Top 10: de zuinigste compacte crossovers

Compacte crossovers zijn populair, ze bieden een hoge zit en ogen stoer. Door de relatief hoge koets zijn ze echter ook iets minder zuinig dan een vergelijkbare hatchback. Wie zichzelf wel in zo'n kekke crossover ziet rijden, maar ook een beetje aan portemonnee en milieu wil denken, raden we aan deze top 10 goed te bestuderen.

Leuk natuurlijk, die positieve verbruikscijfers in de folder, maar hoeveel benzine verstookt een auto nu echt in de praktijk? Wij hebben onze rekenmodellen losgelaten op compacte crossovers die je op dit moment nieuw kunt kopen en deze tien modellen komen het beste uit de bus.

  Merk & model Verbruik (l/100km en km/liter)
1 Toyota Yaris Cross 1.5 VVT-i hybride 85 kW 5,3 / 1 op 18,9
2 Kia Niro 1.6 GDI hybride 104 kW 5,3 / 1 op 18,9
3 Renault Austral 1.2 hybride 148 kW 5,5 / 1 op 18,2
4 Skoda Kamiq 1.0 TSI 81 kW 5,6 / 1 op 17,9
5 Renault Arkana 1.6 hybride 105 kW 5,7 / 1 op 17,5
6 Toyota C-HR 1.8 hybride 90 kW 5,8 / 1 op 17,2
7 Hyundai Kona 1.6 GDi hybride 104 kW 5,8 / 1 op 17,2
8 Nissan Juke 1.6 hybride 105 kW 6,0 / 1 op 16,7
9 Toyota Corolla Cross 2.0 hybride 145 kW 6,0 / 1 op 16,7
10 Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 74 kW 6,1 / 1 op 16,4


Hoe zijn de cijfers tot stand gekomen?

Het redelijkerwijs te verwachten praktijkverbruik is met een formule berekend. Deze formule is door ANWB afgeleid (mede in samenwerking met TNO en Travelcard) na analyse van een grote hoeveelheid data over werkelijk getankte liters brandstof en werkelijk gereden kilometers, alsmede een groot aantal brandstofverbruiksmetingen van testauto's. Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden kan het werkelijke verbruik afwijken van het hier gehanteerde gemiddelde te verwachten praktijkvebruik.

Op basis van deze door ons ontwikkelde formule hebben we bepaald welke auto's volgens onze formule of inzichten het laagste (te verwachten) praktijkverbruik hebben. Het gaat hier om compacte crossovers op benzine die op dit moment nieuw leverbaar zijn. We hebben alleen gekeken naar benzinemodellen, eventueel voorzien van een hybride aandrijflijn. Eventuele uitvoeringen met een stekker (plug-in hybride) hebben we niet meegenomen omdat het verbruik hiervan samenhangt met de wil van de eigenaar om de auto daadwerkelijk op te laden.

De afronding kan per model iets verschillen, afhankelijk van uitvoering en uitrusting. Bij gelijk verbruik worden meerdere cijfers achter de komma gebruikt om de rangorde te bepalen. 

Voor de hieronder uitgelichte modellen hebben we met de ANWB Autokosten Tool een indicatieve berekening gemaakt van de kosten per maand en per kilometer. Hierbij zijn we in alle gevallen uitgegaan van de voordeligste uitvoering met de betreffende motorisering. Dit model vind je door op de link in de Top 10 te klikken. De genoemde prijs is de fiscale waarde, dus zonder afleveringskosten etc.

Toyota Yaris Cross 1.5 VVT-i hybride

Dankzij Toyota's jarenlange ervaring met hybrides, ze pionierden in de jaren '90 al met de eerste hybride Prius, pakt de Yaris Cross met 1.5 VVT-i hybride aandrijflijn de hoogste trede van het podium. Was het eerder dat een Toyota dankzij de hybridegeschiedenis van het merk, zo'n plek met verve wist te veroveren, vandaag de dag komt de concurrentie behoorlijk in de buurt. Het verschil met de tweede plek zit in een paar honderdste van een liter. Maar nog altijd geeft het een goed gevoel aan de pomp wanneer je de zuinigste in zijn klasse rijdt. 

Een nieuwe Toyota Yaris Cross 1.5 VVT-i Hybrid Comfort, met een nieuwprijs van € 27.747, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar € 580 per maand of € 0,465 per kilometer.

Bekijk het occasionaanbod van de Toyota Yaris Cross hybride

Kia Niro 1.6 GDI hybride

De Kia Niro is verkrijgbaar in de smaken hybride, plug-in hybride of volledige elektrisch. Bijzonder is dat hybrideversie met een vermogen van 104 kW/142 pk het op papier niet slecht doet, maar toch zo'n anderhalve liter liter meer verbruikt (per 100 km) dan zijn even krachtige broer mét stekker. Die dan wel ruim € 7.500 duurder is en natuurlijk om een goed stekkerbeleid vraagt om zijn maximale zuinigheid te halen. 

Een nieuwe Kia Niro 1.6 GDI hybride Comfortline, met een nieuwprijs van € 31.080, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar € 585 per maand of € 0,466 per kilometer.

Bekijk het occasionaanbod van de Kia Niro hybride

Renault Austral 1.2 hybride

De Renault Austral bewijst dat je met een heerlijk pittige motor toch behoorlijk zuinig kunt rijden. Plek 3 staat namelijk voor een gemiddeld verbruik van 1 op 18,2 en dat met een vermogen van 148 kW/202 pk, het hoogste vermogen in deze Top 10. De hybride aandrijflijn met twee elektromotoren is in dit geval gekoppeld aan een kleine en zuinige 1.2-liter driecilinder. En ondanks die kleine cilinderinhoud, mag je er toch maar liefst 1.500 kilogram (ongeremd) mee trekken.

Een nieuwe Renault Austral 1.2 hybride 148 kW Techno Esprit Alpine, met een nieuwprijs van € 43.990, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar € 863 per maand of € 0,691 per kilometer.

Er is op dit moment nog geen occasionaanbod van de Renault Austral hybride.

Skoda Kamiq

Skoda Kamiq 1.0 TSI

De Skoda Kamiq is de enige die het zonder hybride-ondersteuning moet stellen. De Hyundai Bayon op plek 10 lijkt ook hybrideloos, maar maakt nog enigszins gebruik van wat elektrieke motorhulp. Maar de Skoda doet het met een driecilinder. Een motor die in meer modellen uit het Volkswagen-portfolio gelepeld is en zijn werk betrouwbaar - en dus aardig zuinig - uitvoert. 

Een nieuwe Skoda Kamiq 1.0 TSI Ambition, met een nieuwprijs van € 27.325, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar € 579 per maand of € 0,465 per kilometer.

Bekijk het occasionaanbod van de Skoda Kamiq

Renault Arkana 1.6 hybride

De tweede Renault uit de top 5. Minder krachtig dan zijn broertje op plek 3 en meteen ook iets minder zuinig. Nog altijd is een verbruik van 1 op 16,9 nog altijd een aardig verbruik. Dit ontstaat mede omdat dit model gebruik maakt van een hybride aandrijflijn die middels het regenereren van remenergie én een speciale EV-stand elektrische ondersteuning biedt, waardoor de benzinemotor minder hard hoeft te werken.

Een nieuwe Renault Arkana 1.6 hybride E-Tech Evolution, met een nieuwprijs van € 34.414, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar € 750 per maand of € 0,60 per kilometer.

Bekijk het occasionaanbod van de Renault Arkana hybride

Jouw zuinige occasion nog niet gevonden?

Bekijk dan het totale occasionaanbod op ANWB.nl. We hebben het aanbod voor je aangevuld met de informatie die van de ANWB kent, zoals de richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, inzicht in de maandelijkse autokosten (incl. afschrijving), de bevindingen uit de ANWB Autotest en die van de Wegenwacht.