Tweede Kamer wil onderzoek naar BPM-stijging
ANWB blij met onafhankelijke toetsing
De ANWB is blij dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de verhoging van de BPM-opbrengsten. Gisteren nam de Tweede Kamer een motie aan van de Kamerleden Lodders (VVD) en Omtzigt (CDA) waarin gevraagd wordt om een toetsing van de gevolgen van de WLTP-testcyclus voor de BPM-opbrengst.
Met deze motie vraagt de Kamer staatssecretaris Snel (Financiën) om onafhankelijk onderzoek te laten doen. Het TNO-rapport van het ministerie van Financiën constateert iets anders dan het KMPG-rapport van de autobranche. Uit laatstgenoemd rapport blijkt dat de consument vanaf 1 juli 2020 opnieuw aanmerkelijk meer belasting gaat betalen voor een nieuwe auto, zelfs voor een kleine, zuinige auto.
Toetsing geen extra inkomsten voor het Rijk
De verhoging van de BPM-opbrengsten kan een gevolg zijn van de per 1 september 2017 ingevoerde meting van CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen. De oude NEDC-methode werd vervangen door de meer realistische WLTP-methode. De toenmalige staatssecretaris beloofde dat het Rijk hierdoor geen extra inkomsten zou krijgen. Vorige week verzocht de ANWB de Tweede Kamer te controleren of de huidige staatssecretaris deze belofte nakomt.
Onafhankelijk onderzoek voor zomer
De ANWB vindt de komst van een nieuw onafhankelijk onderzoek positief. De Kamer stemde gisteren in met de gewijzigde BPM per 1 juli 2020, maar het gevraagde onafhankelijke onderzoek moet voor de zomer naar de Kamer worden gestuurd. De ANWB houdt de vinger aan de pols.
Meer over autobelastingen
Meer nieuws
- Dubbeltest Renault Austral versus Toyota Corolla Cross Hybrid 27 jan 2023
- Special: Jeep Avenger Auto van het Jaar 2023 20 jan 2023
- Autorijden in 2023 weer een beetje duurder 05 jan 2023
- Accijnsverlaging van 1 april wordt verlengd in 2023 29 dec 2022
- Het autojaar in vogelvlucht 19 dec 2022
- Dubbeltest Mazda CX-60 PHEV vs. Volvo XC60 Recharge 16 dec 2022