian waren komen aanrijden - goed voor een record in het Guiness Book of Records - maar presenteerde ook een productieversie van de U5. Opvallend zijn het minimalistische design, de gigantische binnenruimte en het feit dat de EV maar een keer in de 100.000 kilometer naar de garage hoeft.

Hoewel de semi-terreinwagen een waarde vertegenwoordigt van om en nabij de 35 mille, kun je er straks geen een kopen. Je zult de auto moeten leasen, omdat AIWAYS niet wil investeren in een eigen dealerorganisatie. Dat geld steken ze liever in hun auto’s, waarvan er op termijn ook andere carrosserievarianten moeten verschijnen.

Uitzondering op de regel

Het is niet de eerste keer dat een Chinees autobedrijf de grote oversteek waagt; tot nog toe is dat nog niet gelukt. AIWAYS denkt de uitzondering op de regel te zijn, vanwege een betere bouwkwaliteit en een volledig elektrische aandrijflijn. In China zijn elektrische auto’s al gemeengoed; die kennis brengt de jonge fabrikant mee bij diens marktintroductie in Europa. Maar afgaand op de primeurs op de IAA, zijn we hier zelf ook al een heel eind.

Zelf naar de IAA?

De internationale autotentoonstelling van Frankfurt is geopend van zaterdag 14- tot en met zondag 22 september 2019 van 09.00- tot 17.00 uur. Een kaartje kost minimaal € 13 (bezoek je de beurs in het weekend, dan betaal je 2 euro extra). Ben je er doordeweeks en ga je na 15.00 uur naar binnen, dan geldt een gereduceerd tarief van € 9. Kinderen tot 7 jaar mogen overigens gratis naar binnen. Het adres luidt Ludwig Erhard Anlage 1, D-60327 in Frankfurt am Main.

Lees meer over elektrisch rijden