Tweede Kamer wil onderzoek naar BPM-stijging
ANWB blij met onafhankelijke toetsing
De ANWB is blij dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de verhoging van de BPM-opbrengsten. Gisteren nam de Tweede Kamer een motie aan van de Kamerleden Lodders (VVD) en Omtzigt (CDA) waarin gevraagd wordt om een toetsing van de gevolgen van de WLTP-testcyclus voor de BPM-opbrengst.
Met deze motie vraagt de Kamer staatssecretaris Snel (Financiën) om onafhankelijk onderzoek te laten doen. Het TNO-rapport van het ministerie van Financiën constateert iets anders dan het KMPG-rapport van de autobranche. Uit laatstgenoemd rapport blijkt dat de consument vanaf 1 juli 2020 opnieuw aanmerkelijk meer belasting gaat betalen voor een nieuwe auto, zelfs voor een kleine, zuinige auto.
Toetsing geen extra inkomsten voor het Rijk
De verhoging van de BPM-opbrengsten kan een gevolg zijn van de per 1 september 2017 ingevoerde meting van CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen. De oude NEDC-methode werd vervangen door de meer realistische WLTP-methode. De toenmalige staatssecretaris beloofde dat het Rijk hierdoor geen extra inkomsten zou krijgen. Vorige week verzocht de ANWB de Tweede Kamer te controleren of de huidige staatssecretaris deze belofte nakomt.
Onafhankelijk onderzoek voor zomer
De ANWB vindt de komst van een nieuw onafhankelijk onderzoek positief. De Kamer stemde gisteren in met de gewijzigde BPM per 1 juli 2020, maar het gevraagde onafhankelijke onderzoek moet voor de zomer naar de Kamer worden gestuurd. De ANWB houdt de vinger aan de pols.
Meer over autobelastingen
Meer nieuws
- Deze betaalbare elektrische auto's komen in 2020 op de markt 12 dec 2019
- Eerste rijtest nieuwe Volkswagen Golf 03 dec 2019
- Koplampen steeds feller 26 nov 2019
- Aanbiedingen Hyundai bij ANWB Private Lease 15 nov 2019
- Dubbeltest Mercedes A-Klasse Limousine vs. Toyota Corolla Sedan 08 nov 2019
- Nissan laat batterij elektrische auto opladen door verbrandingsmotor 05 nov 2019