Megatest EV’s tot 40 mille

Met of zonder subsidie: wat zijn in deze prijsklasse de fijnste elektrische auto’s?

Een nieuwe subsidie maakt het nu ook voor particulieren aantrekkelijker om een elektrische auto te kopen. Welke moet je hebben met een budget van maximaal 40 mille?

Zakelijke rijders profiteerden al langer van financieel voordeel bij aanschaf van een volledig elektrische auto. Particuliere kopers worden nu ook beloond voor het maken van die keuze. De regelingen komen overigens niet overeen. Wanneer je een auto van de zaak rijdt die je ook privé gebruikt, hoef je zelf in principe geen auto aan te schaffen. Dat voordeel wordt door de Nederlandse overheid belast en die maatregel wordt bijtelling genoemd. De belasting die over het privégebruik van een elektrische auto wordt geheven, ligt op het moment van schrijven bijna drie keer lager dan bij een personenwagen met een conventionele brandstofmotor.

Kies je als particulier voor een elektrische auto, dan stopt onze regering je duizenden euro’s toe. De hoogte van dat bedrag is afhankelijk van de EV die je koopt: ga je voor een occasion, of kies je een hagelnieuw exemplaar? Het laatste geval is het lucratiefst: je profiteert dan van een aanschafsubsidie van 4 mille. Heeft het model van jouw keuze al een eerdere eigenaar gehad, dan krijg je vanuit Den Haag € 2.000 bijgeschreven. Beide bedragen worden ook uitgekeerd in het geval van een private lease constructie.

Snel beslissen

Van welke stimuleringsmaatregel je ook gebruik wenst te maken, wacht niet te lang. De particuliere aanschafsubsidie geldt weliswaar tot 2025, maar ieder jaar wordt er opnieuw gekeken hoeveel geld onze overheid voor de maatregel uit trekt. Bij de start van dit plan, afgelopen zomer, was dat maar liefst 10 miljoen euro. Het geld was binnen een week op. Ook voor zakelijke rijders loont het om nog voor het einde van dit jaar een volledig elektrische leaseauto uit te kiezen. Per 1 januari 2021 stijgt de verschuldigde bijtelling namelijk van 8- naar 12 procent. Het bedrag waarover je die bijtelling betaalt, daalt juist: vanaf volgend jaar kom je alleen nog in aanmerking voor dat gunstige tarief wanneer het model van jouw keuze niet duurder is dan € 40.000. Over elke euro die je daarboven spendeert, betaal je evenveel bijtelling als voor een benzine- of dieselauto (namelijk 22 procent).

Voor 40 mille kun je zowel zakelijk als particulier heel wat moois kopen. In deze vergelijkende test brengen we alle mogelijkheden samen. Daarbij hanteren we overigens wel een aantal stelregels. Zo moet je met de betreffende modellen harder kunnen dan 80 kilometer per uur en zijn EV’s die tot nader orde zijn uitverkocht, uitgesloten van deelname. Je zoekt in dit artikel daarom tevergeefs naar de Renault Twizy en de elektrische stadsautodrieling van Seat, Skoda en Volkswagen.

Deze elektrische auto's zijn nu te koop

In de prijsklasse tot veertig mille kun je terecht voor stadsmini’s, kleine gezinsauto’s, compacte middenklassers en semi-terreinwagens. Daar op merk- en typenaam te klikken, kun je onze afzonderlijke rijtesten lezen.

Stadsmini’s

Honda e
Smart EQ Fortwo Cabrio

Kleine gezinsauto’s

Opel Corsa-e
Peugeot e-208
Renault Zoe

Hyundai Ioniq electric EV

Compacte middenklassers

Hyundai IONIQ electric
Mini Electric
Nissan Leaf (40 kWh)

Semi-terreinwagens

Hyundai Kona electric (39 kWh)
Mazda MX-30
MG ZS EV

Conclusie

Toen de huidige opleving van de elektrische auto in 2010 begon, kon je met een budget tot 40 mille uit twee modellen kiezen. Tien jaar later is dat aantal meer dan vervijfvoudigd. Deze test biedt voor ieder wat wils, maar er is maar een handvol EV’s waar we dit soort bedragen voor zouden neertellen, mochten we naast de overheidssubsidie grijpen. De Honda e is de meest begeerlijke stadsauto, met zijn originele ontwerp en praktische gebruiksmogelijkheden. Lange tijd leken de Koreanen de Europese concurrentie de loef af te steken met elektrische toppers als de nog altijd zeer relevante Hyundai IONIQ electric. De compacte middenklasser is wel meteen de duurste auto van dit vergelijk. Voor minder geld koop je een Opel Corsa-e. De kleine gezinsauto biedt weliswaar minder interieurruimte, maar beschikt over een grotere actieradius. De MG ZS EV combineert de sterke eigenschappen van de Koreaan en de Duitser met een aangenaam hoge zit. Geen wonder dat je tegenwoordig zoveel exemplaren van de semi-terreinwagen ziet rondrijden! Hieronder hebben we de belangrijkste testgegevens voor je op een rij gezet:

De goedkoopste en duurste EV’s (zónder aanschafsubsidie!)

  1. Smart EQ Fortwo Cabrio: vanaf € 26.995
  2. Opel Corsa-e: vanaf € 30.499
  3. MG ZS EV: vanaf € 30.985
  4. Mazda MX-30: vanaf € 33.390
  5. Renault Zoe: vanaf € 33.590
  6. Mini Electric: vanaf € 34.900
    Peugeot e-208
  7. Honda e: vanaf € 35.330
  8. Hyundai Kona electric: vanaf € 36.795
  9. Nissan Leaf: vanaf € 36.990
  10. Hyundai IONIQ electric: vanaf € 36.995

De EV’s met het grootste en kleinste rijbereik (eigen meting)

  1. Renault Zoe: 223 km gereden + 111 km volgens boordcomputer = 334 km
  2. Hyundai IONIQ electric: 226 km gereden + 99 km volgens boordcomputer = 325 km
  3. Hyundai Kona electric: 230 km gereden + 83 km volgens boordcomputer = 313 km
  4. Peugeot e-208 & Opel Corsa-e: 226 km gereden + 80 km volgens boordcomputer = 306 km
  5. MG ZS EV: 218 km gereden + 32 km volgens boordcomputer = 250 km
  6. Nissan Leaf: 219 km gereden + 24 km volgens boordcomputer = 243 km
  7. Mini Electric: 202,5 km gereden + 12 km volgens boordcomputer = 214,5 km
  8. Mazda MX-30: 162,5 km gereden + 26 km volgens boordcomputer = 188,5 km
  9. Honda e: 162,5 km gereden + 8 km volgens boordcomputer = 170,5 km
  10. Smart EQ Fortwo Cabrio: 109 km gereden + 14 km volgens boordcomputer = 123 km

De krachtigste en zwakste EV’s (fabrieksopgave)

  1. Mini Electric: 184 pk/270 Nm
  2. Nissan Leaf: 150 pk/320 Nm
  3. Honda e: 150 pk/315 Nm
  4. Mazda MX-30: 145 pk/271 Nm
    MG ZS EV: 143 pk/335 Nm
  5. Hyundai IONIQ electric: 136 pk/295 Nm
    Hyundai Kona electric
  6. Opel Corsa-e: 136 pk/260 Nm
    Peugeot e-208
  7. Renault Zoe: 136 pk/245 Nm
  8. Smart EQ Fortwo Cabrio: 82 pk/160 Nm

De EV’s met de grootste en kleinste accucapaciteit (fabrieksopgave)

  1. Renault Zoe: 52 kWh
  2. Opel Corsa-e: 50 kWh
    Peugeot e-208
  3. MG ZS EV: 44,5 kWh
  4. Nissan Leaf: 40 kWh
  5. Hyundai Kona electric: 39 kWh
  6. Hyundai IONIQ electric: 38,3 kWh
  7. Honda e: 35,5 kWh
    Mazda MX-30
  8. Mini Electric: 32,6 kWh
  9. Smart EQ Fortwo Cabrio: 17,6 kWh

De lichtste en zwaarste EV’s (fabrieksopgave)

  1. Smart EQ Fortwo Cabrio EQ: 1.125 kilogram 
  2. Mini Electric: 1.340 kilogram
  3. Nissan Leaf: 1.480 kilogram 
  4. Hyundai IONIQ electric: 1.502 kilogram
    MG ZS EV 
    Renault Zoe 
  5. Hyundai Kona electric: 1.510 kilogram
  6. Honda e: 1.513 kilogram
  7. Opel Corsa-e: 1.530 kilogram
    Peugeot e-208
  8. Mazda MX-30: 1.620 kilogram

De EV’s die het snelst en langzaamst laden (fabrieksopgave)

  1. Opel Corsa-e: 100 kW
    Peugeot e-208
  2. MG ZS EV: 80 kW
  3. Honda e: 50 kW
    Hyundai IONIQ electric
    Hyundai Kona electric
    Mazda MX-30
    Mini Electric
    Nissan Leaf
    Renault Zoe    
  4. Smart EQ Fortwo Cabrio: 22 kW

De spaarzaamste en dorstigste EV’s (eigen meting)

  1. Hyundai IONIQ electric: 12,1 kWh per 100 kilometer
  2. Hyundai Kona electric: 12,5 kWh per 100 kilometer
  3. Mini Electric: 13,5 kWh per 100 kilometer
  4. Renault Zoe: 13,7 kWh per 100 kilometer
  5. Nissan Leaf: 14,3 kWh per 100 kilometer
  6. Opel Corsa-e: 14,5 kWh per 100 kilometer
  7. Peugeot e-208: 14,6 kWh per 100 kilometer
  8. Smart EQ Fortwo Cabrio: 15,4 kWh per 100 kilometer
  9. Mazda MX-30: 16,1 kWh per 100 kilometer
  10. MG ZS EV: 16,2 kWh per 100 kilometer
  11. Honda e: 16,6 kWh per 100 kilometer

De EV’s met de meeste en minste garantie op het accupakket (fabrieksopgave)

  1. Hyundai IONIQ electric: 8 jaar/200.000 kilometer
    Hyundai Kona electric
  2. Honda e: 8 jaar/160.000 kilometer
    Mazda MX-30
    Mini Electric
    Nissan Leaf
    Opel Corsa-e
    Peugeot e-208
    Renault Zoe
  3. MG ZS EV: 8 jaar/150.000 kilometer
  4. Smart EQ Fortwo Cabrio: 8 jaar/100.000 kilometer

De EV’s met de grootste en kleinste kofferbak (fabrieksopgave)

  1. Nissan Leaf: minimaal 400 liter bagageruimte
  2. Renault Zoe: minimaal 380 liter bagageruimte
  3. Mazda MX-30: minimaal 366 liter bagageruimte
  4. Hyundai IONIQ electric: minimaal 350 liter bagageruimte
    MG ZS EV
  5. Hyundai Kona electric: minimaal 332 liter bagageruimte
  6. Opel Corsa-e: minimaal 309 liter bagageruimte
  7. Peugeot e-208: minimaal 265 liter bagageruimte
  8. Smart EQ Fortwo Cabrio: minimaal 260 liter bagageruimte
  9. Mini Electric: minimaal 211 liter bagageruimte
  10. Honda e: minimaal 171 liter bagageruimte

Deze ev's hebben we onlangs ook getest