Europees Bandenlabel: zo werkt het

Vanaf 1 november 2012 zijn alle Europese verkooppunten van autobanden verplicht om het Europees bandenlabel te voeren. Ga je een autoband kopen, dan geeft het bandenlabel je informatie over het brandstofverbruik, de veiligheid en de geluidsproductie die horen bij een bepaalde autoband. De bedoeling hiervan is om consumenten een bewuste keuze te laten maken. Een autoband kopen bij een prijsvechter kan immers financieel voordeel opleveren, maar het kan tevens een autoband zijn die het milieu zwaar belast.

Het bandenlabel gaat hiermee verder dan de bekende energielabels voor auto’s of witgoed. Waar daar alleen informatie gegeven wordt over energieverbruik (dus CO2-uitstoot) pakt het bandenlabel ook geluidsproductie en veiligheid mee. Als maat voor de veiligheidsprestaties wordt gekeken hoe goed de band remt in natte omstandigheden. Het label moet de verkeersveiligheid verhogen en de belasting voor het milieu verlagen. Voor de beste veiligheid van een autoband moet je deze natuurlijk wel oppompen zoals de autofabrikant dat voor jouw auto voorschrijft.

Waar kom je het bandenlabel tegen?

  • Alle personen- en bestelautobanden die op een verkooppunt zichtbaar zijn voor de consument moeten zijn voorzien van een labelsticker op het loopvlak van de band.
  • Bandenverkopers moeten vóór de aankoop van een band informatie over het label aan de consument geven.
  • De informatie rond het bandenlabel moet gepresenteerd worden bij of op de rekening.
  • Het label moet zichtbaar zijn in promotiemateriaal van de band (folders en dergelijke) en op de website.

Wat zegt het bandenlabel?

Het label zegt iets over:

  • Brandstofverbruik
    Een autoband heeft een zogeheten rolweerstand. Hoe sterker deze is, hoe meer brandstof er nodig is om die weerstand te overwinnen. Ergo: des te ongunstiger is de vermelding van het bandenlabel op dit onderdeel.
  • Veiligheid
    Er zijn verschillende eigenschappen van een band die belangrijk zijn om die veiligheid te kunnen bieden. Denk hierbij aan de hoeveelheid grip, het vermogen om te kunnen afremmen op zowel droge als natte wegen en vanaf hoge snelheid, om weerstand te bieden tegen aquaplaning, et cetera. Als kenmerk van de veiligheid van een band is voor dit label gekozen voor de remweg op nat wegdek. Natuurlijk is het ook zaak dat de autoband op de juiste spanning is opgepompt.
  • Geluidsproductie
    Op het label staat alleen informatie over het geluid van banden buiten de auto. Het geluid van autobanden kan in de auto heel anders ervaren worden.

Wat vindt de ANWB?

De ANWB vindt het goed dat er aandacht is voor de kwaliteit van autobanden. Het label stimuleert bandenfabrikanten om een geluidsarme, veilige band te ontwikkelen waarmee zuinig kan worden gereden.
Het bandenlabel kan zeker behulpzaam zijn bij een eerste oriëntatie. Toch raadt de ANWB iedereen aan om ook deskundig advies in te winnen en grondige bandentests te raadplegen bij de aankoop van een band. Op basis daarvan kan worden bepaald wat uiteindelijk de goede keuze is.

bandenlabelOm te weten wat de prestaties zijn van een band, moeten alle bandeigenschappen in onderlinge samenhang worden beproefd en beoordeeld. Juist die onderlinge samenhang is belangrijk, omdat veel eigenschappen van een band elkaar tegenwerken. Zo gaat het verbeteren van grip doorgaans ten koste van de slijtvastheid. Bandenfabrikanten moeten dus steeds een compromis zien te vinden en de verschillende eigenschappen zo goed mogelijk met elkaar verenigen.

Of dit gelukt is, wordt beoordeeld met een uitvoerige bandentest.  Consumenten die autobanden kopen, doen er goed aan deze tests te raadplegen voordat zij tot de aankoop van een autoband overgaan. Dit geeft hun een goede indruk van de totale prestatie van de band die zij op het oog hebben. Ook kunnen zij deskundig advies inwinnen bij hun dealer.