Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Hyundai IONIQ electric vs. Nissan Leaf E+

12 september 2019 De Nissan heeft een groter batterijpakket, maar de Hyundai kan sneller laden

Zowel Hyundai als Nissan hebben hun voordeligste elektrische gezinsauto’s recentelijk bijgepunt. Welke opfrisbeurt is het meest geslaagd: die van de IONIQ electric of de Leaf?

Ruimte

Op de achterbank van de Nissan kunnen ook langere volwassenen zitten; de hoofd- en beenruimte zijn afdoende. Je zult het alleen moeten laten bij twee passagiers: de middentunnel is dusdanig fors, dat een derde inzittende er niet bij past. In de kofferbak kun je minimaal 435 liter aan spullen kwijt en dat zijn in dit segment hele behoorlijke afmetingen. De Nissan ontbeert echter een dubbele bagagebodem, waardoor er geen vlakke laadvloer ontstaat wanneer je de rugleuning van de achterbank neerklapt. Bovendien liggen de benodigde laadkabels op die manier hinderlijk in de weg, net als de basversterker waarvan onze testauto was voorzien. Daarnaast heeft de Leaf nog een ouderwetse tildrempel. De kofferbak van de Hyundai is bij de facelift ongemoeid gelaten. Die is dus onverminderd 455 liter groot, waardoor je achterin meer spullen kwijt kunt dan bijvoorbeeld bij de Nissan Leaf het geval is. De Hyundai heeft een vlakke laadvloer in de aanbieding en onder de bagagebodem kun je mooi de laadkabels opbergen. Op de achterbank ondervinden lange inzittenden hinder van de aflopende daklijn; de beenruimte is wel in orde.

Rijgedrag

Een elektromotor die krachtiger én zuiniger is: dat klinkt als een tegenstelling, maar het is de Nissan-techneuten toch gelukt. Wie kiest voor de Leaf E+, beschikt over 217 pk en 340 Nm onder het stroompedaal. Ter vergelijking: de 40 kWh-versie waar je bij Nissan ook nog altijd voor terecht kunt, levert ‘slechts’ 150 pk en 320 Nm. Ongeacht de gekozen motorisering mag er geen aanhanger achter de elektrische Nissan.

Schakel je de zogenaamde ‘e-pedal’-modus in, dan zijn je remmen in feite overbodig. Zo goed valt het stroompedaal te doseren en zo fel wint de Nissan remenergie terug. Verslavend leuk en louter voorbehouden aan elektrische auto’s. De Leaf E+ is 150 kilogram zwaarder dan de reguliere uitvoering en om plaats te bieden aan dat grotere accupakket, staat hij ook iets hoger op de wielen. Beide aanpassingen hebben gevolgen voor het rijgedrag. De koets gaat er namelijk meer van bewegen en met name op hobbelige trajecten maakt dat het verschil tussen comfortabel en deinerig. Het rijcomfort van de elektrische Nissan stond toch al ter discussie, omdat het stuur beperkt verstelbaar is. Daardoor vind je lastig een plezierige zitpositie. Wel is het vanwege het ontbreken van een traditionele verbrandingsmotor aangenaam stil aan boord. Hetzelfde geldt voor de Hyundai. In de oorspronkelijke IONIQ waren wind- en afrolgeluiden overmatig aanwezig; nu blijven ze meer op de achtergrond, omdat de Koreanen extra geluidsisolatie hebben toegepast. Hoewel het stuur in diepte te verstellen valt, blijft het lastig om in de Hyundai een goede zitpositie te vinden. Wie langer is dan 1.90 meter, zal ervaren dat de stoel niet genoeg naar beneden kan worden versteld. Je eindigt met jouw hoofd vlakbij- of tegen het dak (afhankelijk van het feit of je voor het optionele zonnedak hebt gekozen). De actieradius van de gezinsauto is niet alleen toegenomen; ook de elektromotor heeft aan kracht gewonnen. Voortaan levert de krachtbron 136- in plaats van 120 pk. Het koppel bedraagt maximaal 295 Nm. Er kan geen aanhanger achter deze uitvoering van de IONIQ.

Het zijn nog altijd geen Tesla-specificaties, maar de acceleratie van de Hyundai begint in elk geval meer op die van een elektrische auto te lijken. Op dat punt schoot zijn voorganger te kort. Desgewenst kun je de EV met één pedaal besturen, al heb je daarbij wel je handen nodig: met de hendels achter het stuur bepaal je de mate waarin de IONIQ remenergie terugwint. Houd je de linker flipper ingedrukt, dan komt de auto compleet tot stilstand.

Verbruik

Voorheen bedroeg het maximale laadvermogen van de IONIQ electric 70 kW. Dat is nu 100 kW, maar omdat het batterijpakket tegenwoordig geen 28-, maar 38,3 kWh groot is, duurt het langer om de accu’s voor 80 procent vol te krijgen. In plaats van 20 minuten sta je bijna een uur bij de snellaadpaal; bij een openbaar laadpunt bedraagt de laadtijd dik 6 uur. Een accu-inhoud van ruim 38 kWh is nog steeds bescheiden, wanneer je naar de concurrentie kijkt: alternatieven als de Nissan Leaf en Renault Zoe zijn leverbaar met batterijpakketten van 52 kWh of meer. Voortaan beschikt de elektrische Hyundai over een speciale telefoonapplicatie, zodat je vanuit huis kunt zien hoeveel stroom er in de batterij zit. Bovendien kun je op afstand de klimaatcontrole inschakelen: zolang de auto aan de laadpaal staat, kost dat geen energie uit de batterij! De fabrikant geeft een rijbereik op van 311 kilometer, gemeten volgens de nieuwe, strengere Europese meetcyclus. Zodra we de gelegenheid hebben, onderwerpen we de IONIQ electric aan onze eigen actieradiusproef, om te zien hoe dicht de EV in de praktijk bij dat getal in de buurt komt.

Blonk de oorspronkelijke Leaf uit in gebruiksgemak, deze tweede generatie heeft last van het feit dat Nissan het batterijpakket nog altijd met lucht koelt. Hyundai gebruikt daar vloeistof voor, wat als voordeel heeft dat je onbeperkt van een snellader gebruikt kunt maken. De Leaf staat dat niet meer dan twee keer achter elkaar toe en knijpt daarna het laadvermogen af, om - zo zeggen de Japanners - ‘de levensduur van de accu’s te kunnen garanderen’. Deze 62 kWh versie komt verder op een lading stroom - Nissan geeft een actieradius op van 385 kilometer, gemeten volgens de WLTP-cyclus - waarmee de noodzaak om te snelladen in hun ogen is verminderd. Dat is alleen niet helemaal waar, want nu er een groter batterijpakket in de buik van de Leaf schuilt, duurt het ook langer om die accu’s op te laden. Elfeneenhalf uur aan een openbaar laadpunt om precies te zijn. Dat betekent dat je op tijd thuis moet zijn, wil je de volgende ochtend met een volle batterij kunnen vertrekken. Zit dat er niet in, dan ben je alsnog op zo’n snellaadpunt aangewezen. Met het rijbereik van de Nissan is weinig mis: wij onderwierpen de E+ aan onze eigen actieradiusproef, die wordt gedaan op een gevarieerde route van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar luchthaven Lelystad en weer terug. Het was op de testdag boven de 30 graden buiten en we vertrokken na een nacht laden met 368 kilometer in de batterij. Bij terugkomst hadden we 217 kilometer gereden en gaf de boordcomputer een restant aan van 136 kilometer; een totaal van 353 kilometers. Bovendien is de Nissan niet alleen in staat om bij te laden, maar ook om te óntladen. Met de stroom uit de autobatterij moet je binnen afzienbare tijd huishoudelijke apparaten kunnen voeden.

Gebruiksgemak

Het interieur van de elektrische Nissan was altijd wat ongewoon, maar oogt inmiddels een stuk gangbaarder. Zo is de snelheidsmeter niet langer digitaal en wordt het afgeplatte stuurwiel bijvoorbeeld ook in de Qashqai gebruikt. Met de komst van de E+ kan er voortaan worden gekozen worden voor een nieuw, groter infotainmentscherm.

Aan de binnenzijde kun je zien dat je met de vernieuwde IONIQ electric van doen hebt. Het infotainmentsysteem maakt geen deel meer uit van het dashboard, maar staat er bovenop. Verder zit er een inkeping in de overkapping van het instrumentencluster. Voorheen moest je het achterin zonder stroompunt voor je mobiele telefoon of spelcomputer stellen; dat is helaas bij hetzelfde gebleven. Nieuw is een pakket aanvullende diensten, dat je in staat stelt om bijvoorbeeld de thuis ingevoerde route over te dragen naar de IONIQ.  Daarnaast kun je zien of de laadpaal die je in de buurt van jouw bestemming voor ogen hebt, beschikbaar is of niet. De eerste vijf jaar is deze service gratis; daarna moet je ervoor betalen.

Veiligheid

De Leaf beschikt over een uitgebreide veiligheidsuitrusting, waar dode hoek signalering, rijstrookassistentie en een waarschuwing bij kruisend verkeer standaard deel van uitmaken. Hij kan zelfs autonoom over de snelweg rijden, maar die functie is voorbehouden aan het topmodel.

De Nissan valt redelijk te overzien met dank aan de diverse camera’s rondom. Uit die beelden stelt de Leaf een ‘vogelperspectief’ samen, zodat je als het ware op de EV neer kijkt. Desondanks kun je de EV ook met een uitgebreid automatisch parkeersysteem krijgen, waarbij je niet eens meer zelf hoeft te remmen. De achterruit van de Hyundai bestaat uit twee delen, waarbij het onderste raam rechtop staat. Dit wordt al gauw vies en kan dan alleen met de hand worden schoongemaakt. De IONIQ electric beschikt standaard over meerdere rijhulpsystemen, die onder de noemer ‘Smart Sense’ worden gebundeld. Denk daarbij aan systemen als actieve rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning en een noodstopsysteem. Nieuw is een hulpsysteem, dat automatisch de nooddiensten inschakelt wanneer de airbags afgaan. Een aanvullende veiligheidsuitrusting in de vorm van adaptieve cruise control en dode hoek signalering is voorbehouden aan een duurder uitrustingsniveau: je kunt dergelijke systemen niet van de optielijst bestellen.

Prijs

De vernieuwde IONIQ electric kost minimaal € 36.995, waarmee de Koreaan duurder is dan de Nissan Leaf (vanaf € 36.990). Dat verandert wanneer je kiest voor de door ons gereden E+ uitvoering, waarvoor de Nederlandse importeur minimaal € 45.850 rekent. Voor een dergelijk bedrag komt zelfs de felbegeerde Tesla Model 3 (vanaf € 47.800) binnen handbereik!

Zowel de Koreanen als de Japanners kunnen schermen met een snelle levertijd: nu bestellen is dit jaar nog rijden. Interessant, omdat per 2020 de bijtelling voor volledig elektrische personenauto’s verdubbelt van 4- naar 8 procent.

Winnaar

Nissan vraagt serieus geld voor een elektrische auto die ondanks het grotere batterijpakket niet uitblinkt in gebruiksgemak, of het nu om de rijmogelijkheden of de binnenruimte gaat. De Leaf E+ is weliswaar dit jaar nog leverbaar, maar dat geldt voor de Hyundai ook. De IONIQ electric heeft bovendien beter van zijn opfrisbeurt geprofiteerd: de EV is er met een groter rijbereik en een aangevulde veiligheidsuitrusting alleen maar op vooruit gegaan. Wat ons betreft geeft de rentree van de Koreaan daarom de meeste spanning.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Hyundai IONIQ electric Premium
Nissan Leaf E+ Tekna