Auto’s hebben iets te vertellen

Auto’s verzamelen doorlopend data. Daarmee kun je pech voor zijn en onverwachte reparaties voorkomen. Hoe werkt dat?

Steeds meer nieuwe auto’s zijn ‘connected’: verbonden met het internet. Zulke auto’s delen de gegevens die ze verzamelen met fabrikanten en dealers. Auto's verzamelen onder meer gegevens over de werking van de techniek en de elektronica. Maar je kunt die data via ANWB Smart Driver ook delen met de ANWB. Ook als je een wat oudere auto hebt. Je maakt je auto connected door simpelweg een connector in je auto te klikken. 

Met de gegevens die de auto dan deelt, kan de ANWB problemen zien aankomen, nog voordat de boordcomputer doorheeft dat er iets mis dreigt te gaan. Zo voorkom je pech en onverwachte reparaties. En omdat je locatie bekend is, is de Wegenwacht snel ter plaatse als dat nodig mocht zijn.

Technische storingen

Nieuwe auto’s zijn standaard veelal voorzien van bCall (breakdown call) en eCall (emergency call).

  • bCall waarschuwt de Wegenwacht als een auto pech heeft, of als een defect dreigt. Dat gebeurt automatisch, of omdat de bestuurder de knop indrukt.
  • eCall is een noodknop waarmee de bestuurder hulp kan oproepen, maar die de auto zo nodig ook zelf kan activeren. Signaleert de auto een botsing, bijvoorbeeld omdat de airbags zijn opgeblazen, dan geeft de auto dat door aan de Alarmcentrale. Sinds april 2018 zijn autofabrikanten verplicht eCall in te bouwen als ze nieuwe modellen op de markt brengen.

Pech voorkomen

De voordelen van ‘connected car’ zijn dus niet alleen weggelegd voor bestuurders van nieuwe auto’s. Met ANWB Smart Driver kunnen ook wat oudere modellen eenvoudig ‘connected’ worden gemaakt. Omdat door het delen van data pechhulp kan worden verbeterd, en pech zelfs kan worden voorkomen, investeert de ANWB sinds 2013 volop in ‘connected car’.

Accuproblemen

Zo heeft de ANWB een accu-voorspelmodel ontwikkeld, waaruit de kans rolt dat een accu de geest gaat geven. Van de 1,2 miljoen pechgevallen per jaar worden de meeste veroorzaakt door accuproblemen. Het model kijkt onder meer naar het verloop van accuspanning bij het starten, dat voor elke auto uniek is. 

Dankzij dit gepatenteerde algoritme kan bij connected auto’s de resterende levensduur van de accu voortdurend in de gaten worden gehouden. En word je via een app gewaarschuwd als het eind van de accu in zicht is, zodat je niet onnodig stil komt te staan.

Voorspelmodellen

Het zijn niet alleen accuproblemen waarmee de Wegenwacht te maken krijgt. Automobilisten stranden ook, of vragen advies, bij problemen met bijvoorbeeld de ontsteking, de brandstofinjectie, katalysatoren en roetfilters. Door de storingscodes te checken, kunnen codes aan problemen worden gekoppeld. Met voldoende gegevens kan de kans worden berekend dat een bepaald type voertuig gaat stilvallen. Om genoeg data te verzamelen, werkt de ANWB onder meer samen met de Britse AA en de Duitse ADAC.

Crash-assistentie

De connector die de ANWB gebruikt om iets oudere auto’s met het internet te verbinden, maakt bovendien crash-assistentie mogelijk. Signaleert de connector een te plotselinge vertraging, dan gaat er meteen een bericht naar de ANWB Alarmcentrale. Krijgt die geen contact met de bestuurder, dan worden de hulpdiensten ingeschakeld. 

Waarschuwingslampjes

Een connected car biedt nog meer voordelen. De ANWB kan namelijk signaleren wanneer een waarschuwingslampje op het dashboard gaat branden en dan meteen via de Smart Driver-app advies geven. Moet je direct stoppen? Kun je het probleem zelf verhelpen? Daarnaast stuurt ANWB Smart Driver herinneringen als het tijd is voor onderhoud.

Privacy en autodata

Hoe meer data er worden verzameld, hoe nauwkeuriger de pechvoorspellingen worden. Tegelijkertijd moet duidelijk zijn wat er met de data gebeurt, en hoe privacygevoelige persoonsgegevens worden beveiligd. Uit onderzoek blijkt dat dat niet altijd duidelijk is voor kopers van connected cars. De ANWB pleit daarom voor heldere informatie en overheidstoezicht